فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها از سال تحصیلی جدید مخاطره‌آمیز است، چراکه مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست. 

زالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلان‌شهر تهران گفت: همچنان در وضعیت هشدار و شیوع بالای کرونا هستیم. در چنین شرایطی مهم‌ترین اقدام این است که تولید سفر را در شهر کم کنیم بنابراین اصرار بر تقلیل ساعات کاری، افزایش استفاده از ظرفیت دورکاری و چرخشی شدن فعالیت افراد شاغل برای مدیریت تولید سفر در شهر است چون هم در خود اداره‌ها و هم در مسیر رفتن به سمت اداره افراد زیادی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

مترو و اتوبوس جوابگوی فاصله‌گذاری نیست

زالی گفت: در این شرایط عملا امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در شهری مانند تهران امکانپذیر نیست، چون زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی متناسب با نیازها نیست. مثلا میزان استفاده از متروی تهران سه برابر ظرفیت زیرساختی آن است. در این شرایط امکان فاصله‌گذاری بین شهروندان در مترو و اتوبوس به خصوص در ساعات پیک که ساعت‌های رفت و برگشت به محل کار است وجود ندارد بنابراین باید به نحوی عمل کنیم که میزان سفر شهری کم شود.

مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران افزود: کنکور یک موضوع مقطعی است و طی چند روز تمام می‌شود مسئله مهم‌تر اموری است که مدت‌دار است. در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر شرایط اپیدمی کرونا با همین روند فعلی پیش برود، بسیار دور از انتظار است که بتوانیم مدیریت مناسبی برای کنترل اپیدمی حداقل در ترم اول پاییز داشته باشیم با توجه به مفروضاتی که درباره افزایش خطر اپیدمی کرونا در پاییز داریم شرایط مطلوب‌تر از زمان فعلی نخواهد بود.

وی توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت بازگشایی مدارس، آرایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی به شدت تغییر کند. بخش مهمی از تردد در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ترددهای تحصیلی و آموزشی تخصیص پیدا می‌کند. در صورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد زیادی از افرادی که اکنون به محل کار نمی‌روند باید به محل کار بروند و باز هم بار تردد بیشتر می‌شود بنابراین تا زمانی که به صورت قطعی وضعیت بحرانی فعلی را به یک وضعیت باثبات و پایدار تبدیل نکرده‌ایم هرگونه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام زودرسی است و می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. باید با منطق بیشتر و توجه به نظرات کارشناسی با این موضوع برخورد کرد.

تغییر سیمای کرونا در پاییز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بر فرض این‌که حتی اگر تا پایان تابستان آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند، تضمینی وجود ندارد که در پاییز سیمای متفاوتی از کرونا را شاهد نباشیم. احتمال تغییر الگوی اپیدمی کرونا در پاییز دور از انتظار نیست و باید امسال مدل کاملا متفاوت تحصیلی را در سال تحصیلی جدید دنبال کنیم.

وی افزود: به نظر من در سال تحصیلی جاری باید برای مدارس و دانشگاه‌ها عمدتا روی فضاهای غیرحضوری و آموزش‌های آنلاین و مجازی یا از طریق تلویزیون سرمایه‌گذاری کنیم. پیشنهاد ما برای تهران حداقل این است که کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار نشود. در مورد افرادی که امکان استفاده از فضای مجازی ندارند باید تلاش کنیم که این افراد هم با امکانات یارانه‌ای به ابزار ارتباطات مجازی مجهز شود و البته تلویزیون می‌تواند نقش بیشتری داشته باشد چون بیشتر در دسترس مردم است.

به گفته زالی، استفاده از ظرفیت صداوسیما برای آموزش به عدالت آموزشی نزدیک‌تر است چون اساتید مبرز و باتجربه می‌توانند در دسترس تعداد بیشتر از دانش‌آموزان باشند و درس بدهند. تجربه‌های جهانی هم همین را می‌گوید مثلا دانشگاه بزرگی مثل کمبریج اعلام کرده که تا پاییز سال آینده دانشجوی حضوری نمی‌پذیرد و با وجود این‌که شرایط اپیدمی در لندن و انگلستان رو به بهبود است اما باز هم به سمت بازگشایی‌های حضوری نرفته‌اند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلان‌شهر تهران گفت: اگر بخواهیم الگویی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط فعلی تهران داشته باشیم؛ الگوی بازگشایی حضوری پرمخاطره است زیرا الگوهای ترددی در شهر به هم می‌ریزد. هم‌اکنون روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر روزانه از متروی تهران استفاده می‌کنند. با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های آموزشی بار مترو بسیار بیشتر می‌شود در حالی که در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم ظرفیت مترو و اتوبوس را تهران چندان افزایش دهیم.

پیامدهای بازگشایی مدارس

زالی توضیح داد: باید به این نکته نیز توجه کنیم که کودکان در اپیدمی کرونا نه تنها مصونیت ندارند بلکه عامل جدی انتقال نیز خواهند بود چون ممکن است در موارد زیادی به علت داشتن سیستم ایمنی مبتلا نشوند اما به عنوان عامل انتقال به دیگران به خصوص افراد مسن‌تر عمل می‌کنند، بنابراین وقتی می‌خواهیم در مورد بازگشایی مدارس یا جاهای دیگر فکر کنیم باید به پیامدهای مختلف آن از نظر مسائل اجتماعی، اقتصادی و... فکر کنیم.

وی افزود: اغلب مدارس حداقل‌های زیرساختی حتی یک دستشویی بهداشتی را ندارند همه مدارس فقط مدارس منطقه یک تهران نیستند. در جنوب شهر تهران بسیاری از مدارس از حداقل‌های بهداشتی را هم ندارند، جمعیت دانش‌آموزی متراکم‌تر و مشکلات اقتصادی بیشتری هم دارند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در تهران برای این‌که بهتر اپیدمی کرونا را مدیریت کنیم باید قدرت ردیابی و شناسایی افراد ناقل و بیمار را بیشتر کنیم و به خصوص برای این‌که از شکل‌گیری خوشه‌های بیماری جلوگیری کنیم باید ظرفیت تست را افزایش دهیم. تست باید متداول‌تر شود چون سیستم غربالگری تهران رشد بهتری داشته است باید مراکز جامع سلامت را افزایش دهیم و این مراکز را بیش از گذشته به امکانات تست مجهز کنیم.

وی گفت: هیچ جای دنیا از همه افراد تست کرونا نمی‌گیرند اما باید با افزایش ظرفیت تعداد بیشتری از افراد در معرض خطر و آسیب‌پذیر تست شوند. سیستم بیماریابی باید تقویت شود. هرچه دامنه مصادیق تست بیشتر شود و بیماریابی تقویت شود، مدیریت این بحران بهتر می‌شود.

ارزیابی ادارات در میزان اجرای دورکاری

زالی در مورد رعایت مصوبه دورکاری در تهران توضیح داد: استانداری تهران مشغول تحقیقی در این مورد است که چند درصد ادارات استان این مصوبه را اجرا کرده‌اند. منتظر اعلام نتیجه این بررسی هستیم و با توجه به اهمیت این موضوع برای وزارت بهداشت، تیم‌هایی برای بررسی این موضوع بسیج می‌شود و سازمان‌های نظارتی هم ورود کرده‌اند و ارزیابی میدانی می‌کنند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران افزود: در مورد عزاداری‌های ماه محرم، پروتکل ملی براساس پروتکل‌های ابلاغی با همکاری دستگاه‌های دیگر برای نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها اقدام می‌کنیم اما پیشنهاد ما این است که با همکاری صاحبان فرایند برگزاری عزاداری‌ها به صورت متعهدانه استفاده شود زیرا هیچ‌کس به اندازه خود آن‌ها در اجرای این پروتکل‌ها موثر نیست و اگر متعهدانه وارد شوند بسیار موثر است و اگر هیئتی نتواند پروتکل‌ها را اجرا کند اگر اقدام به برگزاری مراسم کند جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

خستگی تیم درمان

زالی گفت: ۶ ماه از اپیدمی کرونا گذشته است. تیم درمانی در بیمارستان‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا نیز با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه بودند، تعداد نیروهای تخصصی پزشکی و پرستاری در شرایط عادی هم کم بوده است حتی اگر کرونا نبود، تیم‌های درمان تحت فشار سنگین کاری بودند و بعد از کرونا این فشار کاری چندین برابر شده است. تعداد زیادی از این همکاران برای مدت‌های طولانی کارانه نگرفته‌اند، تعداد زیادی به علت کمبود حقوق انگیزه کافی کاری ندارند. 

وی افزود: این لشکر خسته نیروهای درمانی با رشادت‌ها و غیرت و فداکاری که انجام دادند تا امروز به وظیفه‌شان عمل کردند باید از این افراد خستگی‌زدایی کنیم، به آن‌ها کمک کنیم تا اندکی استراحت کنند تا بتوانند نیروی خود را بازیابند. اگر بتوانیم میزان ورود بیمار به بیمارستان‌ها را کم کنیم، فرصت بازتوانی به کادر درمان می‌دهیم. 

تعداد زیادی از نیروهای بیمارستان‌ها بیمار شده‌اند و مثلا در یک بخش بیمارستانی که پنج پرستار دارد وقتی دو پرستار بیمار می‌شوند فشار کاری آن‌ها به سه نفر دیگر تحمیل می‌شود و این مسئله بار خستگی آن‌ها را بیشتر می‌کند.
 

کد خبر 539264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 1
    پس مدارس و دانشگاه ها اصلا باز نمی شن امسال؟
  • مهران AE ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    7 2
    خوب
  • علوی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    2 4
    فقط کارمندهای تهران حق دور کاری دارند کارمندهای شهرهای دیگه که در وضعیت قرمز هستن پس چی ؟
  • نامی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    11 0
    چراتکلیف معلوم نمیکنن خب اگه مدارس بازنمیشه چرا لباس فرم مدارسو فروختن تواین اوضاع اقتصادی چراپول بیمه گرفتن وای ازبی تدبیری وبی مدیری
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    21 2
    چرا فقط صحبت از مدارس تهران هست پس شهرستانها چی میشه
    • اریا IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      1 3
      موافقم چرا ازمون پول گرفتن اخه?!ما دهمی ها واقعا امسال ضربه میبینیم اگه مدرسه نریم
  • امیرحسین IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    7 7
    به نظر من که دهمی هستم بیشتر از دوازدهمی ها ما ضربه دیدیم⁦ಠ︵ಠ⁩
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    12 2
    اگه برا نیمه ی اول سال مدارس تعطیل بشن خیلی بهتره ،بچه ها اصلا تو خونه هیچ تلاشی نمیکنن کلاسای مجازی تاثیری بر روند یادگیری ندارن بخصوص برامدارس ابتدایی
    • !// IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      4 1
      موافقم بات این سال تحصیلی اصن انقد قاطی پاتی بود ک من هنو هنگمᕙ(⇀‸↼‵‵)
  • FR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    16 2
    مشکل نرم افزار شاد هستش مثل دانشگاه برای هر مدرسه سرور جدا در نظر بگیرین کلاس مجازی تشکیل بشه .. شاد فقط پیام رسان بود دانش آموز باید معلم رو ببینه .. نیازی به کنترل از منطقه و وزارت خونه روی پیام ها نیست
  • ریحانه IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    11 4
    ممنونم از مدیران با درایت من واقعا نگران فرزندم در این اوضاع بودم متاسفانه با بازگشایی مدارس امکان سرایت بیماری به بچه‌ها زیاد میشد وغم بچه ها ما مادران را از پای در می‌آورد .ممنون و سپاسگزارم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    11 3
    ینی چی ‌‌‌‌...حداقل ی روز در میانش بکنن یا فقط برای درس های محاسباتی بریم مدرسه الان ماک سال اخر هستیم چیکار کنیم واسه ریاضیات و فیزیک
  • امیر هادی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    5 0
    بله فرمایش صحیح هستش ولی لطفا تا بازگوشی وپرداخت هزینه ها وهمچنین بچه هایی که بایدبرن پیش دبستانی زودتر اقدام به تصمیم گیری کنید
    • فریماه IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      3 1
      منم بانظرتون موافقم من شخصا امسال از ریاضی چیزی نفهمیدم با این که سال اول راهنمایی بود ریاضی یاد گرفتن برام دشوار شد
  • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    6 1
    بلاخره یکی توی این مملکت حرف حسابی زد خدا راشکر