تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷

شبکه خبری بی‌بی‌سی دیروز نتایج تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌‌دهد نزدیک به 23 میلیارد دلار در عراق دزدیده یا گم شده و یا به درستی مورد حسابرسی قرار نگرفته است.

بی بی سی در بخش دیگری از این گزارش برای اولین بار با استفاده از منابع دولتی آمریکا و عراق میزان منفعتی را مشخص کرده است که پیمانکاران خصوصی در طول جنگ عراق و بازسازی آن به دست آورده‌اند. این درحالیست که دستور دولتی در آمریکا مانع از به بحث گذاشته شدن علنی این اتهامات است. این اتهامات به 70 پرونده مطرح در دادگاه علیه برخی از شرکت‌‌های مشهور آمریکایی مربوط می شود. بعید است تا زمانی که جورج بوش رئیس جمهوری آمریکاست این دستور دولتی در واشنگتن لغو شود.

تا به امروز هیچ کدام از پیمانکاران عمده خصوصی آمریکا به دلیل فساد مالی یا سوء مدیریت به دادگاه خواسته نشده اند و مورد پرسش قضائی قرار نگرفته‌اند.این درحالی است که مخالفان دمکرات رئیس جمهوری‌ آمریکا همچنان بر سر موضوع منافع کسب شده در طول جنگ عراق بر دولت فشار می آورند.هنری وکس من دبیر کمیته نظارت و اصلاح دولت در مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفته‌است که میزان پولی که در عراق و براساس این قراردادها به هدر رفته، حیف و میل شده و یا مورد سوءاستفاده قرار گرفته بیدادگرانه و وحشتناک است. به گفته وی، ممکن است مجموع این سوءاستفاده‌ها بزرگترین منفعت از جنگ در تاریخ را رقم بزند.

در آستانه جنگ عراق یکی از عالیرتبه ترین مقامات آمریکا در پنتاگون با عقد قراردادی به ارزش 7 میلیارد دلار با ‌‌هالیبرتون، شرکتی که پیشتر متعلق به دیک چنی معاون رئیس جمهوری این کشور بود مخالفت کرد. با این همه در کمال تعجب تنها‌ ‌هالیبرتون در این مزایده شرکت کرد و برنده نهایی آن شد.جست‌وجو به‌دنبال میلیاردها دلار در عراق، در عین حال خبرنگاران بی بی سی را به خانه حازم شعلان در غرب لندن کشاند.

این منزلی است که شعلان پیش از انتصاب به‌عنوان وزیر دفاع عراق در سال 2004 در آن زندگی می‌کرد. او و نزدیکانش رقمی‌حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار از این وزارتخانه خارج کرده‌اند.آنها این پول را از راه ساده‌ای به دست می‌آوردند به این صورت که تجهیزات کهنه نظامی از لهستان می خریدند و در عوض در گزارش کار خود ادعای خرید تسلیحات درجه یک پیشرفته می‌کردند.

در همین حال شعلان و نزدیکانش این پول را به حساب‌‌های شخصی خود منتقل می‌کردند. قاضی راضی الراضی که از سوی کمیسیون انسجام ملی عراق در این خصوص تحقیق کرده می گوید: به‌نظر من این عده جنایتکارند.به گفته وی: آنها نتوانستند وزارت دفاع را بازسازی کنند و در نتیجه خشونت و خونریزی، و قتل عراقی‌ها و خارجی‌ها ادامه پیدا کرد. مسئولیت بر دوش آنهاست.

شعلان دو حکم زندان دریافت کرده با این همه از عراق گریخته است. او خود را بی‌گناه خوانده و گفته‌است که این اتهامات توطئه ای علیه او به دست بعضی همسایگان عراق در پارلمان این کشور است.با اینکه پلیس بین الملل  به   ‌دنبال شعلان است وی همچنان فراری است و برای جابه‌جایی از یک جت شخصی استفاده می کند.شعلان کماکان املاکی تجاری را در منطقه ماربل آرچ لندن در اختیار خود دارد.

موضوع حضور پیمانکاران غیرنظامی‌آمریکا در عراق و قراردادهای هنگفتی که این شرکت‌ها برای فعالیت در عراق امضا کرده‌اند همواره از مسائل حساس و بحث‌برانگیز در داخل و خارج از آمریکا بوده‌است. اکنون اما مسئله مفقود شدن میلیاردها دلار پول به حساسیت این موضوع اضافه کرده‌است.

برچسب‌ها