معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با انتقاد از ناهماهنگی دستگاه‌های مربوطه در ساماندهی بیماران خاص این استان، گفت: تهیه بانک اطلاعاتی که از ۲ سال گذشته برای ساماندهی بیماران خاص در دست کار قرار گرفته هنوز تکمیل نشده است.  

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جعفر مردانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، در نشست پیگیری مشکلات بیماران خاص این استان افزود: رسیدگی به بسیاری از امور مربوط به بیماران خاص نظیر تعداد بیماران، میزان داروی مورد نیاز، تسهیلات اشتغالزایی و رفع مسائل و مشکلات این قشر در گرو تکمیل این بانک اطلاعاتی است که می‌طلبد در تکمیل آن تسریع شود.  

وی، کمبود دارو و پزشک را از مهمترین مشکلات بیماران خاص استان اعلام کرد و گفت: رفع این مشکلات نیازمند تعامل و هم‌افزایی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان‌های مردمنهاد و خیرین است.  

مردانی تصریح کرد: بیماران دارای سه ویژگی مشترک دردمندی، نیازمندی و آبرومندی هستند، باید مسئولان و دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را به کار گیرند تا با حفظ آبرو و شان بیماران، نیاز آنها را پاسخگو بوده و از درد و رنج آنها بکاهند.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، پیشگیری را در اولویت برنامه‌های حوزه سلامت دانست و اظهار کرد : بر اساس شعار همیشگی پیشگیری بهتر از درمان است با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی مناسب و گسترده می‌توان از شیوع بیماری در استان پیشگیری کرد و هزینه‌های درمان را کاهش داد.  

مردانی در خصوص تامین دارو برای بیماران خاص در کوتاه‌ترین زمان نیز گفت: در این خصوص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با داروخانه‌های متولی هماهنگی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.  

عظیمه رستمی، دبیر انجمن بیماران تالاسمی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست افزود: به شدت کمبود پزشک در استان احساس می‌شود و با وجود یک متخصص آنکولوژی که در مطب خصوصی خود ارائه خدمت می‌دهد، خدمات رسانی به بیماران تالاسمی بسیار محدود و ناچیز شده است.  

وی افزود: علاوه‌ بر کمبود پزشک، دارو نیز به اندازه کافی در استان وجود ندارد و بیماران برای تامین داروی مود نیاز خود به استان همجوار مراجعه می‌کنند.  

رستمی خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماران توان مالی مناسبی ندارند و به دنبال پیدا کردن شغل هستند اما در این خصوص هم موانعی فراروی آنها قرار دارد.  

بیماری‌هایی نظیر دیالیز، پیوند کلیه، هموفیلی، تالاسمی، ام‌اس و انواع سرطان‌ها به عنوان بیماری‌ها خاص و صعب‌العلاج شناخته می‌شود و  این بیماران باید تا پایان عمر تحت درمان قرار گیرند.  

سختی و هزینه‌های بالای درمان و شیوع کم بیماری از جمله ویژگی‌های بیماری‌های خاص به شمار می‌رود.