به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جلسه بحث و بررسی آمادهسازی بستههای آموزشی مجازی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در شرایط زرد و قرمز کرونایی اظهار کرد: معاونتهای مختلف این سازمان متناسب با ماهیت خود در حال تمهید مقدمات شروع سال تحصیلی پیش رو هستند.
وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش در دو عرصه پیگیر کارهای وزارت متبوع هستند، ادامه داد: میدان اول میدان سخت یعنی تولید و چاپ کتابهای درسی است. یکی از موضوعات مهم در این عرصه ثبت سفارش مواد آموزشی است که هرروز از طریق کارگروههای سازمانی و استانی پیگیری میشود و امیدواریم با پیگیریهایی که به عمل میآید نواقص آن برطرف شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش حساسیت و ظرافت را دومین میدان پیگیری کارهای وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: تهیه و تدوین بسته آموزشی برای شرایط زرد و قرمز کرونایی در این بخش قرار میگیرد که سازمان این روزها در حال انجام آن است، البته باید قبل از ارائه به مقام عالی وزارت خودمان در مورد مناسب و کافی بودن آن عادلانه قضاوت کنیم و ابهامات برطرف شود.
ملکی گفت: اوضاع کنونی کشور نشان میدهد برای سال تحصیلی آتی آموزش حضوری نخواهیم داشت بنابراین باید خود را برای وضعیت قرمز و زرد آماده کنیم. سؤال عمده آن است که نحوه مواجهه ما با معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها در این شرایط چگونه باید مدیریت شود تا نگرانیهای اوضاع کرونایی آنها را کاهش دهیم؟.
در ادامه این نشست علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: دفاتر باید برای شرایط اضطرار، محتوا، زمان و روش را به طور شفاف تبیین کنند. سازمان پژوهش برای آغاز سال تحصیلی جدید باید تکلیف برنامه درسی را روشن کند.
در ادامه دفاتر گزارشی از اقدامات انجامشده را ارائه کردند که نقش تلخیص و نمایانگری جدول تعیینشده، اتخاذ رویکرد تسهیلگری سازمان، آسان بودن ارائه آموزش مجازی دوره فنی و حرفهای و کاردانش، ارتقای شبکه رشد، تبدیل مجلات رشد به مجلات چندرسانهای برخی از مهمترین موارد مطرح شده بود.
ملکی در جمعبندی این نشست بیان کرد: برای انجام کارهایمان باید مبنای نظری و تئوریک داشته باشیم، اما نکته قابل توجه شرایط غیرعادی اوضاع کنونی است که باید برای این قاعده غیرعادی قوانینی وضع کنیم. شرایط باید طوری مدیریت شود که پانزدهم شهریورماه برای معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها بسته آموزشی قابل اجرا و متناسب با شرایط قرمزو زرد ارائه دهیم.
رئیس سازمان پژوهش چارچوب اقدام اساسی سازمان را برای شرایط فعلی سه محور اصول و کلیات، تعاریف و مفهومشناسی دانست.
وی ادامه داد: مختصات جدولی که تهیه میشود باید معنادار، نمایانگر و تسهیلگر باشد. در واقع هر علامت جدول باید کارگشا و معلوم باشد. جدول باید مشخص کند معلم چگونه میتواند در تدریس به شبکه شاد یا ملی رشد متصل شود و همچنین در جدول باید نقش و انتظارات عناصر نیز معلوم شود.
ملکی در خصوص تهیه جدول و راهنمای توصیفی به نکات مهمی همچون تفاوتهای دو دوره ضمن توجه به چارچوب ارائه شده، توجه به تفاوتهای دروس کارگاهی و غیرکارگاهی، اصالت دادن به تربیت دانشآموز و تهیه استلزامات اجرایی برای بستههای تولیدشده اشاره کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در توصیههایی به دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، گفت: به دلیل اهمیت سال تحصیلی تمام هم و غم ما باید ارائه بسته مکمل و غنیساز متمرکز برای تکتک دروس باشد، درون آن باید فیلمهای آموزشی، الگوهای تدریس مطلوب، کتابهای آموزشی مناسب، فایل صوتی و امثالهم باشد.
وی افزود: اجزای این بسته شامل فیلمهای آموزشی مناسب، الگوهای تدریس موفق، کتابهای آموزشی مناسب، فایل صوتی کتاب و فعالیتهای تکمیلی و علمی میشود.
ملکی با تأکید بر اینکه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی باید در انجام فعالیتهای خود مراقبتهای ویژهای به عمل آورد گفت: این مراقبتها مراقبتهای علمی ـ آموزشی، مراقبت فرهنگی و ارزشی، عمل کردن زیر چتر اسناد تحولی و تبعیت از آنها، مراقبت در ارزیابی تولیدات بیرونی با تشکیل کمیته هایی در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با کمک سایر دفاتر و ارتباط با سایر بخشها به ویژه بخشهای خصوصی برای ساماندهی برنامهها و فعالیتهای سازمان را شامل میشود.