تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۵۵

همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا و آمریکا قصد ندارند به صورت رسمی وارد گفت‌وگو با حماس شوند، اما گویا تماس‌های غیررسمی میان دو طرف برقرار است.

پایگاه خبری اشپیگل آنلاین گزارش داد، یک دیپلمات سابق فرانسوی با سردمداران سیاسی حماس ملاقات داشته‌اند. برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه از این مذاکرات دفاع کرده است.

وی با تایید تماس‌های غیررسمی با حماس به شبکه رادیویی یوروپ 1 گفت: «هنوز روابطی برقرار نشده است، بلکه فقط تماس‌هایی داشته‌ایم.»

یک دیپلمات سابق فرانسوی در ماه آوریل در نوار غزه با دو تن از رهبران این سازمان فسلطینی دیدار داشته است.

کوشنر گفت: «اگر بخواهیم نقشی ایفا کنیم، ما باید بتوانیم (با حماس) گفت‌وگو کنیم.»
به گفته وی، حماس نسبت به سابق منعطف‌تر شده است و «آماده گفت‌وگوست. احتمالا این پیشرفتی در جهت استقرار یک کشور مستقل فلسطینی است.»

روزنامه فیگارو پیش از این گزارش داده بود یوس آبان دو لا موسزیه (Yves Aubin de la Messuzière)، دیپلمات سابق یک ماه پیش در نوار غزه با اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس و همچنین محمود زهار، یکی دیگر از اعضای ارشد حماس ملاقات کرده است.

بر اساس این گزارش، در «این مذاکرات بسیار مفید» حماس آمادگی خود را برای استقرار کشوری فلسطینی در مرزهای نوار غزه و کرانه باختری که در سال 1967 تعیین شده است، اعلام کرده بود. سفیر سابق فرانسه در عراق به این روزنامه گفت: «این به رسمیت شناختن غیرمستقیم اسرائیل بود.»

موسزیه گفت رهبران حماس همچنین «اعلام آمادگی کردند که عملیات استشهادی متوقف شود. این رهبران اسلام‌گرا مشروعیت رهبری محمود عباس را نیز به رسمیت شناختند.»
یکی از سخنگویان حماس نیز تایید کرد که این سازمان تماس‌هایی را با فرانسه داشته و علاوه بر آن «با نمایندگان بسیاری از کشورهای اروپایی» نیز ملاقات‌هایی انجام شده است. با این حال او به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

رژیم صهیونیستی به این گزارش واکنش محتاطانه‌ای نشان داد. یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیت المقدس اعلام کرد که پاریس تضمین داده است در همان خط تحریم حماس باقی بماند.

اتحادیه اروپا و آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که این جنبش، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد هیچ ارتباطی با حماس نداشته باشند.

حماس اواسط ژوئن سال گذشته پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی، قدرت را در نوار غزه در دست گرفت.

جیمی کارتر، رییس جمهور پیشین آمریکا نیز در ماه آوریل با رهبران حماس ملاقات کرد که اعتراض شدید طرف صهیونیستی را برانگیخت.