امروزه در مدیریت شهری کاهش زباله‌های شهری(دفنی) و برگشت پسماند به چرخه بازیافت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این وظیفه برعهده اداره مدیریت پسماند شهرداری گذاشته شده است.

همشهری آنلاین_ مریم قاسمی:    البته اداره مدیریت پسماند شهرداری منطقه ۱۸ برای رسیدن به این اهداف و همچنین حفظ محیط‌زیست دست به اقدام‌های خلاقانه و ابتکاری زده است که برای نخستین بار در شهر تهران و بین مناطق بیست ودوگانه اجرا می‌شود. «سیدمحمدجواد بهشتی» مدیر اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۸ که خودش از جوانان نخبه دانشگاهی کشور است در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. او و همکارانش بیش از هرچیز دغدغه صیانت و حفظ محیط‌زیست دارند و این موضوع باعث شده تا بخشی از اوقات خود را صرف مطالعه و تحقیق در ین رابطه کند تا شاید راهکار و مسیر تازه‌ای برای حفظ محیط‌زیست بیابد.  

سیدمحمدجواد بهشتی/ دبیر شورایاری سنگلج
  • راه‌اندازی اپلیکیشن بازیافت درغرفه‌ها

این‌طور که مدیر اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۸ عنوان می‌کند ۱۶ غرفه بازیافت پسماند خانگی و صنفی در این منطقه راه‌اندازی شده که اغلب ساکنان با آنها آشنایی دارند، اما مدتی است که به ابتکار اداره پسماند شهرداری منطقه، نوع فعالیت این غرفه‌ها با تفاوت‌هایی همراه شده است. «سید محمدجواد بهشتی» در این‌باره توضیح می‌دهد: «برای اینکه شهروندان بیشتر با مقوله و فرهنگ بازیافت و پسماند آشنا شوند و از سوی دیگر بیش از گذشته، نوع فعالیت و خدمات غرفه‌های بازیافت در محله‌ها را بشناسند، تصمیم گرفتیم تا برای نخستین بار در شهر تهران، اپلیکیشن بازیافت را در غرفه‌ها راه‌اندازی کنیم. بدین صورت که شهروندان هنگام مراجعه به غرفه‌های بازیافت و تحویل پسماند خانگی، می‌توانند از طریق تلفن همراه خود و اسکن بارکد، این اپلیکیشن را نصب کنند و در جریان مشخصات و نشانی غرفه‌های بازیافت منطقه، ساعت‌کاری آنها، نرخ خرید انواع پسماندهای خشک از قبیل نان خشک، کاغذ، مقوا، آهن‌آلات، پلاستیک و... قرار بگیرند. ضمن اینکه شهروندان با نصب این اپلیکیشن بازیافت به عضویت افتخاری کانون دوستداران محیط‌زیست درمی آیند و می‌توانند از برنامه‌های جانبی اداره پسماند نیز استفاده کنند.» 

  • خدمت بزرگ به محیط‌زیست با یک سامانه 

یکی دیگر از ابتکارات اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۸ راه‌اندازی سامانه‌ای است که تاکنون نمونه‌ای نداشته و هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار کارساز و در حفظ محیط‌زیست بیشترین کارایی را دارد.  
بهشتی ابتدا به رونق ساخت‌وساز در محله‌ها و افزایش میزان نخاله‌های ساختمانی در زمان تخریب ساختمان‌های فرسوده اشاره می‌کند و می‌افزاید: «متأسفانه در زمان تخریب بناهای فرسوده، بخشی از پسماندهای قابل بازیافت در بین ضایعات و نخاله‌های ساختمانی به خارج از شهر برده شده و دفن می‌شود. بنابراین یکی ازعلت‌هایی که باعث شده تا سامانه جمع‌آوری پسماندهای ساختمانی را راه‌اندازی کنیم، رسیدن به این مقصود و هدف بود که این‌گونه پسماندها را قبل از تخریب ساختمان‌ها، از نخاله‌های ساختمانی جدا کنیم.» وی عنوان می‌کند که یکی از پسماندهایی که در زمان تخریب ساختمان‌ها جداسازی نمی‌شود، شیشه در و پنجره‌هاست که در بیشتر مواقع توسط کارگران خرد شده و با دیگر نخاله‌های ساختمانی مثل سنگ و خاک ادغام می‌شود.  به گفته بهشتی دفن شیشه همراه با خاک و نخاله آثار جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست می‌گذارد، بنابراین با راه‌اندازی این سامانه از بروز چنین حوادث محیط‌زیستی جلوگیری می‌شود. او می‌گوید: «برای صیانت و حفظ محیط‌زیست، سامانه جمع‌آوری پسماندهای ساختمانی با شماره ۶۶۲۲۱۶۲۳ راه‌اندازی شده تا شهروندان قبل از تخریب ساختمان و ملک فرسوده خود، از کارشناسان این حوزه دعوت کنند تا ضمن مراجعه به محل، پسماندهایی مثل شیشه در و پنجره را با حفظ موارد ایمنی، جداسازی کرده و از طریق خودروهای ویژه به محل بازیافت و تبدیل مواد انتقال دهند. بدون‌ تردید این کار تأثیر زیادی در حفظ محیط‌زیست و همچنین افزایش میزان بازیافت پسماندهایی مثل شیشه دارد.»

  • جلوگیری قاطعانه با زباله‌گردی کودکان

از دیگر برنامه‌های اداره پسماند شهرداری منطقه ۱۸ تلاش برای حذف زباله‌گردی توسط کودکان است. بهشتی در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به اینکه مشاغل پرریسک از جمله زباله‌گردی در منطقه ۱۸ به دلیل وضعیت اقتصادی برخی از خانواده‌ها رواج دارد و در این نوع فعالیت، کودکان کم سن به وفور دیده می‌شوند، اداره پسماند شهرداری منطقه، فرهنگسازی درزمینه منع به کارگیری کودکان در جمع‌آوری پسماندهای داخل مخازن را در دستورکارخود قرار داده است.» وی می‌افزاید: «زباله‌گردی علاوه براینکه دوران شیرین کودکی را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند، صدمه‌های جبران‌ناپذیری در روح و روان آنها می‌گذارد. همچنین ممکن است این کودکان در زمان زباله‌گردی به بیماری مبتلا شده و حتی می‌توانند به‌عنوان ناقل در شهر پراکنده شوند. این مسائل از پیامدهای منفی زباله‌گردی کودکان است.» کارشناسان اداره پسماند شهرداری منطقه، همه پیمانکارهای حوزه بازیافت در سطح محله‌ها را شناسایی و آنها را مکلف کرده‌اند تا از به کارگیری کودکان برای جمع‌آوری ضایعات و مواد بازیافتی از مخازن و تفکیک پسماندها در کارگاه‌ها خودداری کنند. بهشتی درباره اهداف اصلی اجرای این برنامه‌ها در محله‌ها می‌گوید: «فرهنگسازی برای کاهش حجم زباله‌ها، برگشت پسماند به چرخه بازیافت، تخلیه مستمر مخازن زباله، کم حجم‌سازی زباله‌های دفنی، جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها و منع کودکان از کار و... این حوزه با جدیت دنبال می‌کنیم.»
ساعت کار غرفه‌های بازیافت ۸ تا ۱۵ است و شماره ۶۶۲۲۱۶۲۳ برای پاسخگویی به سؤالات شهروندان در نظر گرفته شده است.  

  • نشانی غرفه‌های بازیافت منطقه ۱۸ 
  1. میدان معلم، خیابان تختی، بوستان تختی
  2. بلوار مدائن، خیابان شهید اسماعیلی، بوستان فردوس
  3. خیابان سپیده شمالی، بوستان گلستانه 
  4. خیابان بافان، داخل بوستان صنوبر
  5. خیابان سپیده جنوبی، جنب ساختمان شهرداری
  6. خیابان شهید آقایی جنوبی، بوستان بنفشه
  7. بلوار ابراهیم‌آباد، خیابان اسدآبادی، بوستان مینا
  8. بلوار معلم، خیابان شهید آتشبار، بوستان آبان
  9. یافت‌آباد، میدان شهرداری، بوستان مریم 
  10. شادآباد، میدان شادآباد، بوستان مهر 
  11. شهرک امام خمینی(ره)، خیابان شهید مظفری، بوستان ارکیده
  12. شادآباد، ۱۵ متری اول، بوستان ۱۷ شهریور
  13. خلیج‌فارس، ابتدای خیابان فربت، بوستان پروین اعتصامی 
  14. خلیج‌فارس، خیابان ابوسعید غربی، بوستان انرژی 
  15. شهرک دانش، میدان دانش
  16. گلدسته، خیابان دستغیب، جنب مدرسه شهید دستغیب

برچسب‌ها