همشهری آنلاین: بر اساس تحقیقات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از عمده دلایل عدم جذب توریسم در تهران، آلودگی هواست.

مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست گفت: اقتصاد محیط زیست مقوله جدیدی است که با گذر زمان و به دنبال تفکر توسعه پایدار در نظام‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد و محیط زیست در کنار هم قرار گرفتند.

محمد هادی حیدرزاده در چهارمین کارگاه آموزشی اقتصاد محیط زیست با رویکرد توسعه پایدار‌، گفت: بهبود وضعیت اقتصاد در نهایت به بهبود وضعیت محیط زیست منجر می‌شود و در شهرداری تهران نیز این موضوع از مباحث قابل اهمیت است.

حیدرزاده، جذب گردشگر و کسب درآمد از طریق بالا بردن قابلیت‌های تفرج گاهی را از نتایج اقتصاد محیط زیست عنوان کرد و گفت: بر اساس تحقیقات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آلودگی هوای تهران و پایین بودن شاخص‌های زیست محیطی از دلایل عمده عدم جذب توریسم و کسب درآمد از این راه است.

مشاور شهردار تهران با تاکید بر در نظر گرفتن هزینه‌های زیست محیطی در همه حوزه‌های شهرداری، تصریح کرد: شهرداری تهران به طور جدی در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی باید هزینه‌های زیست محیطی را در نظر بگیرد، چرا که مثلا موضوعی مانند آلودگی هوا و تبعاتی چون بیماری و درمان آن می‌تواند هزینه‌های اقتصادی زیادی را به دنبال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: 80 درصد ماموریت‌های مدیریت شهری جنبه زیست محیطی دارد و توجه اقتصادی به این موضوع بسیار مهم است.

حیدرزاده در ادامه افزود: اگر در اجرای پروژه‌ها دیدگاه زیست محیطی حاکم باشد، برنامه‌ریزی اقتصادی برای هر پروژه، به جای آن که هزینه باشد، سرمایه گذاری است و کاهش هزینه‌های میان مدت و بلند مدت را به دنبال خواهد داشت.

هم چنین در این مراسم، دکتر رجب زاده، معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست نیز حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی دانست و گفت: وظایف محیط زیست و شهرداری بسیار به هم نزدیک است و در این کارگاه سعی داریم تا به منظور پیدا کردن زبانی مشترک با مفاهیم اقتصادی برای مفاهیم زیست محیطی ارزش گذاری کنیم.