از اول تیر قرار است بهای تعرفه پیامک لاتین تلفن همراه کاهش یابد ولی هنوز هیچ مقام رسمی در شرکت ارتباطات سیار از حل مشکل فنی اجرای این طرح خبر‌نداده است.

سال گذشته محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که برای فرهنگ‌سازی و گسترش خط و زبان فارسی از این پس تعرفه ارسال پیامک فارسی کاهش و تعرفه پیامک لاتین از ابتدای تیر افزایش می‌یابد.

این تصمیم که به تصویب دولت رسیده‌است موجب می‌شود تعرفه هر پیامک با حروف لاتین از 147‌ریال به 222‌ریال افزایش یابد و تعرفه هر پیامک با 60‌کاراکتر فارسی از 147 ریال به 89 ریال کاهش یابد.

به اعتقاد کارشناسان اجرای این مصوبه به‌دلیل مجهز نبودن گوشی‌های تلفن همراه به زبان فارسی و فقدان قابلیت تشخیص پیامک فارسی در شبکه و صدور صورت حساب برای پیامک‌های فارسی و لاتین با مانع مواجه است.

به گفته برخی دست‌اندرکاران تا‌کنون در هیچ‌یک از صورت‌حساب‌های تلفن‌همراه هزینه پیامک مشترکان به فارسی و لاتین تقسیم نشده و امکان چنین محاسباتی در شبکه وجود ندارد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده در شبکه تلفن همراه کشور نیز سردرگم هستند و نمی‌دانند که از ابتدای تیر به چه شکل باید فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

این شرکت‌ها در حال حاضر نیز از روش محاسبه پیامک‌های نرسیده شبکه تلفن همراه دولتی متضرر می‌شوند و برای آنان راه حلی ارائه نشده است.

شرکت تلفن سیار دولتی همراه اول بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه، برخلاف برنامه سوم و چهارم بیش از 50 درصد بازار را در دست دارد و مراحل خصوصی‌سازی آن با تاخیر آغاز شده و هنوز عملی نشده است.

همراه اول بیش از 27 میلیون مشترک تلفن همراه دائمی و اعتباری دارد و براساس برخی آمارها روزانه به‌طور متوسط بیش از 40 میلیون پیامک در شبکه تلفن همراه دولتی رد و بدل می‌شود. 

این درحالی است که قرار است این شرکت پس از خصوصی‌شدن از دولت برای انجام خدمات در بخش‌هایی که غیراقتصادی است یارانه در یافت کند.

قابل توجه اینکه هنوز سازمان تنظیم مقررات افزایش تعرفه پیامک انگلیسی را به‌طور رسمی به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ نکر‌ده است.

کد خبر 54946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز