همشهری آنلاین: غلامحسین حداد عادل، دوشنبه (۶خرداد) آخرین نشست خبری خود را به عنوان رئیس‌مجلس هفتم برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس، حداد عادل در پاسخ به این سوال که پس از نتیجه جلسه روز گذشته مبنی بر رای فراکسیون اصولگرایان به لاریجانی، حضور شما در مجلس هشتم به چه نحو خواهد بود، گفت: در مجلس هفتم دو مسئولیت نمایندگی و اداره مجلس را برعهده داشتم و در مجلس هشتم همان وظیفه نمایندگی را بر عهده دارم و مثل بقیه نمایندگان به انجام وظیفه نمایندگی خواهم پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری هم کاندیدا خواهید شد، گفت: تصمیمی در این خصوص نگرفته‌ام و فکر هم برای این موضوع نکرده ام.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه امروز روز خسته نباشید گفتن شما به من و من به شماست، با تاکید بر نقش رسانه‌ها در عالم سیاست اظهار داشت: مطبوعات مکمل عالم سیاست هستند و مصداق همان گفته معروف که مطبوعات رکن چهارم جامعه در کنار قوای سه گانه هستند.

وی افزود: رسانه‌ها جزء ضروری فعالیت و مدیریت سیاسی کشور هستند و بنده همواره بر آزادی بیان و توجه به حقیقت تاکید داشته ام.

کار من در در مجلس هفتم دشوار بود

خبرنگاری از حدادعادل در خصوص نتیجه جلسه روز گذشته فراکسیون اصولگرایان مبنی بر انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس مجلس هشتم سوال کرد که وی در پاسخ گفت: در جمع اصولگرایان تلاش شد تا نزاعی بر سر قدرت ایجاد نشود. البته رقابت وجود داشت و آقای لاریجانی هم خودشان را مناسب برای ریاست مجلس می‌دانستند و بنده هم احساس وظیفه کردم که خودم را از صحنه کنار نکشم.

وی افزود: درباره تصمیم‌گیری برای مشخص کردن ترکیب هیات رئیسه پیشنهادهای مختلفی مطرح شد مبنی بر اینکه تصمیم‌گیری در این خصوص در جمع‌های کوچک‌تر صورت گیرد اما نظر بنده این بود که ما موضوع را به فراکسیون اصولگرایان بسپاریم.

حدادعادل خاطرنشان کرد: جلسه روز گذشته با 220 نفر شروع شد و بعد از سخنان بنده و آقای لاریجانی رای گیری صورت گرفت و با توجه به اینکه قرار گذشته بودیم که هر کس رای بیشتر آورد دیگری خودش را در صحن علنی نامزد ریاست مجلس نکند بنده هم همین کار را خواهم کرد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: کار من در مجلس هفتم دشوار بود چرا که اصرار داشتم مشی مستقلی داشته باشم؛ هم از حقوق مجلس دفاع کنم و هم با دولت همکاری داشته باشم و در خیلی از موارد هم دولت انتظار بیشتری داشت و هم نمایندگان. وی افزود: می‌شود حدس زد که این مشی مستقل رضایت همه را تامین نکند.

حدادعادل در ادامه گفت: لازم می‌دانم در مورد مشی سیاسی خودم توضیحی بدهم و آن اینکه به عنوان یک اصل معتقد به کاهش التهاب در فضای سیاسی هستم و همواره بر فکر، اندیشه و کارکردن تاکید داشته ام.

وی افزود: رفتار چهار ساله بنده را در صحن علنی مجلس و تعامل با قوای دیگر می‌توانید بر پایه این اصل تفسیر کنید و معتقدم این مشی و روش برای ایران ضرورت دارد که کارها با تفاهم جلو برود.

وی افزود: اگر نمایندگان نپسندید و معتقد بودند که فرد دیگری این وظیفه را بهتر انجام می‌دهد به خودشان مربوط است.

حقوق مادام العمر نداریم

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که در بین مردم جامعه این موضوع که نمایندگان پس از اتمام دوره نمایندگی چه وضعی به لحاظ حقوقی - مالی دارند مطرح است، در این خصوص توضیح دهید، اظهار داشت: در مورد حقوق نمایندگان باید بگویم که نمایندگان دو دسته هستند یک عده که کارمند دستگاهی هستند و در پایان دوره به همان دستگاه مطبوع خودشان برمی‌گردند و دسته دیگر که شغل آزاد دارند که آنها هم به دنبال کار خودشان می روند.

وی تاکید کرد: در مجلس برای کسی حقوق مادام العمر برقرار نمی شود.

حدادعادل خاطرنشان کرد: بر خلاف سایر مسئولیت‌ها و کارها که پاداش پایان خدمت می گیرند در مجلس این قوانین اصلا وجود ندارد و اگر نماینده‌ای 20 سال نماینده باشد سابقه نداشته که فکری برای او شده باشد. وی افزود: تصورات حقوق مادام العمر در مجلس صحیح نیست.

تعامل مجلس هشتم با دولت

حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از تعامل مجلس با دولت در مجلس هشتم چگونه خواهد بود گفت: آنچه مسلم است مجلس هشتم در مقایسه با مجلس هفتم متکثرتر است و حضور جناح‌ها در مجلس هشتم بیشتر خواهد بود. وی افزود: یکی از مسایل مهم تعامل با دولت است و امیدواریم مجلس هشتم بتواند با دولت همکاری کند. حدادعادل گفت: اینکه این تعامل به چه شکل و تا چه حدی است را به دست زمان بسپاریم.

به مرکز پژوهش‌ها نمی‌روم

رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قصد رفتن به مرکز پژوهش‌ها را دارید، گفت: رفتن من به مرکز پژوهش‌ها شایعه است. چنین قصدی ندارم. وی افزود: فراکسیون و نمایندگان درباره مسئولت‌هایی مانند کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها تصمیم می گیرند.

قدرت پیش‌بینی پایان کار لاریجانی را ندارم

خبرنگاری گفت روز گذشته روزنامه‌ها تیتر زدند عصر حدادعادل به پایان رسید. ارزیابی شما از عصر لاریجانی چیست؟ که وی در پاسخ گفت: اینقدر قدرت پیش‌بینی ندارم که قبل از شروع کار یک مدیر درباره پایان کار وی صحبت کنم.

حدادعادل تصریح کرد: این سوال زودرسی است. بهتر است فعلا درباره شروع کار صحبت کنیم تا پایان دوره مدیریت یک فرد.

الگوی تفاهم

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص اتخاذ الگوی تفاهم و ریاست مجلس هشتم از سوی اصولگرایان سوال کرد و اینکه به نظر شما آیا این الگو در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم دنبال خواهد شد، گفت: آنچه مسلم است اینکه آنچه تفاهم بیشتر و نزاع کمتر باشد به سود کشور است.

حدادعادل در خصوص عملکرد نمایندگان زن در مجلس هفتم و حضور آنها در هیات رئیسه مجلس هشتم اظهار داشت: حضور در هیات رئیسه مجلس تابع رای نمایندگان است و باید دید آیا نمایندگان به یکی از زنان برای عضویت در هیات رئیسه رای می‌دهند یا نه. ولی در مجموع نمایندگان زن در مجلس هفتم موفق بودند، البته می‌توانستند موفق‌تر هم باشند.

وی درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه قدرت از دست طیف تحول خواه خارج شده و به دست حامیان دولت در مجلس افتاده است، گفت: من این تحلیل‌ها را قبول ندارم و تصور نمی‌کنم که در دوره چهار ساله مدیریت مجلس، بنده طوری عمل کرده باشم که دیگران بتوانند من را متعلق به یکی از جناح‌های درونی اصولگرایان بدانند. من عضوی از اصولگرایان بودم و با همه جناح‌های درونی اصولگرایان کار می‌کردم و سعی داشتم حقوق اقلیت را هم رعایت کنیم.

بازداشت یکی از نمایندگان و تحقیق و تفحص از قوه قضاییه

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگاری که در مورد بازداشت یکی از نمایندگان پرسید، تصریح کرد: ارتباطی میان دستگیری یکی از نمایندگان مجلس هفتم و قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه وجود ندارد.

وی افزود: معمولا وقتی قوه قضاییه بخواهد یکی از نمایندگان را احضار کند به هیات رئیسه اطلاع می‌دهد و هیات رئیسه اگر ببیند این احضار مربوط به ایفای وظایف نمایندگی است برای دفاع از حقوق نمایندگان وارد بررسی می‌شود ولی اگر علت احضار غیر از این باشد از آنجا که فرقی میان نمایندگان و شهروندان عادی نیست هیات رئیسه وارد نمی شود.

حدادعادل خاطرنشان کرد: در مورد این همکارمان علت احضار، ایفای وظایف نمایندگی نیست. با وصف این، بنده از بعضی نمایندگان خواسته‌ام تلاش کنند تا مبادا حقی از نمایندگان مجلس ضایع شود.

هیچ گاه شعار ژاپن اسلامی را مطرح نکرده‌ام

رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شما در آغاز کار مجلس هفتم سخن از حرکت به سوی ژاپن اسلامی گفتید، در حال حاضر چقدر به ژاپن اسلامی نزدیک شدیم، یادآور شد: من قبلا صریحا اعلام کرده بودم که هیچ وقت شعار ژاپن اسلامی را در سخنرانی های انتخاباتی مجلس هفتم مطرح نکرده بودم و این مطلبی بود که آن زمان بر زبان‌ها جاری شد و هیچ کس سند آن را عرضه نکرد.

وی ادامه داد: در اینکه ما مشکلات اقتصادی داریم شکی نیست و امیدوارم دولت با تحرکات تازه‌ای که آغاز کرده و مجلس هشتم با نمایندگان جدید بتوانند در سایه همکاری مشترک از فشار مشکلات اقتصادی بر دوش مردم کم کنند.

یکی از مهمترین اقدامات مجلس هفتم

حدادعادل در خصوص مهمترین اقدام مجلس هفتم و کارهای عقب مانده این دوره از مجلس گفت: مجلس هفتم توفیقات زیادی داشت و یکی از لوایح سنگین و مفصل و موثر که در این مجلس به تصویب رسید لایحه اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی است. کاری که در مجلس هفتم برای تصویب و تصحیح و تکمیل این قانون صورت گرفت یکی از افتخارات این مجلس است.

رئیس مجلس ادامه داد: اصلاح آیین نامه مجلس یکی از اموری بود که علاقمند بودم قبل از پایان مجلس هشتم به پایان برسد چون مدت چهار سال در مقام مجری این آیین نامه احساس کردم که احتیاج به اصلاح دارد و برخی مشکلات مجلس ناشی از آن است. بعد دیگری که مایل بودم پیشرفت بیشتری در آن داشته باشیم سامان دادن به جنبه نظارتی وظایف نمایندگان است.

وی افزود: باید برای نمایندگان مجلس دو کفه قانونگذاری و نظارت هم سنگ باشد، در حالی که نظارت بسیار ضعیف است. در مجلس هفتم قدم‌هایی در این راستا برداشتیم که تشکیل هیات عالی نظارت یکی از اقدامات بود. این کار تا حدودی انجام شد ولی ناقص است.

هر مسئولیتی یک نهایتی دارد

رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود با اشاره به انتخاب لاریجانی در فراکسیون اصولگرایان به عنوان رئیس مجلس هشتم گفت: هر مسئولیتی یک نهایتی دارد و اینگونه تحولات در عالم سیاست طبیعی است مهم این است که ما به وظیفه خودمان عمل کنیم بقیه هر چه پیش آید قابل تحمل است. وی افزود: این رفت و آمدها از امور عادی است و نه ماندنش خیلی باعث خوشحالی است و نه رفتنش باعث تاسف.

مجلس و طرح تثبیت قیمت‌ها

حدادعادل در خصوص طرح تثبیت قیمت‌ها اظهار داشت: طرح تثبیت قیمت‌ها تصمیمی بود که نمایندگان مجلس هفتم در برابر الزامات پیش‌بینی شده در قانون چهارم گرفتند. مطابق قانون برنامه، بنزین می‌بایست در سال اول اجرای این برنامه یعنی سال ۸۴ حداقل به لیتری ۲۵۰تومان می‌رسید ولی نمایندگان معتقد بودند چنین اقدامی تورم زاست و بر مردم کم درآمد فشار وارد می‌کند این بود که برای مدت یکسال قیمت‌ها را در انتقال یک بودجه به بودجه دیگر ثابت نگه داشتند.

رئیس مجلس تصریح کرد: در مجموع در مجلس هفتم از نظر اقتصادی با این مشکل مواجه بودیم که دولت در ابتدای امر در بودجه سیاست انبساطی داشت و مجلس به سیاست انقباضی معتقد بود.

رئیس مجلس در خصوص جوابیه قوه قضاییه به گزارش تحقیق و تفحص مجلس خاطرنشان کرد: ای کاش قوه قضاییه وقتی را صرف تهیه پاسخ و جوابیه کردند در طول این سه سال که این تحقیق و تفحص در جریان بود صرف می‌کردند. مسلما اگر قوه قضاییه عنایت بیشتری به این درخواست مجلس می‌کرد نتیجه این گزارش برای کشور مفیدتر بود و این گله‌ها پیش نمی‌آمد.

مردم تهران به من نمره قبولی دادند

وی در پاسخ به خبرنگاری که از وی خواست نمره‌ای به قوای مجریه و قضاییه بدهد، گفت: بهتر است که من نمره‌ای به دولت و قوه قضاییه ندهم. حالا وقت آن است که دیگران به من نمره بدهند و من بیشتر انتظار دارم بدانم ملت به این دوره چهار ساله مسئولیت من چه نمره ای می دهند.

رئیس مجلس ادامه داد: مردم تهران با رای بالا به من نمره قبولی دادند که از این بابت خدا را شکر می کنم و از مردم هم تشکر می کنم و امیدوارم باز هم بتوانم در خدمت به مردم موفق باشم.

حدادعادل در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا به جای طرح تثبیت قیمت‌ها، روند افزایش پلکانی قیمت‌ها را اجرا نکردید، گفت: قانون برنامه نرخ‌های بین‌المللی را برای بنزین پیشنهاد کرده بود و اینکه ده درصد اضافه شود عمل به قانون برنامه نبود. تجربه هم ثابت کرده بود اگر ما ۱۰ درصد به بنزین اضافه کنیم درصد بیشتری روی بقیه اقلام می رود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهید توصیه‌ای به آقای لاریجانی برای تعامل با دولت بکنید، آن توصیه چیست؟ تصریح کرد: ایشان خودشان می‌دانند با دولت چگونه تعامل کنند و شما هم در آینده این را خواهید دید.

رئیس مجلس در خصوص اظهارات معاون وزیر نفت مبنی بر اینکه بودجه تامین بنزین حداکثر تا مرداد ماه تمام می‌شود، گفت: دولت می‌تواند برای تامین بنزین اصلاحیه برای بودجه بیاورد و در صورتی که مجلس قانع شد از مجلس مصوبه بگیرد. را‌ ها بن‌بست نیست و توصیه می کنیم برای حل این قبیل مشکلات از راه‌های قانونی استفاده کنیم.

بین اصولگرایان انسجام وجود دارد

حدادعادل در خصوص احتمال وجود اختلاف نظر بین اصولگرایان تصریح کرد: بین اصولگرایان انسجام وجود دارد. البته اختلاف در عالم سیاست امری طبیعی است. خوشبختانه این اختلافات به اندازه‌ای نبود که از وحدت اصولگرایان در انتخابات جلوگیری کند. امیدواریم همانطور که در انتخابات وحدت داشتند در طول مجلس هشتم هم وحدت داشته باشند و این وحدت به سود کشور و مردم باشد.