مدیریت شهری منطقه ۱۶ به افزایش وسایل ارتباط‌جمعی تأکید دارد و تلاش می‌کند تا با ایجاد بسترهای لازم دامنه تعامل و ارتباط خود را با اقشارمختلف جامعه بیشتر کند.

 همشهری آنلاین_ رضا نیکنام:  اهمیت این موضوع باعث شده تا نخستین پایگاه خبری مردم‌نهاد در شهرداری منطقه ۱۶ راه‌اندازی شود. مدیریت این پایگاه خبری را تعدادی از دانش‌آموزان فعال مدارس شاهد، رشد وعلامه حلی و تنی چند از دانشجویان رشته ادبیات فارسی و رشته‌های مرتبط با حوزه علوم ارتباطات اجتماعی برعهده گرفته‌اند. راه‌اندازی و فعالیت این پایگاه خبری در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه ۱۶ را بهانه‌ای قرار دادیم تا سری به آنجا بزنیم و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم. در ادامه از «پیمان پورنصر» شهردار منطقه خواستیم از اهداف این طرح برای ما بیشتر صحبت کند.  
«محمدرضا کریمی»، «فاطمه رجبی»، «مونا رخشانی»، «مجتبی فتح الهی» و «الناز علیزاده» اعضای اصلی این پایگاه خبری هستند و سرزندگی و پویایی ویژگی بارز آنهاست. دور از هیاهوی شهر و فارغ از دلمشغولی‌های زندگی، فرصتی برای بیان افکار خود به دست آورده‌اند. خلاقیت و نبوغ ادبی از سر و کولشان بالا می‌رود. با لغات و کلمات چنان جمله می‌سازندگویی شاعری قهار و نویسنده‌ای چیره‌دست هستند. ستون و سقف آثار ادبی‌شان که بیشتر روایت اتفاقات و رویدادهای شهری و اجتماعی محله‌هاست، با ملات شوق و علاقه ساخته و پرداخته شده و ذهن مخاطبان را با خود همراه می‌سازد. پایگاهی که تعدادی از محصلان منطقه ۱۶ توانسته‌اند علاقه و استعداد خود را در نویسندگی و خبرنویسی نشان دهند و در همان حال در آبادانی و شور و نشاط شهر و محله‌شان تأثیرگذارباشند.  

  •  ۴۵ نفر عضو برای شروع خوب

زمزمه راه‌اندازی پایگاه خبری منطقه ۱۶ اواخرسال گذشته به گوش اهالی رسید که با وقوع بحران ویروس کرونا و ایجاد شرایط فوق‌العاده در تهران و همچنین اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با کمی تأخیر انجام شد، اما این گروه از دانش‌آموزان که بیشتر آنها دارای معدل بالا و در مدارس نمونه از جمله شاهد، رشد و علامه حلی درحال تحصیل هستند و پیش از این تجربه فعالیت در گروه‌های اجتماعی مجازی محلی را داشتند، توانستند از توانمندی خود برای پربار شدن مطالب و گزارش‌های این پایگاه خبری به نحو مطلوب استفاده کنند. «الناز علیزاده» از بانوان فعال در حوزه خبر و رسانه عنوان می‌کند: «راه‌اندازی پایگاه خبری محلی به همین راحتی نیست. پایگاه خبری منطقه ۱۶ هم فراز و نشیب بسیاری را طی کرده تا به این مرحله برسد و صد البته که نقش شهرداری در این زمینه بسیار پررنگ است. ماجرای شروع به کار پایگاه خبری منطقه ۱۶ هم در نوع خود جالب بوده است. با همکاری شهرداری چند بنر اطلاع‌رسانی در محله‌ها نصب و از طریق شبکه‌های مجازی محلی، شهروندان در جریان این رویداد قرار گرفتند. پس از چند روز ۴۵ نفر برای عضویت و همکاری با این پایگاه اعلام آمادگی کردند که شروع خوبی بود.»
«محمدرضا کریمی» از دانش‌آموزان منطقه ۱۶ با بیان اینکه این پایگاه خبری شعبه دیگری در منطقه ۱۶ ندارد، درباره نحوه فعالیت آن چنین می‌گوید: «اعضا به ۲ گروه اصلی تقسیم‌بندی شده‌اند. افرادی که پای ثابت محافل خبری هستندکه تعداشان بین ۲۵ تا ۳۰ نفر است و وظیفه رصد روزانه و گزارش فوری رویدادها و اتفاقات شهری و اجتماعی را در محله‌ها برعهده دارند و گروه دوم، شهروندان علاقه‌مندی هستند که فقط در اوقات فراغت و زمان‌های آزاد خود با این پایگاه خبری همکاری می‌کنند.»

  •  شروع کار با نویسندگان علاقه‌مند 

همه اعضای پایگاه خبری منطقه ۱۶ در سنین نوجوانی و جوانی هستند و همین باعث شده تا این پایگاه خبرساز در حوزه مدیریت شهری برنامه‌های پرشور و نشاطی را دنبال کند. کوچک‌ترین عضو، ۹ ساله و بزرگ‌ترین آنها که ۳۶ سال دارد، در کنار هم جمعی را تشکیل داده‌اند که اگر یک روز از حال هم باخبر نباشند، دلتنگ همدیگر می‌شوند. این‌طور که «فاطمه رجبی» عنوان می‌کند، بیش از ۸۰ درصد افرادی که با پایگاه خبری همکاری دارند، از دانش‌آموزان رشته ادبیات فارسی هستند و از دانش و مهارت نویسندگی خود برای بالابردن کیفیت متون ادبی و نگارش اصولی و انتشار درست اخبار در پایگاه خبری منطقه ۱۶ استفاده می‌کنند. به گفته این عضو فعال پایگاه، کارگاه‌های آموزشی خبرنویسی شهری، چگونگی سوژه‌یابی در محله‌ها، شیوه بارگزاری مطالب در پایگاه خبری و سایر شبکه‌های مجازی، انتخاب تیتر جذاب، عکاسی شهری و... از کلاس‌هایی است که شهرداری منطقه ۱۶ برای اعضای این پایگاه خبری برگزار می‌کند.  

  •  همه اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت یک پایگاه

فعالیت پایگاه خبری منطقه ۱۶ کاملاً حساب شده است، یعنی برنامه‌های آن برای رسیدن به اهدافی است که می‌توان آن را به ۲ بخش کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم‌بندی کرد. «مونا رخشانی» درباره برنامه‌های کوتاه‌مدت این پایگاه می‌گوید: «این مرحله شامل استعدادیابی و افزایش اعتماد به نفس اعضای پایگاه خبری است. در این مرحله به کمک اصحاب رسانه و نویسندگان مطالبی که در پایگاه خبری منتشر می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و با اجماع و همفکری، نقاط ضعف و قوت متون شناسایی و پس از ویرایش به آثاری حرفه‌ای تبدیل و منتشر می‌شود. «مجتبی فتح اللهی» در تکمیل صحبت‌های این عضو فعال در پایگاه خبری منطقه ۱۶ اضافه می‌کند: «اهداف بلندمدتی که دنبال می‌کنیم، ایجاد محله‌ای‌آباد و پرنشاط است. اعضای پایگاه خبری منطقه ۱۶ با همکاری نزدیک با مدیران شهری منطقه تلاش می‌کنند مشکلاتی را که در محله‌ها می‌بینند، از طریق این رسانه منعکس کنند تا مسئولان دراسرع وقت پاسخگو باشند و به‌طور حتم با ادامه این برنامه، محله‌مان هر روزآبادتر و پرنشاط‌تر می‌شود.»

  • شهردار منطقه ۱۶/ نیازمند مشارکت شهروندان هستیم
پیمان پورنصر/ شهردار منطقه ۱۶

«مدیریت شهر بدون مشارکت و همراهی شهروندان راه به جایی نمی‌برد.» «پیمان پورنصر» شهردار منطقه ۱۶ بابیان این مطلب می‌گوید: «در دوره کنونی، ابزار و امکانات مختلفی در اختیارمان قرار گرفته تا میزان مشارکت شهروندان در اداره امور شهر را افزایش دهیم. یکی از این ابزارهای کارساز و مؤثر، شبکه‌های اجتماعی و منابع خبری بومی و محلی است که کوتاه‌ترین مسیر را برای اعلام مسائل مختلف شهری دراختیار دارند و با این کار قصد خدمت به شهروندان و کمک به خدمتگزاران خود در نهادهای مختلف از جمله شهرداری دارند.»
وی تأکید می‌کند که در انجام هر کاری، به‌ویژه کار یک رسانه، باید تخصص و مهارت افراد در خدمت اخلاق و مسئولیت قرار گیرد تا تأثیرگذار باشد. شهردارمنطقه ۱۶ با تأکید براینکه امروز بیش از همیشه نیازمند مشارکت مردم در اداره امور شهر و محله‌ها هستیم، می‌افزاید: «پایگاه خبری منطقه ۱۶ بر پایه بهبود و افزایش تعامل بین مدیریت شهری و شهروندان راه‌اندازی شده و جالب اینکه قشر دانش‌آموز گردانندگان اصلی این رسانه محلی هستند. در این مدت با تعدادی از آنها به‌صورت حضوری یا شبکه‌های اجتماعی فعال در منطقه ۱۶ آشنا شده‌ام. نخستین ویژگی این بچه‌ها درک بالایی است که نسبت به مسائل شهری دارند. یادم هست نخستین گزارشی را که یکی از این دانش‌آموزان در پایگاه خبری منعکس کرد، بازتاب خوبی داشت و در ادامه با پیگیری این مشکل محلی، از وقوع حادثه‌ای بزرگ جلوگیری شد.» ماجرا از این قرار بود که این دانش‌آموز از ترکیدگی یک لوله آب در محل زندگی خود خبر داده و آن را از طریق شهرداری و اداره آبفا منطقه ۱۶ پیگیری کرده بود. وقتی کارشناسان در محل حادثه حاضر شدند و شروع به عملیات حفاری کردند، متوجه ایجاد گودال بسیار عمیق در زیر زمین شدند که پیش از حفاری مشخص نبود. این گودال به مرور زمان در اثر نشست خاک ایجاد شده بود و اگر به موقع شناسایی نمی‌شد، امکان داشت هنگام عبور و مرور شهروندان یا خودروها ریزش کند و باعث ایجاد حادثه‌ای بزرگ شود. شهرداری منطقه ۱۶ از این دانش‌آموز تقدیر کرد.