دکتر محمد نهاوندیان*: شرایط اقتصاد جهانی، مسائل مربوط به کاهش قیمت دلار و همچنین وضع بازار انرژی نشان می دهد که جغرافیای اقتصاد سیاسی جهان در حال تغییر است

 و بسیار مهم است که نقشه جدیدی برای اقتصاد سیاسی نوشته شود. در این میان نقش کشورها در اقتصاد جهانی ایجاب می کند که در کنار هم باشند و با یکدیگر فعالیت کنند. بنابراین سخن از تحریم در این میان به معنای شروع یک بازی باخت- باخت برای طرف تحریم‌کننده و کشور تحریم‌شونده است. شرایط اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که امکان برد هیچ‌یک از طرفین وجود ندارد.

در واقع تحولات بازار جهانی سرمایه و قیمت‌های نسبی نشان می دهد که این تحولات جدی و اساسی هستند که باید استراتژیست‌ها و اقتصاددانان جهان، این مسائل را تحلیل کنند و به نظر مشترک برسند چرا که وضعیت اقتصاد جهانی در حال تغییر است و فرصت‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است و در این شرایط باید ابتکار عمل را در دست داشته باشیم و تاسیس نهادهای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی را تقویت کنیم.

بخش خصوصی باید مکانیزمی برای انسجام در نظریات و دیدگاه‌ها تعریف کند تا بتواند توانایی پذیرش مدیریت اقتصاد را دارا شود و چالش اقتصاد جهانی را پاسخ گوید. در چنین شرایطی و برای برون‌رفت از این بحران باید برای ایجاد رقابت در فضای اقتصادی جامعه تلاش کنیم و نهادهای نظارتی ملی برای انحصار شکنی ایجاد کنیم. 

*رئیس اتاق بازرگانی ایران