تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۵

گروه ورزشی: مسابقه فرانسه - ایتالیا که از لحظه قرعه‌کشی یورو ۲۰۰۸ پیش‌بینی می‌شد یک بازی انتقامی باشد، ممکن است تبدیل به یک بازی تشریفاتی شود که در پایان هر ۲ فینالیست جام‌جهانی ۲۰۰۶ را به خانه بفرستد.

هر ۲ مدعی، از ۲ بازی اول تنها یک امتیاز دارند و قبل از آن که به انتقام فکر کنند، چشم به هلند دوخته‌اند که در بازی همزمان بتواند از رومانی امتیاز بگیرد.

مردان فان‌باستن که با ۲ پیروزی پرگل مقابل ایتالیا و فرانسه، سرگروهی‌شان تضمین شده است، نیاز به امتیازات بازی سوم ندارند و ممکن است بی‌انگیزه و با نفرات ذخیره بازی کنند.

پیروزی رومانی در این بازی، این تیم را ۵ امتیازی می‌کند و این به معنی حذف ایتالیا و فرانسه با هر نتیجه‌ای است.

دومنک سعی می‌کند خودش را نسبت به نتیجه آن بازی بی‌تفاوت نشان دهد و می‌گوید: «خودمان باعث شدیم که در چنین شرایطی قرار بگیریم و تنها باید خودمان را سرزنش کنیم.

دلیلی ندارد که نگران هلند باشیم و آنها هم همینطور.» اما آنچه هواداران ایتالیا و فرانسه را بیشتر نگران می‌کند، تعهد و فداکاری هلند نیست، بلکه ضعفی است که این 2 تیم در بازی‌های قبلی‌ نشان داده‌اند.

فرانسه مقابل هلند نسبت به ایتالیا نمایش بهتری داشت ولی مجموعه‌ای از عوامل از جمله اشتباه داور و اشتباهات خط دفاعی موجب شد تا این تیم شکست سنگین ۴ بر یک را تجربه کند.

در شرایطی که فرانسه هنوز برای صعود به یک چهارم‌نهایی شانس دارد، فضای این تیم ناامیدکننده به نظر می‌رسد، حرف‌های دومنک برخلاف همیشه دلگرم‌کننده نیست و خبرهایی از اختلافاتی در اردوی این تیم شنیده می‌ شود.

اختلاف بازیکنان قدیمی با بن‌زما

معمای بزرگ بازی مقابل هلند، بازی ندادن دومنک به بن‌زما بود و حالا برخی روزنامه‌ها خبر می‌دهند که پس از بازی، ماکه‌له‌له درگیری لفظی شدیدی با او داشته است.

ظاهراً هافبک ۳۶ ساله فرانسه به بن‌زما دشنام داده و حتی همبازی‌های او در لیون هم به خودشان اجازه مداخله نداده‌اند.

گفته می‌شود که بازیکنان قدیمی تیم، رابطه خوبی با گلزن لیون ندارند و او را متکبر و بی‌ادب می‌دانند.

همچنین دومنک که فردای بازی با هلند، در گوشه‌ای از زمین تمرین، صحبتی طولانی با بن‌زما داشت، درباره صحت درگیری‌های پس از بازی می‌گوید: «قطعاً در برخی لحظات، تنش زیادی وجود داشت. ولی این قدرت تیم‌های بزرگ است که در لحظات دشوار، به دنبال یافتن راهی برای بازگشت به مسیر موفقیت هستند.»

ریبری، یکی از معدود بازیکنان موفق فرانسه در این جام هم درگیری را تکذیب می‌کند: «هیچ مشکلی وجود نداشته. هیچکس عصبانی نشده.

ما در بازی خیلی بحث کردیم و حالا وقت آن است که در زمین تا پای مرگ تلاش کنیم.» ریبری که دوستی نزدیکی با بن‌زما دارد، در مورد تعویض نشدن او می‌گوید: «همه منتظر ورود بن‌زما بودند تا گومیس و آنلکا، ولی اگر مربی بافه گومیس را به زمین فرستاد،‌ به معنی این است که احساس می‌کرده این برای تیم بهتر است. ما با او صحبت کردیم تا روحیه‌اش را حفظ کند و برای بازی با ایتالیا کاملاً آماده باشد.»

ریبری اضافه می‌کند که بهتر است فرانسه در این بازی چهره تهاجمی‌تری داشته باشد: «ما به خوب دفاع کردن فکر می‌کنیم که خیلی مهم است،‌ ولی باید راحت‌تر و هجومی‌تر بازی کنیم. باید همه با هم دفاع و همه با هم حمله کنیم، کاری که هنوز انجام نشده است.»

قبل از بازی‌ها پیش‌بینی می‌شد که مثلث آنری - ریبری - بن‌زما توان تهاجمی فوق‌العاده‌ای به‌ فرانسه می‌دهد، ولی این ۳ بازیکن هنوز در کنار هم به میدان نرفته‌اند و باید دید دومنک در این بازی که نیاز به پیروزی دارد، چه تصمیمی می‌گیرد.

همچنین احتمال می‌رود که تورام و سانیول پس از نمایش ضعیف‌شان، نیمکت‌نشین شوند. هرچند سرمربی فرانسه هنوز هیچکس را درجریان سیستم و آرایش تیمش قرار نداده است. 

ایتالیا که با مهار پنالتی بوفون در بازی مقابل رومانی،‌ توانست از حذف زودهنگام فرار کند، فضای آرامتری را تجربه می‌کند. ایتالیایی‌ها که به صعود پردردسر در تورنمنت‌ها عادت دارند،‌ داوری‌ها را دلیل ناکامی‌هایشان می‌دانند.

بوفون می‌گوید: «نمی‌توانستیم تصمیمات داور را فراموش کنیم. حالا مجبوریم مقابل فرانسه برای مرگ و زندگی بازی کنیم. فرانسه هم مانند ما شگفت زده است که تنها یک امتیاز گرفته. ولی هنوز فقط ۲ بازی گذشته و همه توانایی هم‌تیمی‌های مرا می‌دانند.»

وضعیت ایتالیا در جدول کمی بهتر از فرانسه است و در صورت شکست ۳ بر صفر رومانی مقابل هلند که بسیار بعید به نظر می‌رسد، این تیم حتی با تساوی هم می‌تواند صعود کند، دلیل آن تساوی یک بر یک ایتالیا مقابل رومانی در برابر تساوی صفر بر صفر فرانسه مقابل رومانی است.

ولی بوفون نمی‌خواهد به این موضوع فکر کند و می‌گوید: «چیز زیادی از این محاسبات نمی‌فهمم، فقط به من هم گفته‌‌اند که شانس صعود ما کمی بیشتر از فرانسه است. ولی ما تنها باید به خودمان فکر کنیم. ما باید روی بازی مقابل فرانسه تمرکز کنیم و کاری به مسابقه دیگر نداشته باشیم. دلیل اینکه چمدان‌هایمان را نبسته‌ایم این است که هر اتفاقی در فوتبال ممکن است. ما در یورو ۲۰۰۴ با ۵ امتیاز حذف شدیم و حالا ممکن است با ۲ امتیاز صعود کنیم.»

هلند - رومانی

بازیکنان رومانی امیدوارند که با تکرار پیروزی‌هایشان در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۸ مقابل هلند، به یک چهارم نهایی صعود کنند.

کاسمین کونترا، مدافع راست این تیم می‌گوید: «از اول هدف‌مان این بود که مقابل ایتالیا و فرانسه شکست نخوریم. ما هلند را در مرحله مقدماتی شکست داده‌ایم و باور داریم که می‌توانیم دوباره این کار را بکنیم.»

خبرنگاران اهل رومانی روز یکشنبه با تی‌شرت‌هایی که روی آن نوشته شده بود «اجازه بدهید ما برنده شویم» به تمرین تیم هلند رفتند، ولی فان‌باستن اطمینان می‌دهد که تیمش با تمام توان بازی می‌کند: «هر بازی برای ما مهم است و چند تغییر چیز زیادی را عوض نمی‌کند.»

فان باستن احتمالاً از آندره اویر و دی‌یونگ که یک اخطار دارند،‌ استفاده نمی‌کند،‌ ولی می‌گوید که احتمال بازی روبن زیاد است.

در تیم رومانی هم گویان، مدافع میانی دو اخطاره است و رادوی، هافبک دفاعی تیم به دلیل آسیب‌ شدید چشم از تورنمنت کنار رفته است.