گروه ادب و هنر: واکنش به فیلم‌های ضداسلامی اگرچه اکنون از شکل اعتراض خارج و به پاسخگویی رسیده اما موجب شده تا معتقدان به ادیان دیگر نیز نسبت به تولید محصولات ضد‌دینی واکنش نشان دهند.

ساخت فیلم کوتاه «فراتر از فتنه» توسط یک سازمان غیردولتی(NGO) با نام اسلام و مسیحیت و انتشار آن روی پایگاه اینترنتی موجب واکنش‌های مختلفی شده است. این فیلم درحقیقت پاسخی به فیلم ضد‌اسلامی «فتنه» ساخته گرت ویلدرز، نماینده پارلمان هلند است که چندی پیش روی اینترنت، انتشار یافت که با واکنش شدید مسلمانان دنیا روبه‌رو شد تا جایی که دولت هلند مجبور شد از مسلمانان عذرخواهی کند.

اما اکنون فیلم «فراتر از فتنه» که فعلا به زبان انگلیسی روی سایت سازمان غیردولتی اسلام و مسیحیت با نشانی www.ngoic.com قابل دسترسی است، به توهین‌های این فیلم به نحوی درخور پاسخ داده است.

داستان فراتر از فتنه

این فیلم کوتاه اینترنتی، ابتدا با معرفی کوتاهی از اسلام آغاز و سپس زندگی اقلیت‌های دینی در ایران را به نمایش می‌گذارد و پس از آن درکنار نظر برخی صهیونیست‌های تندرو و مسیحیان اوانجلیست صحنه‌هایی از خشونت آنان در کشتار گسترده مسلمانان در گوشه و کنار جهان را به تصویر می‌کشد.در بخش اول این فیلم 3 آیه از قرآن کریم در معرفی حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی (ع) و پیامبر رحمت و مغفرت حضرت محمد(ص )آورده شده و سپس دیدگاه اسلام درخصوص موضوعاتی مانند برابری انسان‌ها از لحاظ نژاد و رنگ، حمایت از ضعفا و ارزش علم و فراگیری آن با استفاده از فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مصطفی عقاد کارگردان فقید سوری بیان شده است.

در ادامه فیلم «فراتر از فتنه» تصاویری از آزادی اقلیت‌های مذهبی در اجرای مراسم و آیین‌های دینی خود در ایران نمایش داده شده است  وضعیت زنان در ایران و جهان اسلام و روایاتی از پیامبر اسلام در مورد احترام به زنان از دیگر موضوعات پرداخته شده در بخش اول این فیلم است.

همچنین ضمن معرفی چند دانشمند بزرگ اسلامی مانند  بوعلی‌سینا و قطب‌الدین شیرازی، تصاویری از ترجمه و تدریس برخی آثار این دانشمندان در قرون گذشته اروپا نمایش داده و به‌نظریه قطب‌الدین شیرازی درباره گردش زمین به دور خورشید اشاره شده است. همچنین نظریه قطب‌الدین با نظریه گالیله مقایسه شده است که وی چند قرن پس از قطب الدین، به خاطر اعلام گردش زمین به دور خورشید در کلیسای قرون وسطا محاکمه شد.
بخش دوم این فیلم 18 دقیقه و 20 ثانیه‌ای در مورد حملات تندروهای جهان غرب به اسلام است و تصاویر غمباری از جنایات در فلسطین، لبنان، عراق، بوسنی و  کوزوو نمایش داده شده است. همچنین اظهارات تندروهایی مانند بوش و جری فالول در حمله به اسلام و مسلمانان در این بخش منعکس شده است.

در ادامه این بخش تصاویری از دشمنان اسلام از بوش و  شارون تا بن لادن با عنوان گروه شرارت پخش می‌شود و آیه «یریدون لیطفئوا نور‌الله  بافواههم» از سوره صف در وصف این افراد آمده است.

در بخش سوم و پایانی این فیلم، حرکت مردم دنیا اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در مقابل این گروه شرور و جنگ طلبان به نمایش گذاشته شده و با آیه‌ای از قرآن در دعوت به اتحاد کلمه بین اهل کتاب و پرستش خدای یگانه فیلم پایان می‌یابد.

عصبانیت آقای فتنه

اما جالب اینکه اکران مستند ایرانی «فراتر از فتنه» در رسانه‌های عمومی هلند و قرار گرفتن پیوند آن در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ این کشور، خشم گرت ویلدرز، سازنده فیلم اسلام‌ستیزانه «فتنه» را برانگیخت.

حزب آزادی هلند که ویلدرز، سازنده فیلم موهن «فتنه»، ریاست آن را بر عهده دارد در بیانیه‌ای رسمی با حمله به وزیر فرهنگ هلند، وی را به‌علت قرار گرفتن پیوند مستند ایرانی «فراتر از فتنه» در لیست مطالب پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، مورد بازخواست قرار داد و پرسش‌هایی را خطاب به رونالد پلاسترک وزیر فرهنگ این کشور مطرح کرد که وی نیز متعاقباً به این پرسش‌ها پاسخ داده است .

پلاسترک در پاسخ به این پرسش که چرا پیوند مستند ایرانی «فراتر از فتنه» در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ قرار گرفته است، تصریح کرد: «ما در بایگانی پایگاه خود یک پیام درباره اکران مستندی با نام «فراتر از فتنه» یافتیم که این خبر در تمام تلکس‌های خبری و رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون‌های جهان آمده بود و ما هم مثل  بسیاری از رسانه‌های دیگر که خبر اکران این مستند را اعلام کرده بودند آن را به  نمایش گذاشتیم.»

حزب آزادی در ادامه از وزیر فرهنگ هلند پرسیده است که «آیا می‌توانید توضیح دهید چرا برای پخش فیلم فتنه در رسانه‌های عمومی جایی نبود؟ و آیا رسانه‌های هلند مرعوب شدند و یا از طرف شما به ایشان فشار آمده بود که فیلم فتنه را  پخش نکنند؟ و چرا این رسانه‌ها با پخش مستند فراتر از فتنه که از سوی دولت ایران تولید شده، مشکلی ندارند و چرا این فیلم را اکران کردند؟»

وزیر فرهنگ هلند در پاسخ به این پرسش‌ها تأکید کرده است: «اگر رسانه‌های مختلف عمومی و بازرگانی کشور هلند می‌خواهند فیلم فتنه را پخش کنند اما پیش از آن، باید ارزیابی شود که آیا پخش این فیلم، تابع قوانین هلند هست یا خیر؟ در حالی که سازنده فیلم فتنه، قبلاً این  مسئله را انکار کرده بود و انکار شما، رسانه‌ها را از اکران فیلم فتنه، باز می‌داشت .»

وی افزوده است: «دولت، هیچ تسلطی بر رسانه‌های عمومی کشور ندارد و چنان که قبلاً توضیح دادم برای رسانه‌های کشور نمایش فیلم فتنه و مستند فراتر از فتنه مساوی است و خودشان باید تصمیم بگیرند چه فیلمی را به نمایش بگذارند .»

اما مستند ایرانی تأثیر بسیار زیادی در هلند و بر رسانه‌های عمومی آن داشته است که سازنده فیلم فتنه از انتشار آن به‌شدت عصبانی شده است   نظرات کاربران اینترنتی در پایگاه‌هایی که این فیلم ایرانی را پیوند داده‌اند هم جالب توجه است. رجانیوز برخی از این کامنت‌ها را در پایگاه خود آورده که بیشتر آنها به واقعگرایی مستند «فراتر از فتنه» تاکید دارد. مثل این نظر که: « من می‌ترسیدم این فیلم بخواهد در مقابل فیلم ویلدرز چهره زشتی از مسیحیت ارائه کند  ولی خوشحالم که این کار را نکردند. بعد از چند دقیقه که فیلم را دیدم محتوای فیلم این بود که اسلام دین محبت است و اشرار یعنی آمریکا و اسرائیل می‌خواهند آن را نابود کنند.»، البته در کنار این نظرات، کامنت‌های مخالف فیلم هم هست؛ مانند این نظر: «باید سفارتخانه‌های ایران را به آتش بکشیم و هر چه ایرانی هست را در دریا بریزیم» یا: «ما وقتی به ایران امکانات اینترنتی از جمله سرور می‌دهیم، آنها این امکانات را علیه ما استفاده می‌کنند.»

واکنش دیگران

واکنش مسلمانان به تولید و پخش فیلم‌های ضد‌اسلامی، معتقدان به دیگر ادیان توحیدی را هم حساس کرده است. در آخرین اقدام، واتیکان رسما فیلمبرداری گروه سازنده فیلم جدید «رمز داوینچی» را در تمام کلیسا‌های کاتولیک ممنوع اعلام کرد.

ران هاوارد که پیش از این فیلم جنجالی

«رمز داوینچی» را ساخته بود، این بار نیز با مضمونی علیه کلیسا و مذهب قصد دارد تا فیلم «شیاطین وفرشتگان» را با اقتباس از رمانی اثر داون براون بسازد.
سخنگوی واتیکان گفت: معمولا برای فیلمبرداری فیلم‌هایی که می‌خواهند از کلیساها فیلمبرداری کنند فیلمنامه بررسی می‌شود اما این بار نام هاوارد کافی بود تا مانع ساخت این اثر در کلیساها شویم.

 فیلم «رمز داوینچی» که به ترویج فرقه‌های انحرافی دین مسیحیت می‌پرداخت با اقتباس از روی کتابی دیگر از براون ساخته شد که اعتراض میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان برانگیخت و انتشار و توزیع آن در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شد. دراین فیلم هم تام هنکس نقش اول را بازی می‌کند و آیالت زورر و ایوان مگ گرگور دیگر بازیگران آن هستند.