گروه شهری: با پایان یافتن موفقیت‌آمیز رایزنی‌های انجام یافته بین شورای اسلامی شهر تهران و فرمانداری بر سر تشکیل دور سوم شورایاری‌ها، شهریور ماه انتخابات شورایاری‌ها برگزار و متعاقب آن معتمدان محلات برای پیگیری مسائل شهری انتخاب خواهند شد.

رسول خادم ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هنگام بررسی اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه «الزام ستاد هماهنگی انجمن‌های شورایاری شورای شهر تهران به تشکیل سومین دوره شورایاری محلات شهر تهران» اظهار امیدواری کرد، با توجه به مثبت بودن روند مذاکرات انجام گرفته با فرمانداری تهران گمان نمی‌کند مشکلی در زمینه تشکیل دور سوم شورایاری‌ها به وجود آید.

وی افزود: با توجه به سوابق همکاری و تعامل شورای شهر تهران با فرمانداری تهران در تشکیل شورایاری‌های محلات تهران طی 2 مرحله گذشته، شورای شهر همچنان آمادگی لازم را برای مشارکت در فرایند تشکیل شورایاری‌های دور سوم با فرمانداری تهران و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط دارد.

خادم معتقد است: تشکیل و فعالیت شورایاری‌ها طی 9 سال گذشته طبق مصوبات شورای شهر و فعالیت 371 انجمن شورایاری در محلات تهران همگی براساس ضوابط قانونی بوده است.

احمد مسجد جامعی که ریاست ستاد هماهنگی شورایاری‌ها را بر عهده دارد، طی سخنانی گفت: دراعتراضیه فرمانداری اشاره شده که انتخابات امری حاکمیتی و از وظایف وزارت کشور است درحالی که انتخابات شورایاری‌های محلی، غیرسراسری و قانونا به اختیارشورای شهر است.

مسجد جامعی با تاکید بر ضرورت پایبندی شورای شهربه اجرای یکی از مهم‌ترین‌مصوبات خود، افزود: سیاست‌های عمومی کشور نیز بر جلب و نهادینه کردن مشارکت ونقش مردم در عرصه‌های مختلف تأکیددارد،بنابراین شورایاری‌ها که با رای مستقیم مردم محلات انتخاب می‌شوند می‌توانند در حل و فصل بسیاری از مشکلات و نارسایی‌های محلات نقش مؤثری داشته باشند.

پاسخ اعضای شورای شهر به اعتراض فرمانداری به اتفاق آرا به تصویب رسید.

تغییر نام خیابان ایتالیا

درست هنگامی که خبرنگاران پس از پایان یکصدویازدهمین جلسه علنی شورای شهر قصد ترک صحن شورا را داشتند، چمران با خطاب قراردادن خبرنگاران، توجه آنان را به موضوع احتمال تغییر نام خیابان ایتالیا جلب کرد.

وی گفت: شنیده است که شهردار رم نام خیابان تهران را در این شهر تغییرداده است. چنانچه این اقدام صحت داشته باشد شورای شهر نیز آمادگی خود را برای تغییر نام خیابان ایتالیا در تهران اعلام می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در عین حال از شهردار رم خواست با در نظر گرفتن مشترکات تاریخی و فرهنگی میان ایران و ایتالیا تحت‌ تأثیر برخی اغواها قرار نگیرد و روابط و تصمیمات خود را بر پایه موضوعات انسانی و منطقی استوار سازد.

بنابراین گزارش، پیشنهادها و اعتراضاتی از سوی برخی سازمان‌ها و دانشجویان نسبت به اقدام شهردار رم، مبنی بر احتمال نامگذاری یکی از خیابان‌های این شهر به نام «18 تیر»، شده است که شورای شهر تهران این اعتراض و پیشنهادها را در کمیسیون نامگذاری خود مطرح کرده است.

تسهیلات ویژه به گرمابه‌های عمومی

به‌منظور ساماندهی و استفاده بهینه از فضای گرمابه‌های عمومی واقع در محدوده شهر تهران، به این اماکن تسهیلات تشویقی داده می‌شود.

به گفته خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، حدود ۶۰۰ گرمابه در شهر تهران موجود است که فقط ۲۰۰ گرمابه پس از رفع مشکلات فراوان، قابلیت فعالیت خواهند داشت.

این طرح مربوط به حمایت و ایجاد تشویق برای ۲۰۰ گرمابه موجود و فعال است، بنا براین گرمابه‌هایی که تحت حمایت و توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند را شامل نمی‌شود.

تقدیر از زن مخترع برترجهان

‌اعضای شورای شهر تهران پیش از آغاز دستورات یکصدویازدهمین جلسه علنی خود، از مریم اسلامی زن برتر مخترع جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی تقدیر کردند.

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران دلیل دعوت از اسلامی را تحصیلات و پژوهش‌ها و دستاوردهای شایانش دانست که منجر به دریافت بالاترین نشان علمی جهان از سوی سازمان جهانی حقوق مالکیت فکری سازمان ملل در ژنو شده است.