به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار وزیر آموزش و پرورش که برای تبریک روز پزشک به وزیر بهداشت و مدافعان سلامت به ستاد وزارت بهداشت آمده بود، گفت: اعتقاد دارم پزشکانی که به عنوان مدافعان سلامت در سرحد عاشقی به شهادت رسیدند، دستپروردگان آموزگاران صدیقی هستند که آنها را در دورههای ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه تربیت کردهاند.
وی افزود: همواره اعتقاد داشتهام که آموزش و پرورش پایهگذار توسعه ملی است و اگر بخواهیم ببینیم کشوری به سمت توسعهیافتگی حرکت میکند یا خیر، نباید اتوبانها، کارخانهها و چاههای نفت آن را ببینیم بلکه باید ببینیم در مدارس آن چه کسانی روی نیمکتها نشستهاند و در آن کشور چقدر دانشآموزان روح جستجوگر دارند و چقدر معلمان آمادگی پاسخگویی به این روح جستجوگر را کسب کردهاند.
نمکی توضیح داد: قطعا توسعه ملی محقق نخواهد شد مگر با تربیت انسان توسعهیافته و این انسان توسعهیافته به جز در دوران تولد که اذان در گوش نوزادان گفته میشود، از اولین روزهای مدرسه شکل میگیرد و مدرسه اولین ایستگاه جمعی است که کودک در آن محیط خیلی چیزها را فرامیگیرد.
وزیر بهداشت یادآور شد: در سازمان برنامه و بودجه معتقد بودم که اگر بخواهیم در توسعه ملی تحول ایجاد کنیم باید در مدارس سرمایهگذاری کنیم، قویترین معلمان را برای آموزش دوران ابتدایی انتخاب کنیم، بهترین حقوق را به آنها بدهیم که دغدغه خاطر نداشته باشند تا بهترین انسانها برای توسعه آینده کشور تربیت شوند.
وی گفت: خیلی از موارد زندگی را باید از روزهای اول مدرسه به انسانها آموخت. معتقدم خیلی وقتها فقط حافظه دانشآموزان را پر میکنیم و در آموزش و جامعه محور تربیت کردن، نقصانهایی داریم. در خیلی از کشورهای دنیا، روز اول کودکان را برای آموزش ترافیک به خیابانها، احترام به حقوق شهروندی و آشنایی با دموکراسی به مجلس میبرند.
به گفته دکتر نمکی، مدرسه بهترین کانون برای نظام سلامت است که میتوان تحول در بُعد توسعه نظام سلامت را از آنجا آغاز کرد و امروز با توجه به فرزندسالاری در خانوادهها، یک دانشآموز میتواند در نظام سلامت یک پیامآور سلامت باشد چون امروزه دیگر کودکان و دانشآموزان، رستورانها را انتخاب و نظام تغذیه خانواده را ساماندهی میکنند.
تقدیر دکتر نمکی از وزیر آموزش و پرورش
وزیر بهداشت ضمن تقدیر از همراهی وزیر آموزش و پرورش در مبارزه با کرونا از روزهای نخست اپیدمی این ویروس در کشور گفت: در رعایت پروتکلها، بایدها و نبایدهایی که باید اجرا میشد، وزیر آموزش و پرورش، همواره پیشگام بود و بارها گفت که همه فضاها، معلمان و ظرفیتهای این وزارتخانه در خدمت مدیریت کروناست.
وی افزود: زحمتی که همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد و تقویت زیرساخت فضای مجازی برای آموزش به دانشآموزان کشیدند، قوت قلب زیادی به ما داد که هم میتوانیم از اینکه دانشآموزان از تحصیل دور میمانند، نهراسیم و هم اینکه نگران نباشیم که دچار مشکلات ناشی از بیماری میشوند. روزهای اول اگر میگفتند کودکان کمتر به این ویروس مبتلا میشوند اما امروز شواهد محکمی داریم که با تغییر رفتار ویروس کودکان را هم ممکن است گرفتار کند.
آموزش در شرایط سخت پاییز
وزیر بهداشت توضیح داد: ممکن است پاییز سختی در پیش داشته باشیم که شاید شاهد همزمانی ویروس کرونا و آنفلوآنزا باشیم و وجود زیرساخت قوی استفاده از فضای مجازی برای آموزش به ما خیلی جسارت و قدرت تصمیمگیری میدهد که هم آموزش و پرورش را دایر نگه داریم و هم برای پیشگیری از بیماری تلاش کنیم.
نمکی افزود: طرحهایی را در وزارت بهداشت برای مدارس آغاز کردهایم که از نمونههای آن مدارس عاری از پوسیدگی دندان است و برای اولین بار آن را در اردیبهشت سال گذشته در نمین اردبیل به عنوان پایلوت آغاز کردیم و نیت ما این بود که دندانهای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز پایه ششم ابتدایی را که دوره بسیار مناسبی است عاری از پوسیدگی کنیم و راه را ادامه دادیم که با تعطیلات مدارس روبهرو شد و امیدواریم که شاهد استمرار این طرح با کمک وزارت آموزش و پرورش باشیم.
دکتر نمکی با بیان اینکه طرح نماد یا نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزی یکی از طرحهای مهم برای دانشآموزان است، گفت: این طرح یکی از زیباترین طرحهایی بود که در دولت تدبیر و امید به عنوان یک اقدام بین بخشی اجرا شد و خوشبختانه استمرار پیدا کرد و در قالب آن، بهداشت روان دانشآموزان در مدرسه و هم عوامل خطر تهدیدکننده سلامت آنها مانند تغذیه و چاقی را میتوان پایش و مراقبت کرد.
وی ادامه داد: امروز نگران شیوه زندگی دانشآموزان در مدارس هستیم. معتقدیم که پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر را باید از مدارس آغاز کنیم نه زمانی که آنها در سنین نوجوانی و جوانی مبتلا شدند. در مدرسه میتوانیم تغذیه مناسب و ورزش منظم را به دانشآموزان بیاموزیم و آن را جزء لاینفکی از زندگیشان کنیم.
کدام کودکان در معرض مرگ بر اثر کرونا قرار دارند؟
وزیر بهداشت افزود: امروز مشخص شده کودکان و نوجوانانی که دچار کووید۱۹ میشوند و عامل خطری مانند چاقی دارند حداقل تا ۱۰ برابر خطر مرگومیر بالاتری دارند و اگر این مورد را با برنامهای مدون و منظم پیش ببریم قطعا به کاهش آسیبهای ناشی از کووید۱۹ در گروه دانشآموزان کمک کردهایم.
دکتر نمکی یادآور شد: قطعا در مورد بازگشایی مدارس در کنار وزارت آموزش و پرورش هستیم و ممکن است خانوادهها اضطراب داشته باشند. یقینا تکتک دانشآموزان، فرزندان و نوههای ما هستند و قطعا تلاش میکنیم هیچکدام از آنها دچار مشکلات خاص نشوند، اما سازمان جهانی بهداشت اخیرا اشاره کرده که کشورها افزایش بزهکاریهای اجتماعی و مشکلات ناشی از عدم زیستن دانشآموزان در مدرسه در کنار همدیگر، انزوا و مشکلات زندگی مدرن، عدم تحرک کافی و بهداشت روان را باید در دوران کرونا مدیریت کنند.
وی توضیح داد: اگر بتوانیم با آمیزهای از آموزشهای مجازی و حضوری و اطمینانبخشی به خانوادهها برای اینکه فرزندانشان در معرض آسیب نیستند، کار را دنبال کنیم اختلالی در سیستم آموزشی پیش نمیآید همانگونه که در کنکور اثبات کردیم بهترین و سالمترین لحظاتی که داوطلبان گذراندهاند لحظاتی بود که در جلسه کنکور حضور داشتند اما اگر تغییراتی حاصل شد با وزارت آموزش و پرورش بررسی خواهیم کرد.
وزیر بهداشت گفت: به نظر میرسد بهتر است به جای اینکه در دانشگاهها ظرفیتی را ایجاد کنیم که مراقبان بهداشت مدارس را تربیت کنیم، بهتر است از ظرفیت کارشناسان بهداشت عمومی بیشتر استفاده کنیم. از سه دهه پیش که در وزارت بهداشت مسئولیت داشتم، اعتقاد داشتم که نیروهای بهداشتی باید چند ظرفیتی تربیت شوند و نباید فقط برای بهداشت کودک یا مدرسه تربیت شوند، بلکه باید چندوجهی فعالیت کنند.
به گفته نمکی، بهداشت یک پدیده به هم پیوسته است و نمیتوان بهداشت مدرسه را از بهداشت بارداری و بهداشت مدرسه و بارداری را از بهداشت خانواده تفکیک کرد. اگر کارشناسان عمومی را با طی دورههای آموزشی کوتاهمدت برای موفقیت بیشتر در مدارس را تربیت کنیم، دستاوردهای بهتری خواهیم داشت.
نظر شما