شورایاری‌ها قطعاً جزء لاینفک مدیریت شهری هستند و به هیچ‌وجه نمی‌توان این نهاد مردمی را بعد از ۲۰ سال فعالیت و عملکرد خوب و قابل قبولی که در کارنامه دارد و نقش سازنده و ارزنده‌ای که در مدیریت مطلوب محله‌ها داشته‌اند، از محله‌های کلانشهر تهران جدا کرد... 

محمد حقانی/ عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران : شورایاری‌ها قطعاً جزء لاینفک مدیریت شهری هستند و به هیچ‌وجه نمی‌توان این نهاد مردمی را بعد از ۲۰ سال فعالیت و عملکرد خوب و قابل قبولی که در کارنامه دارد و نقش سازنده و ارزنده‌ای که در مدیریت مطلوب محله‌ها داشته‌اند، از محله‌های کلانشهر تهران جدا کرد. 

 وقتی در نظام جمهوری اسلامی از مشارکت مردم سخن گفته می‌شود، تعریف عینی و واقعی این سخن را می‌توان در نهاد شورایاری که در کوچه‌های این شهر ۶۵۰ کیلومتری فعالیت می‌کنند و حضور مستمر دارند، پیدا کرد. بنابراین نادیده گرفتن و انحلال این نهاد که از خود مردم تشکیل شده است مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی است. 
نکته‌ای که این روزها منجر به ایجاد چالش شده است، برداشت‌های مختلف از یک عبارت است. بازرسی کل کشور مخالف با شورایاری‌ها نیست، بلکه بازرسی کل کشور می‌گوید: «انتخابات انجمن‌های محلی که در قانونی اساسی به آنها اشاره شده است نمی‌تواند توسط شهرداری برگزار شود و براساس قانون انتخابات باید با نظارت نهاد حاکمیتی و وزارت کشور انجام شود.» این موضوع قابل بررسی و حل و فصل است و نهاد مردمی شورایاری منحل نمی‌شود و بهتر است مسئولان در شورای عالی استان‌ها، وزارت کشور و شوراهای شهر پیگیر جایگاه قانونی شورایاری‌ها باشند و آن را به تصویب برسانند.

بازهم تأکید می‌کنم هیچ فرد و نهادی خواستار منحل شدن شورایاری در محله‌ها نیست، چراکه شورایاران پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند و به همین سادگی نمی‌توان عملکرد ۲۰ ساله این نهاد مردمی را نادیده گرفت.