معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از نحوه حضور دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی، کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص شیوه‌نامه بازگشایی سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: از اواسط سال گذشته و با شیوع بیماری کوویدـ۱۹ بیم شکاف آموزشی در مناطق و مدارس وجود داشت و تمام کشورها نگران شکاف آموزشی بودند. در ایران هم این نگرانی برای مسئولان آموزشی و خانواده‌ها وجود داشت و ازاین‌رو تلاش کردیم با استفاده از بسترهای مختلف بتوانیم آموزشی باکیفیت را ارائه دهیم.

وی افزود: سال پیش رو از آن ‌جهت که ملزم به ارائه آموزش در شرایطی هستیم که خانواده‌ها و دانش‌آموزان ثبات فکری لازم را ندارند، سال پراهمیتی محسوب می‌شود.

کمرئی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در چند ماه اخیر آموزش مجازی را باکیفیت دانستند، توضیح داد: باید به آموزش مجازی به‌عنوان یک فرصت آموزشی نگاه کنیم هرچند هیچ آموزشی را نمی‌توان جایگزین آموزش حضوری کرد و هنوز هم از نظر ما مؤثرترین شرایط آموزش، آموزش حضوری است.

معاون آموزش متوسطه مشارکت خانواده‌ها را برای حضور و همکاری با مدرسه بسیار مؤثر دانست و گفت: برای سال تحصیلی آینده سه وضعیت سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی ‌شده است که بتوانیم روند آموزش را در تمام مناطق با استفاده از این سه سناریو ادامه دهیم.

به گفته وی، در مناطق آموزشی، مدیران و معاونان در مدارس بیشترین نقش را در نحوه ارائه آموزش برعهده ‌دارند. مدیران مدارس باید با نظارت کامل ثبت‌نام دانش‌آموزان در سناد، شبکه شاد، نحوه مشارکت و ارتباط خانواده و انتقال از وضعیت زرد و سفید و قرمز به یکدیگر را کنترل کنند.

کمرئی گفت: در وضعیت سفید دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند و فضای مجازی به‌عنوان آموزش مکمل در نظر گرفته می‌شود و در وضعیت زرد و قرمز هم طبق آنچه در دستورالعمل آمده باید آموزش را در زمان و موعد اعلام‌شده انجام داد و به اتمام رساند.

معاون آموزش متوسطه شرایط زرد را دشوارترین مرحله دانست و افزود: در شرایط زرد و در متوسطه اول و دوم اگر تعداد دانش‌آموزان با مساحت کلاس همخوانی داشته و نیاز به تقسیم دانش‌آموز نباشد کلاس‌ها به ‌صورت حضوری برگزار خواهد شد و اگر تعداد دانش‌آموزان نسبت به مساحت کلاس بیشتر باشد باید حضور دانش‌آموزان طوری باشد که فاصله اجتماعی مناسب در کلاس درس رعایت شود.

وی آموزش مهارت را در مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای حائز اهمیت دانست و توضیح داد: با توجه به کمبود زمان انتظار داریم مدارس کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای در زمان حضور دانش‌آموزان در مدارس به آموزش مهارت‌ها بپردازند و دروس عمومی را در آموزش‌های مجازی ارائه دهند. همچنین در مدارس شبانه‌روزی ترجیح بر این است که دانش‌آموزان به‌ صورت هفتگی رفت‌وآمد کنند.

کمرئی در پایان گفت: ابتکار و خلاقیت وجه تمایز مدارس در سال آینده است و اینکه چه میزان بتوانیم از این دو در ارائه آموزش استفاده کنیم می‌تواند تعیین‌کننده میزان کیفیت آموزش باشد.

برچسب‌ها