پس از یک هفته خشک شدن رودخانه زاینده رود به‌دلیل کم‌آبی، دوباره آب در آن جاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار همشهری، این رودخانه که منبع آب بیش از ۴ میلیون شهروند است، نتوانست در برابر خشکسالی بی‌سابقه طی ۴۰ سال اخیر دوام آورد و به‌مدت یک هفته کاملا خشک شد، اما با تقسیم‌بندی آب پشت سد زاینده رود از فردا دوباره آب در رگ‌های خشکیده آن جاری می‌شود.

رئیس شورای شهر اصفهان می‌گوید: بحران خشکسالی، آب زاینده رود را در پشت سدها به یک‌چهارم رسانده‌است. بخش عمده‌ای از این آب برای شرب استفاده می‌شود و بخشی دیگر نیز برای مصارف کشاورزی. اما با تلاش‌های انجام شده دوباره آب از فردا در زاینده رود جریان می‌یابد.

عباس رسولیها می‌افزاید: هم اکنون ذخیره آب زاینده رود در حدودیک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که با احداث تونل چشمه لنگان این ظرفیت افزایش می‌یابد.

وی از رفع کوتاه مدت مشکل آب زاینده رود و اضافه شدن ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب چشمه لنگان به رودخانه زاینده رود تا پایان سال را برای رفع این مشکل  خبر می‌دهد.

رئیس شورای شهر اصفهان برای حل این معضل به طرح بزرگ « بهشت آباد» اشاره می‌کند. او برای رفع بحران کم‌آبی در سال‌های آینده، انجام این طرح را ضروری می‌داند و می‌گوید: آینده استان‌های اصفهان، یزد و کرمان به این طرح بستگی دارد.

شاید خشکسالی امسال ما را به صرافت انداخته است که انجام این طرح را به‌صورت جدی‌تر پیگیری کنیم. رسولیها همچنین از آغاز مطالعات برای انجام این طرح خبر می‌دهد.

رئیس شورای شهر اصفهان ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح، آبی معادل ظرفیت کنونی زاینده رود، به وجود می‌آید و پیش‌بینی می‌شود که تا ۱۰ سال آینده و زمان بهره‌برداری از آن دیگر مشکل کم‌آبی برای استان‌های اصفهان، یزد و کرمان به وجود نیاید.

وی صرفه جویی بیشتر مردم در مصرف آب را خواستار می‌شود و از آن به‌عنوان تنها راه‌حل فعلی برای رفع مشکل کم‌آبی و بازگشت دوباره حیات به زاینده‌رود یاد می‌کند.

کد خبر 56504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز