تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۷

رافائل نادال فقط 48 دقیقه وقت می‌خواست تا مرد شماره یک تنیس دنیا را به بدترین شکل ممکن تحقیر کند.

امپراتور اسپانیایی خاک رس و مرد شماره 2 تنیس جهان، باز هم به فینال یکی از بزرگترین گرانداسلم‌های تنیس دنیا راه یافت تا در فینال با نفر اول تنیس روبه‌رو شود. مردی که توفیق قابل ذکری در مسابقات امسال نداشته و حتی به فینال اولین گرانداسلم امسال در ملبورن هم نرسیده است.

راجر فدرر سوئیسی، مدتهاست که تمرکز لازم را در مسابقات مهم ندارد و دیروز هم در فینال اپن فرانسه که به رولان گاروس معروف است، هیچ بختی در برابر رافا نادال نداشت. مرد محبوب اسپانیایی‌ها برای آنکه این جام را به نام خود بزند، 48 دقیقه وقت می‌خواست تا سنگین‌ترین شکست فدرر را در 173 مسابقه او در گراند‌اسلم‌های بزرگ دنیا رقم بزند.

6 بر یک، 6 بر 3 و 6 بر صفر. این پایان تلخ مرد سوئیسی در گرانداسلم رولان گاروس بود. پایانی که هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد. تا کنون هیچ تنیسوری در دنیا نتوانسته بود فدرر را در یک ست در عدد صفر باقی بگذارد و جوان اسپانیایی موفق شد این رکورد را به نام خود ثبت کند.

اگرچه تبحر نادال در زمین‌های خاک رس بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند قدرت فدرر در زمین‌های رس پایین می‌آید؛ اما کسی باور نمی‌کرد نادال با این نتایج سلطان تنیس دنیا را شکست دهد و به نوعی او را در آخرین مسابقه اپن فرانسه، به این صورت تحقیر کند. همه می‌دانستند مردی که در 3 دوره اخیر این گرانداسلم معتبر، فدرر را در فینال مغلوب کرد، این بار هم پیروز خواهد شد. شاید این را خود فدرر هم می‌دانست؛ اما باور چنین نتیجه‌ای نه تنها برای دو فینالیست، که برای هیچ تماشاگری آسان نبود.

نادال که به‌دلیل تخصص مثال‌زدنی‌اش روی زمین‌های خاک رس، از 9 مسابقه خود با فدرر روی این زمین‌ها، 8 بار ‌به پیروزی رسیده بود، این بار هم موفق عمل کرد تا همچنان قهرمانی رولان گاروس، بزرگترین خلا کلکسیون افتخارات فدرر باقی بماند.

تونی نادال، عمو و مربی رافائل نادال پس از پایان بازی گفت: رافا قطعا این روز را فراموش نخواهد کرد. او با قدرتی خارج از حد تصور بازی کرد و روزی به یاد ماندنی را برای خود رقم زد. با این حال من به او گفتم امروز هرچه بود، تمام شد. باید به گرانداسلم بعدی فکر کنیم؛ ویمبلدون.

ویمبلدون، بزرگترین گرانداسلم تنیس دنیاست که روی زمین چمن انجام می‌شود و فدرر بخت اول قهرمانی در آن محسوب می‌شود. البته مشخص نیست فدرر با وجود این شکست  در مدت 14 روز باقیمانده تا آغاز گرانداسلم ویمبلدون می‌تواند مشکلات روحی ناشی از این شکست را ترمیم کند یا خیر؟ در حال حاضر آنچه اهالی تنیس به آن فکر می‌کنند وضعیت روحی فدرر و میزان روحیه او برای آغاز ویمبلدون است.

فدرر که در 6 مسابقه خود با نادال در زمین‌های چمن و کفپوش به پیروزی رسیده است، بجز یک بازی در دیگر دیدارهای خود در خاک رس مقابل این تنیسور جوان و اسپانیایی شکست خورده و بعید به‌نظر می‌رسد با این وضع، تعداد بردهای او در خاک رس به عدد 2 برسد.