به گزارش همشهریآنلاین و به نقل از ایسنا، عیسی کلانتری در برنامه پایش سیما، گفت: در حال حاضر دغدغه ما سرد شدن هوا و بهدنبال آن افزایش تعداد روزهای آلوده است، امسال آلودگی هوا با شیوع بیماری کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر میکند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است.
وی ادامه داد: از اینرو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیونها، اتوبوسها و نیروگاههایی که از مازوت استفاده میکنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رییس جمهوری منعکس کردهایم. نیروگاههای اطراف شهرهای بزرگ در فصل سرما نباید از مازوت استفاده کنند و ورود کامیونها باید به شهرهایی مانند تهران ممنوع شود، چراکه آلایندگی بسیار بالایی دارند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشور حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی وجود دارد، تصریح کرد: این خودروهای آلاینده در کنار نیروگاههایی که از مازوت استفاده میکنند ۸۰ درصد علت آلودگی هوا هستند بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.
کلانتری در ادامه این برنامه ضمن اشاره به وقوع آتشسوزیهای مکرر در جنگلها و مراتع کشور طی تابستان امسال، اظهار کرد: بخشی از آتشسوزیهای جنگلها طبیعی و بخشی دیگر غیرطبیعی است. گاهی اوقات رعد و برق سبب وقوع آتش در جنگلها میشود، برای مثال آتشسوزی در جنگلهای کالیفرنیا به این علت بوده است ولی در کشور ما آتشسوزیهای طبیعی کم رخ میدهد.
خسارت آتشسوزیهای جنگلی قابل اغماض است
به گفته کلانتری عمده آتشسوزیهای جنگلی ما در منطقه زاگرس به دلیل اختلافات قومی قبیلهای است و مردم باید خیلی مراعات کنند. در کل طی امسال حدود ۲۳۰۰ هکتار از نواحی جنگلی و ۱۹ هزار هکتار از مراتع ما در آتشسوزیها سوخته است. این در مقابل ۱۳ میلیون هکتار جنگل قابل اغماض است.
شرط شمارهگذاری خودروهای تولید ۹۹
معاون رییسجمهور در بخشی دیگر از این برنامه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست تنها در صورت ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی سال ۹۹ به یورو ۵ به آنها مجوز خواهد داد. خودروساز نباید خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۹ را با عنوان خودروهای ۹۹ عرضه کند.
انتقاد از طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی
کلانتری در ادامه ضمن اشاره به طرح مجلس برای حذف سهم محیط زیست از عوارض آلایندگی، گفت: در قانون مالیات آمده است که واحدهای آلاینده یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی و جریمه پرداخت کنند تا در اختیار محیط زیست قرار گیرد. این رقم سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان میشود. در حال حاضر شمال کشور زیر پسماند مدفون شده است و بیشتر کارخانههای درجه دو و سه فاضلاب خود را بدون تصفیه رهاسازی میکنند. قرار بود که ما با استفاده از سهم خود از عوارض آلایندگی این مشکلات را برطرف کنیم.
به گفته وی قرار بود که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس بودجهای که از طریق عوارض آلایندگی در اختیار دارد، تمام صنایع آلاینده کشور را با همکاری دانشگاهها پایش کند. این در حالیاست که اکنون حدود ۷ درصد این صنایع پایش میشود و اگر طرح مجلس تصویب شود تمام این برنامهها از بین میرود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: متاسفانه این پول در اختیار دستگاههایی از جمله استانداریها قرار میگیرد تا برای بهبود وضعیت محیط زیست استانها هزینه شود اما تا امروز یک ریال برای محیط زیست از این محل هزینه نشده است.
تمام روغن نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است
وی در ادامه ضمن اشاره به محصولات تراریخته گفت: این محصولات امروز بخشی از مواد غذایی جهان را تامین میکند. تقریبا تمام روغنهای نباتی، سویا و ذرت وارداتی در کشور تراریخته است ولی به محققان خودمان اجازه نمیدهیم که تحقیقات خود در این زمینه را تکمیل کنند.
کلانتری ادامه داد: بر اساس مطالعات من و نظر وزارت بهداشت، مصرف روغنهای محصولات تراریخته مشکلی برای انسان ندارد. اما جنگ و دعوایهای بیموردی در این زمینه است. در دنیا ۲۱۰ میلیون هکتار زیر کشت تراریخته است این میزان بیش از ۳۰ برابر کشت زیر آبی ما در کشور است. همچنین مخالفان تراریخته دلیل علمی برای مخالفت ندارند.
معاون رییس جمهور در بخش پایانی این برنامه با بیان اینکه "به شخصه من موافق افزایش قیمت بنزین بودم چراکه مصرف سرانه بنزین در کشور ما تقریبا از همه کشورهای جهان بالاتر است"، توضیح داد: یا باید واردات خودرو آزاد شود یا خودروهای ساخت داخل استانداردهای بهتری داشته باشند. در همه دنیا خودرو ارزان است و بنزین گران؛ اما در ایران این موضوع برعکس است.