همشهری آنلاین: هفت کشور قدرتمند صنعتی و روسیه (گروه هشت) قصد دارند با همکاری یکدیگر رشد قیمت مواد غذایی را در جهان مهار کنند.

خبرگزاری دویچر دپشن دینست آلمان از برلین گزارش داد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک مقاله برای هفته نامه «تاگس اشپیگل آم زونتاگ» از وجود «مجموعه جامع برای تضمین جهانی مواد غذایی» خبر داد که ظرف روزهای آینده در اجلاس سران گروه هشت در ژاپن تصویب خواهد شد.

به گفته وی، این مجموعه بر مبنای پیش‌نویس دولت آلمان تهیه شده است، که «کاستن از حدت وضع نابسامان مواد غذایی در کوتاه‌مدت را مد نظر دارد و در همین حال راهبردی بلندمدت را برای افزایش جهان تولیدات کشاورزی پیش‌بینی می‌کند.»

مرکل قیمت‌های بالای نفت را هم از موضوعات محوری این اجلاس می‌داند. وی تاکید کرد: «مهم آن است که شفافیت بازارهای بین‌المللی نفت را افزایش داد تا نقش گمانه‌زنی‌ها که سهم ملموسی در افزایش قیمت‌ها دارند، کاسته شود. در همین حال نه فقط کشورهای صنعتی، بلکه کشورهای در حال توسعه هم باید افزایش مصرف انرژی خود را مهار کنند.»

صدراعظم آلمان در خصوص حفاظت جهان در برابر تغییرات جوی هم گفت کشورهای صنعتی که سال گذشته در نشست هایلیگندام بر سر این موضوع به توافق رسیدند، باید آن را تقویت کنند و به آن باور داشته باشند. در آن زمان گروه هشت به ریاست آلمان به توافق رسید تا اشاعه گاز دی اکسید کربن تا سال 2050 دستکم نصف شود