یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

گروه بین الملل: در حالی که مسئولان رده اول عراق می‌کوشند مسئله حاکمیت عراق در توافقنامه امنیتی با آمریکا را به اثبات برسانند و این توافقنامه را از تبدیل شدن به لکه ننگی تاریخی برای خود مصون دارند، نوری مالکی نخست وزیر این کشور جبهه جدیدی را در مبارزه با نیروهای مسلح در استان میسان آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها نخست وزیر عراق دیشب از همه قانون شکنان و افراد مسلح در استان میسان در جنوب این کشور خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و خود را به نیروهای عراقی تسلیم کنند و الا در انتظار رویارویی با نیروهای امنیتی باشند.

در همین حال شبکه خبری العراقیه ساعاتی پس از این گزارش داد که دولت یگان‌های جدیدی ازنیروهای ارتش و پلیس را به شهر العماره در استان میسان واقع در جنوب عراق اعزام کرده است تا درصورت تمکین نکردن آنها از دستور دولت به زور متوسل شوند.
نوری مالکی در این بیانیه تصریح کرده است که همه قانون شکنان و افراد مسلح باید ظرف چهار روز آینده سلاح‌های سنگین، نیمه سنگین و بمب‌های خود را به نیروهای عراقی تحویل دهند.

تصمیم دولت عراق برای اجرای عملیات نظامی گسترده در شهر العماره مرحله جدیدی از اقدام دولت برای گسترش سیطره قدرت و حاکمیت خود بر مناطق عراق است. شماری از شبه نظامیان شیعه و عرب سنی پیشتر شهر العماره در جنوب عراق را تحت کنترل خود درآوردند. در همین حال استاندار استان میسان عراق گفت: نوری المالکی در راستای اجرای تصمیمات خود برای تسلط کامل دولت بر سراسر مناطق کشور، تصمیم گرفته است یگان‌های جدیدی از نیروهای ارتش و پلیس عراق را برای مبارزه با شبه نظامیان شیعه که در گذشته بخش‌هایی از مناطق شهر العماره را تحت کنترل خود درآوردند، به این شهر اعزام کند. عادل مهودر تصریح کرد دولت عراق تصمیم نهایی خود را برای اجرای عملیات نظامی فراگیر علیه شبه نظامیان اتخاذ کرده است ولی زمان دقیق اجرای این عملیات تاکنون مشخص نشده است.

العماره، بصره جدید

براساس گزارش منابع عراقی شهر العماره هم اکنون پناهگاه مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی است که مخالف حضور نظامیان آمریکایی در عراق است. پس از اینکه نیروهای عراقی با پشتیبانی نظامیان آمریکایی عملیات نظامی فراگیری علیه شبه نظامیان ارتش مهدی در شهر بصره در ماه مارس گذشته صورت دادند، مقتدی صدر و نیروهای ارتش مهدی به شهر العماره فرار کردند. یک مسئول محلی عراقی که نخواست نامش فاش شود، گفت: هدف دولت از اجرای عملیات نظامی در شهر العماره بازداشت افراد تحت تعقیب و جمع‌آوری سلاح‌های سنگین در این شهر است. نابودی گروه‌های مسلح و برخی اعضای ارتش مهدی از اهداف دیگر حملات ارتش عراق در العماره خواهد بود.

در همین حال بوش درمورد خروج زودهنگام نیروهای انگلیسی از عراق هشدار داد. رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد انگلیس نباید با خروج زود هنگام نیروهای خود از عراق، موفقیت‌هایی را که نیروهای خارجی در آن کشور کسب کرده‌اند به هدر دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوش در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی آبزرور گفت: این مسئله قابل‌قبول است که فشارهایی هم بر آمریکا و هم بر انگلیس برای خروج از عراق وجود دارد ولی پاسخ ما این است که نباید برای این مسئله، زمان مشخصی را تعیین کرد.
بوش در مورد گوردون براون نخست وزیر انگلیس نیز گفت: او نیز همانند من توصیه‌ها را می‌پذیرد و این تضمین وجود دارد که وی با خروج زود هنگام نیروها از عراق، فداکاری‌هایی که تاکنون صورت گرفته است را فنا نمی‌کند.

حمله تروریست‌ها به مردم خوشحال

از سوی دیگر یک زن تروریست با انفجار خود در میان مردمی‌که از پیروزی تیم فوتبال کشورشان خوشحال بوده و دست به رقص و پایکوبی زده بودند 10 نفر از آنها را زخمی‌کرد که حال 7 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. مردم بغداد دیشب با اعلام پیروزی تیم ملی فوتبال کشورشان در برابر چین به شادی پرداختند.

کد خبر 54994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز