به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی کبیر قائممقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی در نشستی خبری که امروز (سهشنبه ۱۷ تیر) به صورت مجازی برگزار شد، با تأکید بر اینکه شاخص نسبت پزشک به جمعیت کشور شاخص مناسبی است، گفت: ما در زمینه تعداد پزشک مشکلی در کشور نداریم به طوری که توانستهایم از تخصصهای مختلف استفاده کنیم. حتی فارغالتحصیل کردن زودتر گروه علوم پزشکی برای برطرف کردن نیاز کشور در شرایط کرونا نیز مورد بحث قرار گرفته است.
وی همچنین در خصوص وضعیت آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران کرونا اظهار کرد: در این مرکز در خصوص ابعاد مختلف آموزش بحث و تبادل نظر میشود که مجازیسازی آموزش نیز یکی از این مباحث است. اگرچه این موضوع همزمان با شیوع کرونا در دانشگاهها فراگیر شد اما بحث اصلی در خصوص آموزش مجازی چند سال پیش مطرح شد. دستورالعملی نیز در این خصوص به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ کردیم که براساس آن دانشگاهها موظف شدند تا چند سال آینده ۲۰ درصد آموزش خود را مجازی کنند که البته با شایع شدن کرونا مدیریت خوبی برای ترویج آموزش مجازی از سوی دانشگاهها انجام گرفت.
قائممقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تأکید کرد: بنابراین ما باید از شرایطی که کرونا ایجاد کرد درس عبرت بگیریم و به بقای بهتر فکر کنیم. با اهتمامی که ۲۰ هزار عضو هیأت علمی علوم پزشکی داشتند ترم تحصیلی جاری بهخوبی پیش رفت و در همایش آموزش پزشکی نیز کارگاههایی را به منظور بررسی وضعیت آموزش پزشکی و همچنین آموزش در دوران پساکرونا تشکیل دادهایم که این موضوع را مورد بررسی قرار بدهند اما تصمیمات اجرایی آن در مجامع علمی گرفته نمیشود.
دکتر کبیر از برنامه وزارت بهداشت برای تغییر روشهای سنجش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: در این مرکز مطالعات زیادی در خصوص شیوههای سنجش و ارزیابی دانشجویان انجام دادیم. در واقع سیاست ما این است که روشهای ارزیابی نباید صرفا به یک آزمون پایانی خلاصه شود بلکه باید دانشجویان را در طول ترم و با شیوههای مختلف مورد سنجش قرار دهیم تا نمره براساس توانمندی کسب شود نه صرفا قدرت حفظیات دانشجو چراکه این روش به عدالت آموزشی نزدیکتر است.
وی تأکید کرد: روشهای سنجش عملکرد دانشجویان در وزارت بهداشت حتی در دوران قبل از کنکور نیز مورد بررسی قرار گرفته است به طوری که با برگزاری کارگاههایی این روشها را ارزیابی میکنیم. به طور کلی، باید نگاههای نوین به بحث ارزشیابی در قالب فعالیتهای کلاسی باشد و فرصت جبران و اصلاح به دانشجو و استاد داده شود چراکه در بسیاری از مواقع این نمرات در سالهای بعد بسیار تأثیرگذارتر است و روشهای سنتی دیگر جوابگوی ارزیابی دقیق دانشجو نیست. البته در این زمینه تفاهمنامههایی را با وزارت علوم و دانشگاههای دو وزارتخانه منعقد کردهایم که امیدواریم اجرایی شود.