به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره کرونا و تاثیر آن بر نظامهای آموزشی جهان گفت: کرونا شاید عظیمترین و گستردهترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی افزود: حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بودهاند تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است اما این موضوع کرونا ۹۱ درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دانشآموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.
کریمی با بیان اینکه از ۱۹۱ کشور دنیا بیشتر از ۸۰ کشور نتوانستهاند مدارس را بازگشایی کنند، گفت: مثلا در ایران بهمدت محدود یک ماه مدارس را بازگشایی کردیم اما حدود یک تا ۲ درصد بچهها برای رفع اشکال به مدرسه رفتند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامهریزی قبلی برای این موضوع نداشت که اگر همه مدارس تعطیل شدند، چه کند. برخی کشورها آموزشهای تلویزیونی را ادامه دادند. برخی کشورها مانند ژاپن، روسیه، آمریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرمهای مجازی برای این کار طراحی کرده بودند بلافاصله آموزشها را از طریق مجازی شروع کردند.
وی افزود: مثلا در ایران از قبل زیرساختها مهیا نبود اما سریعا شبکه شاد راهاندازی شد. در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بوده است. نیمی از دانشآموزان دنیا زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشتهاند. حتی در کشورهای اروپایی ۱۴ درصد دانشآموزان زیرساختهای اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.
کریمی با بیان اینکه به طور کلی، همانطور که سیستم بهداشتی نظام سرمایهداری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد، گفت: دولتها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا چندین میلیارد برای آمادهسازی زیرساختهای اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمونهای سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمونهای سراسری و حتی اکثر کشورها آزمونهای پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
وی افزود: کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند. نخست تلاش برای عدم توقف آموزش بود و شعار اصلی اکثر کشورها همین بود. در ایران اول آموزشهای تلویزیونی راه افتاد و بعد شبکه شاد راهاندازی و بستههای ویژه آموزشی به مناطق محروم ارسال شد.
کریمی ادامه داد: طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانشآموزان دنیا از آموزشهای تلویزیونی بهرهمند شدند. ۵۰ درصد جمعیت دانشآموزی جهان به یارانه دسترسی ندارند. ۷۰۶ میلیون یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرمها آموزش ببینند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولتها بهسرعت به موضوع آموزشهای مجازی جلب و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد، اظهار کرد: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی میخواستیم این کار را انجام دهیم شاید ۷، ۸ سال طول میکشید.
وی در ادامه گفت: برخی کشورها در ماههای گذشته درصدد بازگشایی مدارس بازآمدند. دلیلشان این بود که اگر مدراس باز نمیشد کسب و کارها راه اندازی نمیشدند. چون اگر پدرو مادر هر دو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانین آنها در خانه بماند.
وی ادامه داد: بخش عمدهای از خدمات حمایتی دانشآموزان از جمله آمریکا از طریق مدرسه بود و وقتی مدرسه تعطیل شد، این پوششها قطع شد. نزاعی بین مقامات سیاسی و اولیای دانشآموزان درگرفت. در آمریکا ترامپ اعلام کرد مدارس باید باز شود اما ایالتها گفتند طبق پروتکلها مدارس را باز نمیکنند.
کریمی با بیان اینکه در اکثر کشورها - به جز پایههای اصلی مانند پایه دوازدهم - آزمونها غیرحضوری برگزار شدند، گفت: بنای همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانشآموزان ترک تحصیل کرده و یکسوم آموزشها را هم دریافت نکردهاند و کلاساولیها بهشدت آسیب دیدهاند.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را تشریح کرد و گفت: چشمانداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون ۳ سناریو هست. اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، دوم برگزاری نیمهحضوری در وضعیت زرد و سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کردهاند سناریویشان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت آموزش و پرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.
کریمی افزود: آموزشهای تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری میشوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۸۹ درصد دانشآموزان در شبکه شاد ثبتنام کردهاند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند، گفت: حدود ۳ میلیون دانشآموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانشآموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانشآموز پناهنده داریم که پیشبینی میکنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کردهایم پای کار بیایند.
وی ادامه داد: چون از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان راه اندازی کردیم که برای تمام پایهها آموزشها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.
کریمی با بیان اینکه هر ایرانی خارج از کشور در هر نقطه از دنیا - حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند - میتواند با گذراندن ۵ درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حتی اگر کرونا در چندماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد، گفت: در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی بهجد دنبال آن هستیم که حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستور کار قرار دهیم و شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است تا مصوبهای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل ۶ ساعت آموزشها مجازی بشوند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود. کرونا بهزودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.
نظر شما