اعلام خبر «کنکور به تعویق افتاد» برای چندمین بار آن هم یک هفته مانده به زمان برگزاری کنکور ۹۹ داوطلبان کنکور را شوکه کرد، اما ماجرا به اینجا ختم نشد و شب گذشته رسما اعلام شد کنکور در موعد مقرر برگزار می‌شود و همین مسئله واکنش داوطلبان را برانگیخت.

همشهری آنلاین ـ سارا کلهر: ۱۳ مرداد جلسه بررسی نحوه برگزاری کنکور سراسری با حضور وزرای بهداشت، علوم، رؤسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس در وزارت بهداشت برگزار شد. در این جلسه مقرر شد با رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه بهداشتی در تاریخ مقرر یعنی ۳۱ مرداد برگزار شود

پس از اعلام زمان برگزاری کنکور داوطلبان از استرس برگزار شدن یا نشدن کنکور رها شدند سعی کردند خود را برای برگزاری آزمون آماده کنند، اما دوشنبه ۲۰ مرداد دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، در صفحه اینستاگرام خود از تعویق دوباره کنکور سراسری خبر داد. 

در ادامه ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، نیز گفت: طی چند روز گذشته پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد و وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط گذاشت. اولین شرط وزارت بهداشت این بود که فاصله صندلی‌ها باید به دو متر افزایش یابد که امکان فراهم کردن فضای با این شرایط برای ما مقدور نبود. شرط دوم وزارت بهداشت این بود که در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند که این مورد نیز با توجه به ظرفیت مراکز برگزاری کنکور برای ما مقدور نبود.

در صورتی که می‌خواستیم موارد مورد نظر وزارت بهداشت را اجرایی کنیم، اتفاقی می‌افتاد که خط قرمز ما بود و آن این بود که حتی در صورت تامین فضای کافی و ایجاد فاصله دو متری بین داوطلبان باید سوالات کنکور به ۳۹۰ شهر ارسال می‌شد و در آنجا براساس فاصله‌گذاری جدید پلمب سوالات باز می‌شد و دفترچه‌ها مجددا مرتب می‌شدند که در این صورت احتمال لو رفتن سوالات کنکور افزایش می‌یافت.

انتشار تصمیم ناگهانی تعویق زمان برگزاری کنکور موجب نگرانی و اضطراب داوطلبان واقعی این آزمون شد که بیشتر از یک سال است برای قبولی در آن برنامه‌ریزی کرده بودند. 

مخاطبان همشهری آنلاین در این مدت دیدگاه‌هایشان را برای ما  ارسال کرده‌اند که برخی از آن‌ها را در اینجا می‌خوانید: 

برگزاری کنکور خطرناک‌تر است یا خوش‌گذرانی در سواحل شمال؟

یکی از مخاطبان همشهری آنلاین نوشته است: با هر تعطیلی جاده‌های شمال به خاطر ترافیک بسته می‌شه، همه کنار دریا در حال خوش‌گذرونی هستند. با این کارها آمار کرونا بالا نمی‌ره؟ فقط برگزاری کنکور خطرناکه؟ تو رو خدا به موقع کنکور رو برگزار کنید. 

تعویق کنکور بازی سیاسی است

یکی از مخاطبان که ظاهرا از والدین داوطلبان آزمون سراسری است، تعویق کنکور را سیاسی دانسته و نوشته : تعویق کنکور ‌بازی سیاسی است، اما از مسئولان می‌خواهیم به فکر بچه‌های مردم باشند به خاطر خدا کنکور را در موعد مقرر برگزار کنید بچه‌های ما دچار مشکلات روحی شده‌اند.
یکی دیگر از مخاطبان هم نوشته است: ما را وارد بازی‌های سیاسی خود نکنید بذارید کنکور برگزار بشه همه کنکوری‌ها موافق برگزاری کنکور هستن.

یک مخاطب دیگر هم گفته است بالاخره تیم روحانی قالیباف را دور زدن و کنکور میخوان برگزار کنن اون هم در همان زمان قبلی.

کرونا رفتنی نیست؛ تعویق کنکور مشکلی را حل نمی‌کند

یکی از مخاطبان همشهری آنلاین از نامشخص بودن زمان از بین رفتن کرونا گفته و نوشته است: حالاحالاها کرونا رفتنی نیست. کاش اینقدر که نگران سلامت جسمی کنکوری‌ها هستید نگران سلامت روح و روانشون هم بودید. 

یکی دیگر از مخاطبان هم در این باره نوشته است: اگر کنکور در تاریخ مقرر برگزار نشه چه اطمینانی هست که بعد از یک ماه دوباره بیماری اوج نگیرد. با توجه به پیش رو بودن ماه محرم و تعطیلات عاشورا و تاسوعا هیچ چشم‌انداز مثبتی وجود ندارد که در ماه‌های آینده شیوع بیماری کمتر شود. خواهش می‌کنم کنکور را به تعویق نندازید.

اگه کرونا ما رو نکشه، استرس حتما می‌کشه

یکی از مخاطبان با شکایت از بلاتکلیف بودنش نوشته است: ما رو اگر کرونا نکشه این استرس از پا درمیاره. ما رو از این بلاتکلیفی نجات بدید.

آمنه مادر یکی از داوطلبان کنکور نوشته است: لطفا کنکور رو به تعویق نندازین. بچه‌ها از استرس شب و روز ندارن ممکنه خدای نکرده سر از بیمارستان روانی در بیارن. 

یکی از مخاطبان همشهری آنلاین که خود را مشاور معرفی کرده، نوشته است: از زمان اعلام خبر فقط دارم به گریه‌های بچه ها گوش می‌کنم. به نظرم کنکور انتخابی است هر کس می‌ترسد می‌تواند شرکت نکند. دو نفر از دانش‌آموزانم به دلیل استرس و فشار روانی تهدید به خودکش کرده‌اند. لطفا اینقدر با روحیه و اعصاب این نوجوانان بازی نکنید.

می‌خواهم کرونا بگیرم فقط کنکور را برگزار کنید

مخاطب همشهری آنلاین که ظاهرا داوطلب کنکور است، نوشته: آقا اصلا ما دوست داریم کرونا بگیریم فقط کنکور و برگزار کنید لطفا!

یکی دیگر از مخاطبان همشهری آنلاین به نام زهرا هم نوشته است: من حاضرم بمیرم ولی همین حالا کنکور بدم. واقعا از این همه استرس و فشار خسته شدم. کنکور بدیم و مریض بشیم بهتر از اینه که تو این بلاتکلیفی باشیم.

درخواست برای حذف سهمیه‌ها

وسط این دعواها، پای سهمیه ها هم وسط کشیده شده است. یکی از مخاطبان همشهری آنلاین نوشته است: نماینده‌های محترم، اگر واقعا دلسوز هستید طرح دوفوریتی برای حذف سهمیه‌ها بدهید. ای کاش در همه این سال‌ها سهمیه‌ها را حذف کرده بودید. الان هم کمک کنید با رعایت اصول بهداشتی، کنکور برگزار شود. 

مخاطب دیگری هم در این باره نوشته است: نماینده‌ها اگر واقعا نگران همه مردم هستید، سهمیه‌ها را حذف کنید. چرا باید ۲۰ نوع سهمیه در مقاطع مهم مانند پزشکی و مقطع دکتری داشته باشیم؟

موقع برگزاری امتحانات نهایی بچه نبودیم؟

یکی از مخاطبان با اشاره به صحبت وزیر بهداشت مبنی بر سن پایین داوطلبان کنکور سراسری نوشته است: ۴۵ روز امتحان نهایی دادیم بچه نبودیم؟ آن موقع آگاهی داشتیم الان با این یک روز کرونا می‌گیریم؟ ما استرس و فشار زیادی را تحمل می‌کنیم لطفا زودتر در این مورد تصمیم‌ بگیرید.

هم‌سن‌ و سال‌های این بچه‌ها در جبهه‌ها جنگیدند

یکی از مخاطبان که خود را پدر دانش‌آموز کنکوری معرفی کرده نوشته است: ما در شانزده سالگی تفنگ به دست ‌گرفتیم و ‌جنگیدیم حالا آقای دکتر نمکی به جوانان هجده نوزده ساله میگن بچه! این تعلل در تصمیم‌گیری خانواده‌ها و جوانان کنکوری را دچار سردرگمی و استرس کرده و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را سلب کرده است.

به مشمولان خدمت سربازی فکر می‌کنید؟

امیر درباره تعویق کنکور نوشته است: کسانی که موافق تعویق کنکور هستند آیا به پشت کنکوری‌هایی که مشکل خدمت سربازی دارند و سازمان سنجش گفته تا هفته اول شهریور وقت دارند دفترچه اعزام بگیرند هم فکری کردند؟ 

برخی از داوطلبان هم با تعویق کنکور موافق بودند و دلایلی را هم برای این موافقت بیان کرده‌اند:

سلامتی از همه چیز مهم‌تره

فاطمه که خود را یک داوطلب کنکور معرفی کرده نوشته است: آقای وزیر درود بر شما. با این‌که خیلی درس خوندم و دوست ندارم کنکور به تعویق بیفته، اما مسلما سلامتی از همه چیز مهم‌تره. ممنون که به سلامتی ما و خانواده‌هامون فکر می‌کنید. 

مخاطب دیگری نوشته است: ما هم درس خوندیم و می‌خواهیم کنکور بدیم و خیلی هم استرس داریم، ولی سلامتی از همه چیز مهم‌تره.

به بچه‌های جنوب هم فکر کنید

یکی از مخاطبان که خود را اهل جنوب کشور معرفی کرده، نوشته است: تو خوزستان هوا خیلی گرمه و تحمل ماسک اونم بدون تجهیزات سرمایشی خیلی سخته. خواهش می‌کنم اینقدر خودخواه نباشید. خودتون رو جای ما بذارین اگر مجبور بودین توی این هوای گرم ۴ ساعت ماسک بزنید، باز هم مخالف تعویق کنکور بودین؟

اگر تعویق کنکور از تقلب جلوگیری می‌کند عقب بیندازید

مخاطبی که به نظر می‌رسد فرزندی پشت کنکور دارد، نوشته است: اگر عقب انداختن کنکور باعث می‌شود از لو رفتن سوالات جلوگیری شود، خواهش می‌کنم هر طور هست این کار را انجام دهید تا حق امثال بچه من که سال‌هاست درس خوانده‌اند پایمال نشود. 

مخاطب دیگری هم در این باره نوشته است: تنها خواهشی که ازتون دارم اینه که نگذارید سوالات کنکور لو بره.

در نهایت، روز گذشته (۲۱ مرداد) مسئولان وزارت بهداشت و علوم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: ستاد کرونا پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری را تصویب نکرد و بر این اساس کنکور در موعد مقرر قبلی (در روزهای ۲۹- ۳۰ و ۳۱ مرداد و یکم شهریور) برگزار می‎شود. 

پس از لغو تصمیم تعویق کنکور، واکنش‌های بسیاری از سوی مخاطبان همشهری‌آنلاین دیده شد، یکی نوشته: از همشهری آنلاین خوااااهش میکنم، التمااااس میکنم این شوکی را که با این تصمیمات ناگهانی به ما وارد شده به گوش مسئولین برسونید. 

یکی دیگر از مخاطبان نوشته است: واقعا خیلی استرس کشیدیم کاش مسئولان درک می‌کردند. واقعا چه دلیلی داشت که دیروز خبر تعویق رو پخش کنند. 

محمد نوشته است: من از استرسی که بهم وارد شده حالم خیلی بده. با این وضع نمی‌تونم سر جلسه برم.

بسیاری از مخاطبان همشهری آنلاین پس از اعلام خبر «تعویق کنکور منتفی شد» به دو مطلب بیش از همه اشاره کردند. آن‌ها نوشتند: چطور شد یک روزه همه چیز جور شد؟ مسئولان که گفتند نمی‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی رو رعایت کنیم.

همچنین نوشتند: مسئولان سازمان سنجش از احتمال لو رفتن سوالات خبر داده بودند. حالا که تعداد حوزه‌ها افزایش پیدا می‌کند و آزمون هم عقب نمی‌افتد برای این موضوع راه‌حلی پیدا کرده‌اند؟ 

اکنون که مسئولان تصمیم گرفته‌اند کنکور در موعد مقرر قبلی برگزار شود امیدواریم پروتکل‌های بهداشتی سخت‌گیرانه رعایت شود و برگزاری کنکور سراسری سبب گسترش شیوع ویروس کرونا نشود. 

برچسب‌ها