تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۲

سپیده سمائی: حدوداً ۳ هفته دیگر فرصت داریم. یعنی چیزی حدود سه شانزدهم فرصتی که برایمان تعیین شده بود.

مسئولان مخابرات این فرصت را در اختیار تمام مشترکانشان قرار داده بودند تا خود را برای تغییرات اعمالی در پیامک‌های فارسی آماده کنند.

به‌نظر می‌رسد در پایان این فرصت، یعنی از اول تیرماه مشترکان مخابرات به دو دسته تقسیم ‌شوند:

۱. آنهایی که اهل حساب و کتاب هستند و برای بهره‌گیری از تخفیف ارائه شده در راستای حفاظت از خط و زبان فارسی، پیامک فارسی می‌فرستند و ارسال هر پیامک برایشان 89 ریال تمام می‌شود.

البته حجم پیامک فارسی بیش از دو برابر پیامک لاتین است و برای ارسال یک متن واحد، اگر از زبان فارسی استفاده کنیم این متن حداقل با دو پیامک ارسال می‌شود و بنابراین هزینه ۱۷۸ ریال می‌شود که باز هم از ۲۲۲ ریالی که از اول تیر‌ماه باید بابت هر پیامک لاتین بفرستیم کمتر است، اما از هزینه کنونی (۱۴۶ ریال برای هر پیامک) ۳۲ ریال بیشتر می‌شود.

۲. دسته دوم خودشان به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک گروه کسانی هستند که بدون توجه به تعرفه‌ها پیامک لاتین می‌فرستند و کاری هم به قیمت تمام شده ندارند. اما گروه دوم این دسته کسانی هستند که گوشی همراهشان اجازه حفاظت از خط فارسی و همچنین جیب مبارک را به آنها نمی‌دهد.

البته در این دسته‌بندی از حدود ۲۰ درصد از مشترکانی که پیش از این تغییر تعرفه‌ها هم پیامک فارسی ارسال می‌کردند، صرف‌نظر شده است.

گروهی که نه منتظر تخفیف مخابرات برای ارسال پیامک فارسی مانده بودند، نه در انتظار نرم‌افزاری هستند که گفته می‌شود تا اواخر خرداد آماده بهره‌برداری است و با استفاده از آن حجم پیامک‌های فارسی معادل پیامک‌های لاتین می‌شود.

اما در این میان یک نکته جالب هم به چشم می‌خورد و آن هم اظهار نظری است از وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات: « تصمیمات مرتبط با پیامک تلفن همراه اقتصادی نبوده و یک تصمیم فرهنگی است.»

محمد سلیمانی با بیان اینکه زبان و خط فارسی آنقدر اهمیت دارد که هر فرد ایرانی و هر فرد فارسی‌زبان  یا علاقه‌مندان به این زبان موظف به حفظ و حمایت از خط و زبان فارسی هستند و این فرهنگ چند هزار ساله را باید حفظ کنند، اظهار داشته است: دولت به موضوع پیامک با دید فرهنگی نگاه کرد تا بتواند اثرات مخرب فرهنگی که به واسطه ورود هر فناوری امکان بروز پیدا می‌کند را مرتفع کند.

البته به نقش داشتن دید فرهنگی در این زمینه هیچ شکی وجود ندارد  اما اقتصادی نبودن تصمیم وزارتخانه ماجرایی است که می‌توان آن را بررسی کرد.

اگر منظور وزیر از بیان این جمله آن باشد که مخابرات با اعمال تعرفه جدید پیامک فارسی متضرر می‌شود، باید گفت که با وجود افزایش تعرفه پیامک لاتین هیچگاه چنین ضرری متوجه مخابرات نخواهد شد.

با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود اگر فقط کمتر از ۴۰ درصد مشترکان پیامک لاتین بفرستند (که در کوتاه‌مدت مسلما این رقم بسیار بالاتر از این خواهد بود) درآمد مخابرات از پیامک با وضعیت کنونی تفاوتی نخواهد داشت.

البته اگر قضیه حجم بالای پیامک فارسی را حساب کنیم و در نظر داشته باشیم که حتی درصورتی که نرم‌افزار یکسان‌سازی حجم به موقع آماده شود و هیچ مشکلی نداشته باشد، باز هم طبق برآورد‌های مسئولان شرکت ارتباطات سیار حدود ۲۰ درصد گوشی‌های موجود در بازار امکان نصب این نرم‌افزار را ندارند و نرم‌افزار تنها درصورتی عمل می‌کند که روی هر دو گوشی مبدا و مقصد نصب باشد و...

نتیجه می‌گیریم که: تصمیمات مرتبط با پیامک تلفن همراه اقتصادی نبوده و یک تصمیم فرهنگی است اما سود اقتصادی که نصیب مخابرات می‌شود، ارزش افزوده این تصمیم‌گیری است!