حسین قدیانی: خاویرسولانا بود یا البرادعی، حالا درست یادم نیست کدام‌شان بود که برای اولین‌بار این واژه «بسته پیشنهادی» را وارد فضای سیاسی ایران کرد.

«بسته پیشنهادی» هم نه که ترکیب قلمبه‌ سلمبه‌ای به نظر می‌رسد در عرض چندهفته همچین شیوع پیدا کرد که الان می‌بینی زن و بچه آدم هفته‌ای چند تا بسته پیشنهادی ارائه می‌دهند: بگذریم که هر وزارتخانه‌ای برای رتق‌وفتق امور و حل مشکلات مربوطه ارائه بسته پیشنهادی را به دادن هر برنامه دیگری ترجیح می‌دهند.

خب، دلیل هم دارد.بسته پیشنهادی حکایت «آفتاب‌ لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی» است. یعنی وقتی وزیری، وکیلی وکسی ادعا می‌کند برای برطرف کردن فلان مشکل بسته پیشنهادی دارد، آدم خیال می‌کند که لابد پشت این بسته چقدر طرح و برنامه خوابیده و بی‌خیال محتوا، بسته پیشنهادی را می‌پذیرد.

لذا من اطمینان دارم که اگر همین طرح عظیم تحول اقتصادی به جای طرح در قالب بسته پیشنهادی ارائه می‌شد خیلی مفیدتر بود و بازدهی بیشتری داشت و در درازمدت، نه‌حالا بگو درکوتاه‌مدت می‌توانست منشأ خدمات بزرگی شود. حالا برای این‌که متون عصرانه هم از قافله «بسته پیشنهادی» عقب نماند، ما هم یک چیزهایی هست که بهتر دیدیم در قالب بسته، پیشنهادش کنیم.

بسته البته همان‌طور که از ظاهرش هم معلوم است و خب خیلی از این بسته‌ها همان بهتر که تا ابد بسته بمانند چرا که اگر باز شوند معلوم می‌شود درون بسته چیز دندان‌گیری وجود ندارد. اما بسته پیشنهادی متون عصرانه تومنی، صنار با سایر بسته‌ها فرق معامله دارد و اگر مسئولان در اجرای آن همه جوانب را در نظر بگیرند، حکماً اوضاع کشور از این رو به آن رو (کدام رو؟) می‌شود. در زیر جزئیات بسته پیشنهادی تقدیم می‌شود،  البته قبل از بازکردن، من باب تذکر عرض می‌کنم که در تهیه این بسته ما نظرات کارشناسان و نخبگان جامعه را از قبل لحاظ کرده بودیم و اگر کارشناسی، نخبه‌ای، چیزی از قلم افتاده به آن دلیل است که نامبرده لااقل از نظر ما نخبه نبوده و  این جور امور هم سلیقه‌ای است.

محتویات بسته پیشنهادی ستون عصرانه

1 - از آنجا که کشورهای اروپایی بابت نفت، از ساکنان خود مالیات‌های هنگفتی می‌گیرند که سودش از فروش نفت کشورهای صادرکننده‌ای مثل ایران بیشتر می‌شود، پیشنهاد می‌شود به‌ازای هر بشکه‌ای که دولت به اروپا نفت می‌فروشد، از ملت مالیات بگیرد تا حالا که پول نفت سر سفره مردم نیامده، خب لااقل بیاید سر سفره دولت خودمان؛ چرا برود سر سفره دولت‌های اجنبی؟!

2 - گزارشی از اوضاع قمر‌درعقرب کشورهای تانزانیا، اتیوپی، نیجریه، بورکینافاسو و کشورهای همسایه ایران تهیه شده؛ در مواقعی که مطبوعات خواستند دروغ 13 ارائه دهند آن گزارش‌ها را مثل چماق بکوبانیم سر روزنامه‌ها تا مردم ملتفت شوند که تورم، یک معضل جهانی است.

3 - شرمنده برق‌مان رفت، بسته پیشنهادی ماند روی دست‌مان.
مثل اینکه این کشور نمی‌خواهد روی پیشرفت را به خود ببیند.