یک بررسی بزرگ جدید نشان داده است که بسیاری از بهبودیافتگان از کووید-۱۹ در معرض خطر بیشتر دچار شدن به مشکلات روانی هستند، به طوری که در طول ۹۰ روز در ۲۰ درصد از این بیماران بیماری روانی تشخیص داده شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اضطراب، افسردگی و بیخوابی شایع‌ترین مشکلات روانی یافت‌شده در بیماران کووید-۱۹ بهبودیافته در این بررسی بود و پژوهشگران همچنین دریافتند که این بیماران در معرض خطر بالاتر دچار شدن به زوال عقل هستند.

پل هریسون، استاد روانپزشکی در دانشگاه آکسفورد بریتانیا در این باره گفت: «این نگرانی وجود داشته است که بهبودیافتگان از کووید-۱۹ در معرض خطر بیشتر دچار شدن به مشکلات بهداشت روانی باشند و یافته‌ها ما نشان می‌دهد که چنین خطری محتمل است...»

هر یسون گفت که پزشکان و دانشمندان در سراسر جهان لازم است فورا درباره علل مشکلات روانی پس از کووید-۱۹ به تحقیق بپردازند و درمان‌های جدید برای آنها را پیدا کنند.

او افزود: «لازم است سرویس‌های بهداشت برای ارائه مراقبت آماده باشند، به خصوص اینکه نتایج ما احتمالا شمار بیماران دچار مشکل را کمتر از حد واقعی ارزیابی کرده است.»

پژوهشگران این بررسی که در ژورنال لنست روانپزشکی منتشر شده است، سوابق الکترونیکی بهداشتی ۶۹ میلیون را در آمریکا از جمله بیش از ۶۲۰۰۰ مورد کووید-۱۹ را بررسی کردند.

نتایج نشان داد که در طول سه ماه پس از آزمایش مثبت کرونا در بیماران، یک نفر از هر ۵ فرد بهبودیافته برای نخستین‌ بار تشخیص اضطراب، افسردگی یا بیخوابی را دریافت کرده‌اند.

این میزان تشخیص بیماری‌های روانی حدود ۲ برابر بیشتر از سایر گروه‌های بیماران در همان دوره بود.

این بررسی همچنین نشان داد که افراد دارای سابقه بیماری روانی با احتمال ۶۵ درصد بیشتر از افراد بدون سابقه بیماری روانی، ممکن است دچار مشکلات روانی شوند.