شهردار منطقه ۲۰ در اینباره گفت: «پس از انجام عملیات عمرانی در پیادهرو خیابان فداییان اسلام، مقابل آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) در اسفند سال ۱۳۹۷ و کشف ۴۰ متر از ریل اصلی ماشین دودی، پس از مرمت و بازسازی این محور، ماشین دودی از حیاط مترو شهرری به ریل کشف شده منتقل شد.»
«فرهاد افشار» با بیان اینکه این اثر به دست آمده بخشی از هویت صنعتی و مدرنیته تهران است، گفت: «این سازه میتواند در کنار بسیاری از آثار تاریخی و مذهبی، بخشی از هویت حملونقل درونشهری این منطقه و بهعنوان یک مسیر گردشگری، عامل جذب گردشگر باشد.» وی با اشاره به اینکه ماشین دودی را میتوان نخستین خط تراموای تهران دانست که در سال ۱۲۶۱ ساخته شد، اضافه کرد: «ماشین دودی بهعنوان نخستین خط آهن ایران، مردم را از تهران به شهرری منتقل میکرد.
این وسیله نقلیه ۲ ایستگاه داشت. نقطه آغاز آن خط نزدیک به خیابان دروازه خراسان (میدان قیام) و نقطه انتهای آن نزدیک بقعه حضرت عبدالعظیم(ع) بود. این وسیله نقلیه پس از حدود ۸۰ سال فعالیت در سال ۱۳۴۱ در ایستگاه آخر یعنی بوستان زکریای رازی متوقف و پس از آن به ایستگاه مترو شهرری منتقل شد.» شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه اقتصاد شهری مناطق از هویت شهری آنها تأثیر میگیرد و پتانسیلهای هویتبخشی موجود در شهر تاریخی ری میتواند بهعنوان موتور محرک اقتصاد این شهر مورد استفاده قرار گیرد،
تصریح کرد: «منطقه ۲۰ به واسطه هویت شهری خاص ری، متفاوت از سایر مناطق است و رونق کسب و کار، توسعه ظرفیتهای توریستی و تبدیل شهرری به قطب گردشگری، زیارتی و سیاحتی از برنامهها و اهداف مدیریت شهری منطقه است.» افشار افزود: «وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزادگان در کنار آثار تاریخی و باستانی، شرایط متمایزی را برای منطقه ۲۰ فراهم کرده و استفاده از ظرفیتهای این شهر باعث ارتقای فرهنگ عامه، جذب گردشگر و رونق اقتصادی میشود.» وی خاطرنشان کرد: «ایجاد پهنه تاریخی و گردشگری از جمله طرحهای مدیریت شهری است که در یک محدوده ۴۰ هکتاری اجرا میشود و ۴ اثر تاریخی ـ مذهبی برج طغرل، آرامگاه ابنبابویه، دژ رشکان و چشمهعلی را دربرمی گیرد.» شهرری با قدمتی بیش از ۸ هزار سال بیش از ۱۹۵بنای تاریخی دارد که از دورههای پیش از تاریخ، قبل از اسلام و دورههای اسلامی به جا ماندهاند.