گروه شهری: تصمیم دولت به ندادن اعتبار ستاد مدیریت بحران تهران در 2سال گذشته سبب شد تا اعضای شورای شهر، دو فوریتی طرحی را به تصویب برسانند ...

که درصورت تایید نهایی دولت موظف می‌شود در اولین مرحله اعتباری معادل 57 میلیارد تومان  به مدیریت بحران تهران بدهد.

 از آن جا که شورای شهر حتی درصورت پرداخت نشدن اعتبار 600 میلیارد تومانی هم نمی‌تواند دولت را ملزم به پرداخت بدهی‌هایش کند، به همین دلیل در متن این طرح به دولت « پیشنهاد » شده تا اعتبار 57 میلیارد تومانی به دستگاه‌های مسئول در ستاد مدیریت بحران شهر تهران را پرداخت کند.

ولی  اعضای شورای شهر تهران که گویا پی برده‌اند با این شرایط و پرداخت نشدن حتی یک ریال از بودجه بحران تهران، پایتخت در شرایط بسیار ریسک‌پذیری قرار خواهد گرفت، روز گذشته پیشنهاد دادند تا زمانی که دولت این اعتبار را اختصاص نداده است به شهرداری اجازه داده می‌شود  به‌صورت موقت حداکثر تا سقف 20 میلیارد ریال برای انجام عملیات ضروری و فوری از محل ردیف هزینه‌های پیش‌بینی نشده به مصرف برساند.

اما از آن‌جا که تعهد دولت ممکن است عملی نشود طبق تبصره اول این طرح شهرداری تهران موظف است درصورت هر گونه تغییر در برنامه‌های مصوب خود که در بودجه مصوب سال‌جاری خود لحاظ نشده در قالب اصلاحیه یا متمم سال‌جاری پیش‌بینی و در سال 1387 به شورا ارائه کند. اما  در زمان بررسی طرح فوق اعضای شورای شهر و هم‌چنین مدیر عامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران ناگفته‌هایی رادر مورد همکاری نکردن دولت در چند سال گذشته مطرح کردند.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد: هیچ ریالی از 600 میلیارد تومان اعتبار مدیریت بحران از سوی دولت به شهر تهران اختصاص نیافته است. وی تاکید کرد که مطابق قانون امداد و نجات باید دولت اعتباری را به ستاد مدیریت بحران استان‌ها اختصاص دهد که این ستاد در پایتخت توسط شهردار اداره می‌شود:«اما تاکنون هیچ ریالی از اعتبارات کشوری مدیریت بحران به تهران تعلق نگرفته است وتنها اعتبارات ناچیز شورای شهر در سازمان مدیریت بحران تهران اختصاص یافته است.»

مازیار حسینی مدیرعامل سازمان مدیریت بحران تهران هم عنوان کرد که اغلب دستگاه‌های مختلف حاضر در ستاد مدیریت بحران شهر تهران فاقد بودجه و برنامه بودند اما با همت شورای دوم و سوم و مجموعه شهرداری سعی شد برنامه ریزی‌ها برای هر یک از سازمان‌ها انجام شود.

به گفته وی با برآوردهای صورت گرفته، تمام سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در ستاد مدیریت بحران حضور دارند نیازمند بودجه سالانه 452 میلیارد تومان هستند اما در نهایت در سال 87 به رقم 9/56 میلیارد تومان رسیدیم که کمتر از 50 درصد برآوردهای اولیه است. ولی  گویا قرار است این رقم در سال آینده  به 117 میلیارد تومان برسد. البته مدیر عامل سازمان مدیریت بحران تاکید کرد که این اعتبارات مطابق طرح جامع مدیریت بحران تنظیم شده است و عدد بزرگی نیست و در سنوات گذشته این پول به استان‌ها اختصاص می‌یافت اما چون ستاد مدیریت بحران تهران مستقل از استانداری است هیچ وقت بودجه ای به تهران اختصاص نیافت. حال آنکه تصور می‌شود حداقل دولت هم بر این موضوع اشراف دارد که مدیریت بحران موضوعی فرادستگاهی است و باید در سه برنامه
پنج ساله به یک درجه مناسب از ایمنی رسید. تمام دستگاه‌های حاضر در این ستاد مشمول هستند و یک سازمان نمی‌تواند از این موضوع خارج شود. هم‌اکنون هم مشخص شده که کدام دستگاه مشمول، برنامه دارد و کدام برنامه ندارد. اما هنوز با این شرایط خبری از بودجه دولتی نیست. همین مورد هم مورد تاکید ابتکار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه بر اهمیت ستاد مدیریت بحران واقف هستند، گفت: « اما درصورت تصویب این طرح در واقع همان وظایف صریح دولت است. درصورتی که شورا اعتباری را به این امر اختصاص دهد در واقع شورا به دولت کمک می‌کند.» مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم این موضوع را تایید کرد اما گفت:«با توجه به اهمیت تصویب دوفوریت این طرح اگر کوتاهی کنیم بودجه توزیع می‌شود و باز تهران سهمی‌نمی‌برد.» به همین دلیل تاکید کرد: «این بودجه خطاب به دولت نیست بلکه خطاب به استانداری تهران است.» بدین ترتیب چمران راه حل منطقی را این طور عنوان کرد که موقتا شهرداری اعتباری را طبق تبصره طرح به این موضوع اختصاص دهد و سپس از دولت این اعتبار را بگیرد.

تهران بی‌نصیب  از اعتبار خشکسالی

مدیر عامل سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین از اختصاص نیافتن اعتبار برای خشکسالی تهران گله کرد. مازیار حسینی که در حال   ارائه توضیحاتی در دفاع از طرح دو فوریتی بود به این نکته به‌عنوان بحران حال حاضر شهر تهران اشاره کرد و گفت: از دو هزار میلیارد تومانی که به کل کشور برای مبارزه با بحران خشکسالی اختصاص یافته است، تهران هیچ سهمی ندارد.باید با راه‌های پیشگیرانه این بحران را پشت سر گذاشت و در مرحله بعد با برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت بحران آب در آینده پیش‌بینی شود.چمران با تایید این مشکل در تهران گفت که هم‌اکنون بحران خشکسالی وجود دارد و روستاهایی هستند که هفته‌ای دو بار به آنها آب رسانی صورت می‌گیرد.