تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۶

سحر قاسم نژاد: رکود فعلی بازار طلا ناشی از کاهش قیمت جهانی و آغاز فصل امتحانات مدارس است.

یک ضرب المثل ناب ایرانی می گوید: «قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری».  از آنجا که هیچ کدام از سخنان پدرانمان بی حکمت نبوده اگر در ماه های اخیر زینت آلات طلا خریده‌‌اید توصیه می کنیم برای اطمینان بیشتر آن را پیش یک متخصص بی طرف ببرید تا عیارش را محک بزند چرا که بازهم از قدیم گفته اند؛ کس عیار خالص زرنشناسد چو محک.

این همه را از آن جهت گفتیم که به استناداظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر ظاهرا عیار طلا در کشور 3 تا 5 درصد کاهش یافته واین خبری است که محمد کشتی آرا نایب‌رئیس اتحادیه هم آن را تأیید می کند اما معتقد است وسعت تخلفات آن‌چنان هم که گفته می شود گسترده نیست. کشتی آرا به همشهری می گوید:یکی از دلایل،‌ کمبود شمش طلا و رو آوردن طلاسازها به بازیافت مصنوعات با عیار پایین است.

 او در ادامه  تاکید می کند:نمی توان وجود تخلف را انکار کرد اما کاهش عیار مصنوعات آن‌چنان که شایع شده محسوس نیست.به گفته کشتی آرا سازمان استاندارد و اتحادیه طلا و جواهر مشترکا برای مقابله با متخلفان وارد عمل شده اند و پیگیری در این زمینه ادامه دارد.

 او می افزاید:در مرحله اول به واحدهای متخلف تذکر داده  می شود اما درصورت ادامه تخلف پرونده به دادگاه ویژه ارجاع می‌شود که می تواند به تعطیلی واحد صنفی هم بینجامد.اما نکته مهم‌تری که پیگیری تخلفات طلاسازهای متخلف را مشکل‌تر کرده این است که اساسا خریدار غیر‌حرفه ای قادر به تشخیص سره از ناسره نیست بنابراین عملا امکان برخورد با عاملان تخلف از طریق بیشتر خریداران وجود ندارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا وجواهر هم این نکته را تایید می کند ومی گوید:درصورت بروز تخلف فقط متخصصان آن هم با استفاده از تجهیزات،  قادر به تشخیص آن خواهند بود. او می افزاید: با توجه به همین عامل هم تا امروز هیچ کدام از خریداران به اتحادیه برای شکایت مراجعه نکرده اند ضمن اینکه خریداران با استناد به برگه فروش به فروشنده اعتماد می کنند. کشتی آرا ادامه می دهد:به این ترتیب برای مقابله با مشکل فعلی چاره ای نیست جز کنترل تصادفی واحدهای صنفی به این معنی که بازرسان با استفاده از مدل آمار گیری خوشه ای به‌صورت تصادفی به واحدهای صنفی مراجعه می کنند و عیار مصنوعات ساخته شده را مورد آزمایش قرار می دهند. او تاکید می کند: این کاهش عیار به علت ناچیز بودن شاید از دید خریداران چندان حائز اهمیت نباشد اما اتحادیه با جدیت آن را پیگیری می کند.

کشتی آرا در ادامه رکود فعلی در  بازار طلا راناشی ازکاهش قیمت جهانی وآغاز فصل امتحانات مدارس عنوان می کند ومی افزاید:در حال حاضر بازار طلا رونق خاصی ندارد و این امرهم با توجه به اینکه قیمت جهانی به پایین ترین سطح در یک ماه اخیر رسیده چندان دور از انتظار نبود. او  رونق یا رکود بازار طلا در روزهای آینده را منوط به ارزیابی تحولات بین‌المللی می داند و می گوید:هر رویدادی همانند تغییر در مناسبات سیاسی یا سقوط ونزول قیمت جهانی نفت می تواند  به  افزایش یا کاهش قیمت طلادر بازار داخلی منجر شود هر چند که با توجه به مجموع شرایط افزایش دوباره قیمت طلا چندان بعید به نظرنمی رسد.

کشتی‌آرا در گفت‌وگو با ایسنا هم در خصوص افزایش کاذب قیمت‌ها می گوید: این افزایش قیمت‌ها ناشی ازرواج فرهنگ غلطی در بین مردم است که باعث می شود پس از شروع افزایش قیمت در یک کالاهمه به تصور تشدید گرانی به سمت آن هجوم می‌برند و این موضوع باعث کمیابی آن کالا در بازار و افزایش قیمت مجدد و کاذب آن طی یک دور باطل می‌شود.
 اومی افزاید: به‌طور مثال وقتی قیمت‌های جهانی طلا شروع به بالا رفتن می‌کند مردم برای خرید طلا و سکه هجوم می‌آورند اما به محض اینکه این قیمت‌ها کاهش می‌یابد بازار وارد رکود می‌شود و مردم استقبالی از بازار نمی‌کنند.