گروه محیط زیست: درحالی‌که کارشناسان محیط زیست بارها نسبت به بروز فاجعه زیست محیطی ناشی از ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خطرزای بیمارستانی به زاینده رود هشدار داده‌اند اما بی‌توجهی به این هشدارها و نبود اهرم‌های بازدارنده سبب شده تا این روند همچنان ادامه یابد.

براساس خبرهای دریافتی، ورود فاضلاب شهرک بهارستان اصفهان به شرق رودخانه زاینده‌رود موجب ایجاد آلودگی‌هایی در منطقه شده است. این فاضلاب‌ها پس از طی ۱۵ کیلومتر ازطریق کانالی به زاینده رود می‌ریزد.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست اصفهان دراین باره به ایسنا گفت: از چند سال گذشته، فاضلاب شهرک بهارستان به داخل زاینده‌رود سرازیر می‌شود که به‌علت کاهش دبی آب زاینده رود بر اثر خشکسالی امسال، آلودگی‌هایی را موجب شده است.

قاسمی با اشاره به اینکه فاضلاب، آلوده است و هر کسی در تماس با آن باشد با مشکل مواجه می‌شود، افزود: چنانچه کشاورزان با استفاده از این آب صیفی‌جات بکارند، آلودگی‌های ناشی از ورود فاضلاب به آب، باعث بروز برخی مشکلات خواهد شد اما گیاهان غیرصیفی‌جات مشکلی ندارند.

وی اظهار داشت: توصیه ما به مردم این است که با فاضلاب و پساب‌هایی که به زاینده‌رود می‌ریزد به هیچ وجه در تماس نباشند تا تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

وی درباره عوامل دیگری که موجب آلودگی زاینده رود می‌شود،  تصریح کرد: ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب اصفهان به زاینده رود نیز باعث بروز مشکلاتی به لحاظ میکروبی شده که پیگیریم تا این مشکل نیز رفع شود.

گفتنی است، شیوع برخی بیماری‌ها نظیر اسهال، بیماری‌های گوارشی و پوستی و رشد این بیماری‌ها، اهالی منطقه را تهدید می‌کند؛ ضمن اینکه اهالی منطقه ازبوی بد فاضلاب شکایت دارند.