به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، رضوان حکیمزاده با اشاره به بازگشایی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور اظهار کرد: بازگشایی مجدد مدارس نشانگر شروع با اطمینان جریان جدید زندگی است هرسال با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس این پیام به جامعه داده میشود که زندگی در جریان است. شرایط امسال و شیوع بیماری کرونا شروع سال را از سالهای گذشته متفاوت کرده است و این تفاوت بهویژه در دوره ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است.
حکیمزاده افزود: وقتی به بازگشایی مدارس میپردازیم الزاماً منظورمان باز کردن درب مدرسه نیست بلکه منظور شروع مجدد فرایند آموزش است که در استانها، مناطق و مدارس شروع شود و حضور دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش به آنها به جامعه یادآوری کند که آموزشوپرورش بهعنوان یک دستگاه کل به آموزش اهمیت داده و در هر شرایطی اجازه ایجاد وقفه در آموزش را نخواهد داد.
او در پاسخ به این که به چه دلیل تصمیم به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیتتر شد. یکی از دلایل شروع مدارس از نیمه شهریور این است که معلمان زمان کافی برای شناخت دانشآموز و مرور دروس سال قبل را داشته باشند و با مرور بر آموختههای قبلی، آموزش دروس جدید را شروع کنند تا برای دانش آموزان در سال جدید مشکلی پیش نیاید.
حکیمزاده گفت: این امر مخصوصاً در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد چون مفاهیم پایه آموزشی در کلاسهای اول، دوم و سوم ابتدایی ارائه میشود و کیفیت یادگیری دانشآموزان از این لحاظ دارای اهمیت است.
این مسئول با اشاره به اینکه نمیدانیم شرایط چه زمانی به حالت عادی بازخواهد گشت، گفت: با شروع مدارس جریان یادگیری شروع میشود. در شرایط شیوع بیماری کرونا استمرار آموزش در تمام کشورهای دنیا یکی از رویکردهای اصلی برای حفظ روحیه و بازگشت به شرایط عادی زندگی است. ما نمیتوانیم زندگی را به دلیل بیخبری از شرایط آینده تعطیل کنیم و امیدمان را از دست بدهیم.
حکیمزاده ادامه داد: کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانشآموزان و بسیاری از مردم در جامعه قرارداد تا با فناوری آشنا شوند. همچنین باعث شد تا آموزشوپرورش با فناوری آشتی کند و ما امروز شاهدیم که معلمان و آموزگاران بهصورت خودجوش محتواهایی را تولید میکنند و آن را از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار دیگران قرار میدهند. این موضوع ازآن جهت که میتواند به غنیتر شدن فرایند یادگیری کمک کند، برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، گفت: ما ناگزیر از ارائه آموزش مجازی در مناطق قرمز هستیم. در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استانها ارسال شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسئولیت اصلی نظارت بر فرایند آموزش را دارند.
وی با اشاره به اینکه بارها وزیر آموزشوپرورش بر رسالت این دستگاه و مسئولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازمالتعلیم تأکید کرده است، عنوان کرد: یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بسترهای متفاوت، بستههای آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط آموزشهای لازم را بدهیم.
حکیمزاده در خصوص توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامههایی در دسترس معلمان قرار داده شده است که از طریق آنها نحوه آموزش، کلاسداری و دریافت بازخورد و به معلمان آموزش داده خواهد شد و آنها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد کرد.
وی درباره ثبتنام دانشآموزان مخصوصاً کلاس اولیها و نوآموزان در مدارس هم گفت: در خصوص کلاساولیها و موضوع انسداد بیسوادی جلسات متعددی برگزار شده است که طی آن مقرر شد مشخصات تمام این افراد از طرف ثبتاحوال در اختیار آموزشوپرورش قرار گیرد تا بتوانیم با تطبیق آن با افراد ثبتنامشده، دانش آموزان ثبتنامنشده را تشخیص بدهیم و مسئله را پیگیری و رفع کنیم.
این مسئول تاکید کرد: مدیران مناطق باید به خانوادهها اطمینان دهند که سلامتی دانشآموزان برای ما بسیار مهم است و با ایجاد طیب خاطر در آنها، از آنان در نظارت بر سیستم ثبتنام و فرایند آموزش کمک بگیرند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت و لازم است با همکاری خانوادهها در خصوص حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مناطق زرد تصمیمگیری کند. دانش آموزان باید همه بتوانند از طریق تلویزیون، شبکه آموزش شاد، بستههای آموزشی و راهبران این سال را بهخوبی و با موفقیت پشت سر بگذارند.