همشهری‌آنلاین: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها، هفتاد و دومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‏ها، شماره جدید فصلنامه رسانه (زمستان 1386) به موضوع زبان و رسانه اختصاص دارد. با نگاهی گذرا به مطالب و مقالات این شماره از رسانه می‏توان گفت:

زبان امکان ایجاد یک گفتمان است و نماد هویت فرهنگی و ملی، که به واسطه آن هویت‏های فردی و اجتماعی شکل گرفته و تداوم می‏یابد. ارزش حیاتی زبان تنها در فراهم آوردن امکانات برای گسترش سوادآموزی نیست بلکه زبان وسیله‏ای است برای درک ما از جهان پیرامون و راهکاری است که به صورت فعال اشکال مختلف اقتدار فرهنگی را به چالش می‏کشد.

زبان به‏عنوان مجرای تولید و توزیع معنا، نقش کلیدی در هر گونه صورت‏بندی اجتماعی و فرهنگی دارد و به دلیل اهمیت آن در فرایند بازنمایی است که کنترل و نظارت بر عقاید و رفتارهای دیگران از طریق ساختن و شکل دادن معنا میسر می‏گردد.

بدون تردید زبان در قلب و هسته اصلی کلیه وجوه ارتباطات بشری قرار دارد. رسانه‏ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان ناچار از به‏کارگیری زبان هستند گاه به‏صورت گفتاری و گاه به‏صورت نوشتاری. از این‏رو زبان به‏عنوان ابزار ارتباطی نقش بسیار مهمی را در انتقال پیام ایفا می‏کند و مسائل ناشی از آن نیز تأثیر بسیار مهمی در کارکرد رسانه‏ها دارد.

اگر زبان را یکی از واسطه‏ها و  نهادهای اصلی جامعه‏پذیری و فرهنگ‏پذیری بدانیم باید گفت رسانه‏ها در انتقال و آموزش زبان نقش اساسی دارند. بنابراین نسبت زبان و رسانه امر مهمی است که اگر سیاست فرهنگی و راهبرد آموزشی مشخصی وجود داشته باشد، رسانه‏ها نه تنها می‏توانند در باروری فرهنگی جمعی نقش داشته باشند، بلکه می‏توانند بسیاری از کمبودها را نیز جبران کنند.

بحث دیگری که در زبان‏شناسی مطرح است، زبان‏شناسی انتقادی است که با تحلیل انتقادی گفتمان سعی در برملا ساختن مناسبات نابرابری اجتماعی در چارچوب زبان دارد که نشان می‏دهد چگونه واژگان می‏توانند حامل ایدئولوژی و گفتمان و نوعی رویه قدرت باشند.

فهرست مطالب این شماره از فصلنامه عبارتند از:

• آسیب‏شناسی زبان مطبوعات، دکتر حسن ذوالفقاری
• خط و زبان رسانه‏ها از دیدگاه حقوقی،  دکتر محسن اسماعیلی
• معنی‏شناسی ارزشی و موضع‏گیری ایدئولوژیک در گفتمان روزنامه‏نگاری، پی.آر.آر. وایت/ دکتر پیروز ایزدی
• نظرات و ایدئولوژی‏ها در مطبوعات، تئون ای.ون‏دایک/ زهرا حداد، کوثر شهنی/ ویرایش ترجمه دکتر پیروز ایزدی
• درآمدی بر زبان تصویر در رسانه: خواندن صفحه، بدون قرائت متن،  احمدرضا دالوند
• ادبیات رسانه‏ای؛ با نگاه به آئین نگارش در مطبوعات، احمد توکلی
• ادبیات و روزنامه‏نگاری، علی‏اکبر قاضی‏زاده
• مقابله با کاهش تیراژ؛ شیوه‏های نوین پردازش مطلب، دکتر تژا میرفخرایی
• سوسور، ساختارگرایی و نظام‏های نمادین،  دیوید هوارث/ نظام بهرامی کمیل
• بازنمایی ما و آنها: تصویر سفیدپوستان و مسلمانان در نشریات غرب پس از یازدهم سپتامبر 2001،  دکتر مریم سادات غیاثیان
• اصول گزارشگری ایدز؛ مبانی نظری و راهکارهای عملی،  پدرام الوندی
• معرفی کتاب
• فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات
نمایه فصلنامه رسانه سال هجدهم(1386)

برچسب‌ها