به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، وزیر آموزش و پرورش شیوهنامه بازگشایی مدارس را برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ب توجه به کووید-۱۹ اعلام کرد.
در بخشی از این شیوهنامه درباره وظایف مدرسه و وضعیت هر یک از دورههای تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم، هنرستانها و دوره پیشدبستانی با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز مناطق ضوابطی مشخص شده است.
- ۱۰ وظیفه مدرسه
در این شیوهنامه درباره وظایف مدرسه ذکر شده است:
مدرسه رکن اصلی بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده و عنصر کلیدی تداوم و استمرار آموزش و یادگیری در طول سال تحصیلی در وضعیتهای سهگانه و روشهای آموزشی مختلف محسوب میشود و متشکل از تمام معاونان، مربیان، معلمان، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و انجمن اسلامی دانشآموزی است که با مسئولیت مدیر مدرسه علاوه بر وظایف قبلی عهدهدار مسئولیتهای زیر است:
۱. حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانشآموزی شاد به عنوان بخشی از محیط کار
۲. شناسایی، ثبتنام، آموزش و نگهداشت تمام دانشآموزان مدرسه و عضویت آنها در شاد
۳. اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانشآموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاسها در بستر شاد
۴. تعیین روش دسترسی دانشآموزان به هر یک از روشهای آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هر کدام از آنها
۵. پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانشآموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تکتک دانشآموزان با روشهای ذکرشده در وضعیتهای سهگانه
۶. تعامل و ارتباط بین خانوادهها و دانشآموزان با استفاده از فرصتهای مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی
۷. ضدعفونی مستمر کلاسها، سرویسهای بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول
۸. نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویسهای ایاب و ذهاب دانشآموزی و توجیه والدین
۹. تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش و پرورش
۱۰. حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام روزهای کاری هفته در تمام و وضعیتها
- آموزش پیشدبستانی و دبستان
با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به صورت حضوری و غیرحضوری از ۱۵ شهریور ماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام شده آغاز خواهد شد.
آموزشهای لازم عوامل اجرایی و آموزشی به ویژه معلمان و مربیان پیشدبستانی برای روشهای متنوع ارائه خدمت تا قبل از آغاز سال تحصیلی به اتمام برسد.
این آموزشها میتواند در بستر سامانه آموزشی دانشآموزان شاد به صورت متمرکز انجام شود. ادارات کل آموزش و پرورش استانها و مناطق نیز میتوانند آموزشهای تکمیلی در این زمینه داشته باشند.
برنامهریزی، نظارت و کنترل لازم برای ثبتنام دانشآموزان و نوآموزان و استفاده از خدمات ارائهشده در سامانه آموزشی شاد توسط مدیر مدرسه انجام میشود.
تغییر وضعیت مطابق با اطلاعیههای ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد هر منطقه صورت میگیرد لذا شورای مدرسه متناسب با شرایط مدارس و دانشآموزان و نوآموزان و با تاکید بر جداول ذکرشده، نحوه تغییر وضعیت و ایفای وظایف و نقشهای جدید را مدیریت خواهد کرد.
- سرویس مدرسه
در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان و نوآموزان پیشبینیهای لازم درخصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد.
- فعالیت حضوری مدارس در وضعیت زرد
در وضعیت زرد و در صورت ضرورت، تقسیم دانشآموزان و نوآموزان یک کلاس به ۲ گروه به منظور رعایت فاصلهگذاری الزامی است. مدیر مدرسه موظف است دانشآموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانشآموز و نوآموز به گونهای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد، مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانشآموزان و نوآموزان دایر باشند.
کلاسهای درسی کمجمعیت و کلاسهای درس چندپایه به نحوی که مغایر با پروتکلهای بهداشتی نباشد، با تمام دانشآموزان تشکیل و آموزش حضوری به روال معمول برگزار شود.
از سامانه شاد برای انجام فعالیتها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانشآموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آنها استفاده شود.
مدیران مدارس میتوانند به منظور مدیریت فاصلهگذاری فیزیکی در شرایط آموزش حضوری در وضعیت زرد یا توزیع متناسب زنگ تفریح در پایههای مختلف، تراکم دانشآموزان و نوآموزان و رفت و آمد در حیاط مدرسه را کاهش دهند.
- فعالیت آموزشی مجازی در وضعیت قرمز
در وضعیت قرمز فعالیتهای آموزشی و تربیتی به صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روشهای متناسب در تمام روزهای هفته انجام میشود. در این وضعیت حضور و غیاب دانشآموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیتهای مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار مییابد.
دستورالعمل تکمیلی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی توسط معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تدوین و ابلاغ خواهد شد.
در صورت عدم امکان ارائه تمام یا بخشی از ساعات آموزش در فضای حقیقی، معلمان موظفند در سقف ساعات ابلاغ هفتگی خود تمام یا بخشی از آموزشها را در فضای مجازی ارائه کنند؛ بهجز دروس کارگاهی.
حضور و غیاب دانشآموزان در مدرسه و فضای مجازی مطابق ضوابط مربوط انجام میشود.
- وظایف، ساعات کار و حضور و غیاب معلمان و کارکنان
انجام وظایف و حضور و غیاب معلمان و کارکنان مطابق برنامه توسط مدیر و در مدرسه و فضای مجازی انجام و گزارشهای لازم به صورت ماهانه به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال میشود.
با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس میتوانند از ظرفیت روز پنجشنبه به منظور ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانشآموزان استفاده کنند.
در همه روشهای اجرایی آموزش حضوری، غیرحضوری، نیمهحضوری و تراکمی معلم مربوط دارای ابلاغ - اعم از موظف و غیرموظف - مکلف به رصد مستمر، مستندسازی و ثبت وقایع در سامانههای پیشبینیشده، کنترل و تسهیل فرایند یاددهی و یادگیری دانشآموزان ارزشیابی، و... بوده و وظایف خود را تا پایان سال تحصیلی پیگیری میکند.
ضروری است معلمان با انجام ارزشیابی آغازین، در نخستین روزهای آموزش، برنامهریزی لازم را برای جبران کاستیهای احتمالی و تعیین نقطه شروع فعالیت آموزشی انجام دهند.
مجموع ساعات برنامهریزیشده حضوری، نیمهحضوری، غیرحضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهدها برای تدریس اعم از موظف و غیرموظف در هر هفته باشد.
مدیران مدارس موظفند از روشهای تعیینشده توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در فضای مجازی استفاده کنند.
زمان هر جلسه آموزش غیرحضوری در فضای مجازی در دوره متوسطه ۳۵ دقیقه است.
ارائه فعالیتهای آموزشی و تربیتی در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران در ۳ وضعیت سفید، زرد و قرمز مطابق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و مشابه مدارس روزانه است.