تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۱

گروه شهری: پیش ازآنکه ۲ فوریت طرح پیشنهاد تامین اعتبار برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی مسئول در ستاد مدیریت بحران شهر تهران توسط دولت به‌عنوان نخستین دستور یکصدودومین جلسه علنی شورای شهرتهران به تصویب برسد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهرتهران درسخنانی انتقاد آمیزاعلام کرد: وظایف دولت را درحوزه مدیریت بحران، شهرداری انجام می‌دهدو این درست نیست.

حمزه شکیب با ناکارامد خواندن سازمان مدیریت بحران کشور و اشاره به‌ بی‌برنامگی‌های آن خاطر نشان کرد: براساس قانون، استانداری‌ها در کل کشور مسئول مدیریت بحران در استان خود هستند اما در شهر تهران، شهردار مسئول ستاد مدیریت بحران است.

وی ضمن مخالفت با پرداخت اعتبار ازسوی شهرداری تهران به ستاد مدیریت بحران، دولت راملزم به پرداخت اعتبار تمام سازمان‌های دولتی حاضردراین ستاد دانست.

به گفته رئیس کمیسیون عمران شورا، باید با برنامه ریزی، بودجه‌های درنظرگرفته شده را به سمت اعمال روش‌های پیشگیرانه سوق داددرحالی‌که فقدان برنامه موجب شده بودجه در نظر گرفته شده دراین بخش تا زمان وقوع حادثه هزینه نشود.  وی درهمین باره منتظر اتفاق نشستن و بعد اقدام کردن را اشتباه خواند.

دراین جلسه به دولت پیشنهاد شد تا اعتبار ۵۷ میلیارد ‏تومانی را به دستگاه‌های مسئول در ستاد مدیریت بحران ‏شهر تهران پرداخت کند. همچنین با توجه به اختصاص نیافتن این اعتبار تاکنون، ‏شورای شهر تخصیص اعتبار به مبلغ ۵۶۹ میلیارد ریال به ستاد ‏مدیریت بحران شهر تهران را از مقررات مالی به دولت ‏اعلام کرد.‏

براساس این طرح، شهرداری موظف است درصورت ‏هر گونه تغییر در برنامه‌های مصوب که در بودجه سال ‏جاری لحاظ نشده در قالب اصلاحیه یا متمم سال ‏جاری، پیش‌بینی و در سال ۸۷ به شورا ارائه کند.‏

در این طرح به شهرداری تهران اجازه داده شده تا ‏زمانی‌که مفاد این ماده قانونی محقق نشده، درصورت ‏لزوم به‌صورت موقت حداکثر تا سقف ۲۰ ‌میلیارد ریال ‏برای انجام عملیات ضروری و فوری درخصوص ‏مدیریت بحران شهر تهران به مصرف برساند.

این عملیات  به‌منظور کمک به تصویب، ‏تجهیز و انجام طرح‌های اولویت دار دستگاه‌های ‏مسئول خارج از شهرداری تهران از محل ردیف هزینه ‏های پیش‌بینی نشده در اختیار شهردار تهران قرار دارد.

درصورت تحقق موضوع، هزینه‌های صورت گرفته در ‏لایحه بودجه سال ۸۷ شهرداری تهران لحاظ خواهد شد.‏

پرداخت نشدن اعتبارات مبارزه با خشکسالی در تهران

مازیار حسینی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیزبه‌منظور ارائه توضیحاتی در دفاع از طرح ۲ فوریتی پیشنهاد پرداخت بودجه دستگاه‌های اجرایی مشمول در حوزه مدیریت بحران شهر تهران به دولت، خاطر نشان کرد: از ۲ هزار میلیارد تومان اعتباری که در کل کشور برای مبارزه با بحران خشکسالی اختصاص یافته، به شهر تهران هیچ مبلغی پرداخت نشده است.

انتقادابتکار از عملکرد دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی

رئیس کمیسیون زیست محیطی شورای شهر در صحن شورا درقالب تذکری ازکمبود جدی اتوبوس درشهر سخن گفت و تصریح کرد: اختلافات بین دولت و شهرداری در موضوع اتوبوسرانی به حدی رسیده که مردم گمان می‌کنند دولت قصد گرو کشی دارد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران، افزود: وزارت کشور اعلام کرده است که تهران به میزان کافی اتوبوس دارد این در حالی است که اتوبوس‌های شهر تهران ۲ برابر ظرفیت، مسافر جابه‌جا می‌کنند.

رئیس کمیته زیست محیطی شورای شهر با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حمل ونقل عمومی گفت: دولت باید موضوع تحویل اتوبوس به شهر تهران و توسعه حمل ونقل عمومی را جدی بگیرد و اتوبوس‌های مورد نیاز را به تهران تحویل دهد.