همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تخریب محیط زیست یکی از عوامل تضییع حقوق انسانهاست.

فاطمه واعظ جوادی در همایش حقوق زیست با تقدیر از حضور رئیس قوه قضائیه، معاونان و قضات این قوه افزود: برگزاری این همایش و حضور پرشور مسئولان قضائی در آن نمادی از توجه دقیق نهادها به اهمیت محیط زیست و نقش قوانین و مقررات و آرای قضائی در ارتقای حفاظت و بهسازی محیط زیست است.

وی تصریح کرد: محیط زیست، عطیه الهی و نتیجه لطف او به نوع بشر است و بر همین اساس به بشریت در کلیت آن تعلق دارد تا در مسیر تعالی و حرکت الی الله همانند سایر مواهب ونعمت ها به درستی مدیریت شود و مورد استفاده خردمندانه قرار گیرد به گونه‌ای که کمال و تعالی انسان بدون وجود لوازمی که " محیط زیست و شرایط محیطی مناسب" از مهمترین آنهاست میسر و ممکن نیست.

جوادی گفت: در اسلام جامع‌ترین دیدگاه و صحیح‌ترین شیوه تعامل با طبیعت و محیط زیست بیان شده است و خداوند جهان هستی و همه پدیده‌ها را زیبا، متقن و موزون آفریده و انسان باید رابطه خود را با آنها تصحیح کند و با تصرفات نادرست خود آن را ویران و آلوده و جامعه را با بلا و مصیبت مواجه نسازد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اسلام با نگرش جامع و همه سونگر خود نه فقط انسان امروز را مورد توجه قرار می‌دهد بلکه رفتار هر نسل را نیز برپایه حق نسل‌های آینده به طی فرآیند تعالی و همچنین محیط زیست و اجزای آن به بقاء و بندگی خدا تنظیم می‌کند.
وی افزود: اگر منویات احکام و موازین الهی در حیات صنعتی و توسعه‌ای بشر به صورت بایسته مراعات و محترم شمرده شود، محیط زیست از وضع بحرانی‌ای که بدان دچار شده نجات خواهد یافت و این امر، تمهیدی برای حیات پایدار و طیبه بشر خواهد بود.‌

‌وی ابراز امیدواری کرد: روند ارتقای وضع محیط زیست کشور و «حفاظت» و «بهسازی» آن موجب تمهید حاکمیت عدالت در روابط جمعی و تصحیح رفتارها و برنامه‌های خصوصی و عمومی در برخورد با محیط زیست شود.

جوادی گفت: در کنار قانون شکار و صید که نخستین سند حقوق محیط زیست ایران است، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در پی تدوین و پایه‌ریزی قانونی عام و مادر در زمینه محیط زیست بوده و برای مدیریت و نظارت بر رعایت هنجارهای عمومی آن، سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفت اما در این میان اصل مترقی 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان سند محکم و پشتیبان نقش و جایگاه ویژه‌ای در حفاظت از محیط زیست و منابع الهی دارد.

جوادی گفت: محیط زیست در پرتو تأثیر آن بر حیات اجتماعی، بستر لازم و ضروری برای حیات جمعی است به طوری که وجود و بقای بشر، بسته به وجود و بقای آن است. از این رو، نه تنها داشتن شرایط بهینه محیطی، خود یک حق الهی، طبیعی و موضوعه برای نوع بشر است، بلکه لازمه و پیش شرطی برای استیفای سایر حقوق انسان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به گسترش مسائل توسعه‌ای در ایران برای برخی از بخش‌های زیست محیطی که اجمال و کلیت قانون حفاظت و بهسازی برای تشریح مناسب آنها کفایت نمی‌کرد، قوانین و مقرراتی خاص و تفصیلی در حوزه آب، هوا و پسماندها تصویب و در خصوص آلودگی خاک نیز پیش نویس لایحه قانون تدوین شده است و مراحل نهایی شدن را طی می‌کند.

جوادی افزود: مجموعه‌ای از منابع حقوق محیط زیست ایران اعم از قانون کلی و مادر و قوانین و مقررات خاص وجود دارند که به صورت مقطعی در قالب قوانین برنامه‌های توسعه، و دائمی ، نحوه برخورد با محیط زیست انسانی و طبیعی را مقرر داشته اند.

وی گفت:‌ در کنار این قوانین مجموعه‌ای گسترده مشتمل بر 20 معاهده بین‌المللی وجود دارد که مدیریت بین‌المللی برخی امور زیست محیطی را نیز پایه‌ریزی و جمهوری اسلامی ایران تقریبا همه این معاهدات را تصویب کرده است و سازمان حفاظت محیط زیست نیز مسئولیت پیگیری اجرا و نظارت بر اجرای آنها را به عنوان مرجع ملی، بر عهده دارد.

جوادی افزود: امیدواریم دستاوردهای این همایش در ایجاد فضای لازم برای کمک به شناخت درست محیط زیست و بایسته‌های قانونی در این زمینه راهگشا باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: در سال نوآوری و شکوفایی که مکمل اتحاد ملی و انسجام اسلامی در مدیریت و برنامه ریزی عمومی است، بتوانیم با نوآوری در شیوه‌ها و ابزارهای قانونی، اداری و قضایی، زمینه‌های شکوفایی استعدادها و به فعلیت درآمدن ظرفیت‌های تعامل میان مردم و دولت از یک سو و قوای سه گانه از سوی دیگر در صیانت از محیط زیست که در آن آحاد مردم باید حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، بیش از پیش فراهم کنیم.