یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار طلا و سکه متاثر از تغییرات بین‌المللی، روز‌های متفاوتی را تجربه می‌کند.

سیر نزولی ارزش دلار و کاهش ارزش برابری آن در مقابل سایر ارزها و همچنین افزایش افسار گسیخته ارزش هر بشکه نفت موجب شد تا این فلز قیمتی دوباره در اوج قرار بگیرد.

 این فلز که به‌دلیل اتخاذ سیاست‌های انبساطی در بانک مرکزی آمریکا با کاهش ارزش مواجه شده بود به‌دلیل گرانی‌های نفت بار دیگر سیر صعودی قیمت را بر خود دید. به اعتقاد کارشناسان، تهدیدات منجر به عرضه کم نفت موجب  شد تا همزمان با گرانی نفت، طلا نیز روزهای طلایی را تجربه کند.

تقویت 20 دلاری بهای طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا بهای طلا و سکه این روزها در بازارهای داخلی متأثر از این بازارها، مجددا روند صعودی به‌خود گرفته و افزایش یابد.

 بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین روز کاری (جمعه گذشته) با 22 دلار افزایش به 926 دلار رسید، این افزایش بهای طلا موجب شد تا بهای هر مثقال طلای 17عیار که به‌عنوان پایه بازار شناخته می‌شود با 2هزار تومان افزایش، به90هزار و 500تومان برسد.
یک گرم طلای 18عیار (بدون اجرت ساخت) نیز امروز 20هزار و 890 تومان معامله شد.
بهای انواع مسکوکات نیز امروز افزایش داشت اما بیشترین افزایش مربوط به سکه بهار آزادی طرح جدید با حدود 4هزار تومان بود.

بهای ربع سکه بهار آزادی امروز 55هزار و 500 تومان، نیم سکه بهار آزادی 106 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 213 هزار و 500 تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 235هزار تومان بود.

 از دیگر سو گفته می‌شود بهای طلا در بازارهای جهانی در پی گزارش ضعیف‌تر از انتظار وزارت کار آمریکا و نیز تضعیف ارزش دلار افزایش یافت. این گرانی‌ها در حالی بروز یافته که با وجود افزایش، همچنان 11درصد از رکورد هزار و 30دلاری این فلز کمتر است. این رکورد در تاریخ 17 مارس 2008 به ثبت رسیده بود. در همین حال در بازار مبادلات کالای نیویورک (نایمکس) طلا برای تحویل در ماه ژوئن افزایش چهار دلار و هشت سنتی یافت و به 922 دلار و دو سنت در هر اونس رسید.

قیمت نقره هم از 17 دلار و 77 سنت به 17دلار و 82 سنت در هر اونس رسید و پالادیوم رقم 443دلار را برای خود به ثبت رساند که این میزان، پیش‌تر 436 دلار بود.

یکی از دلایل افزایش بهای طلا گزارش وزارت کار آمریکا بوده است. براساس تازه‌ترین آمار ارائه‌شده از سوی وزارت کار آمریکا، شرکت‌های آمریکایی در ماه مارس 80 هزار نفر را از کار برکنار کرده‌اند که نشانه دیگری از احتمال رکود در آمریکاست.

این سومین ماه پیاپی است که چنین کاهشی رخ می‌دهد و رقم اعلام‌شده بیشتر از رقم 60 هزار نفری است که بازار انتظار آن را داشت. در ماه مارس، نرخ بیکاری در آمریکا از 8/4 درصد در ماه فوریه به 1/5 درصد رسید که از ماه سپتامبر سال 2005 بی‌سابقه بوده است.
بن برناکه ـ رئیس بانک مرکزی آمریکا ـ در روزهای اخیر هشدار داده بود که اقتصاد آمریکا با خطر رکود مواجه است. هرچند وزارت کار آمریکا اعلام کرده است که بیکاری‌ها در شاخه‌های مختلف اقتصاد آمریکا رخ داده است، اما بزرگترین میزان افزایش بیکاری در بخش تولید و مسکن رخ داده است.

براساس آمارهای اعلام‌شده در سه ماهه اول سال 2008 به‌طور متوسط در هر ماه 77 هزار نفر از کار برکنار شده‌اند.

کد خبر 56454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز