چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شانزده قدرت بزرگ اقتصادی،‌ صنعتی و در حال توسعه جهان درباره لزوم کاهش میزان انتشار گازهای آلاینده به توافق رسیدند اما چارچوب زمانی برای رسیدن به آن تعیین نکردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر سران این شانزده کشور روز چهارشنبه ۱۹ تیر ماه ۱۳۸۷ پس از پایان نشستی دو ساعته در تویاکو در شمال ژاپن، در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند تغییرات آب و هوایی یکی از چالش‌های بزرگ فراگیر در عصر ما به شمار می‌رود.

این کشورها با اشاره به نشست آینده سازمان ملل در دسامبر ۲۰۰۹ برای دستیابی به پیمان جایگزین کیوتو اعلام کردند: «به همکاری سازنده با یکدیگر برای دستیابی به موفقیت در کنفرانس تغییرات آب و هوایی کپنهاگ ادامه می‌دهیم.»

در این بیانیه تاکید شده است اقتصادهای اصلی توسعه یافته جهان باید مطابق با قوانین بین‌المللی، اهداف ملی میان مدت را به منظور کاهش اساسی انتشار گازهای آلاینده تا بدانجا که امکان دارد،‌ تصویب کنند و با متوقف کردن سیر صعودی انتشار این نوع گازها هر چه سریعتر وارد عمل شوند.

اما در این بیانیه به جدول زمانی و اقدامات ویژه‌ای که هر یک از کشورهای ثروتمند و در حال توسعه باید برای متوقف کردن گازهای گلخانه‌ای انجام دهند؛ اشاره‌ای نشده است.

دیدار کشورهای بزرگ اقتصادی موسوم به مِم MEM در ژاپن، نخستین دیدار در سطح سران این کشورها از زمان تشکیل نشست‌های این گروه به ابتکار آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۷، به شمار می‌رود.

مِم از ۱۶ کشور که عامل انتشار بیش از 80 درصد از انواع گازها در جهان به شمار می‌روند تشکیل شده است. این کشورها عبارتند از هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، ژاپن، آمریکا، کانادا،‌ انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا و روسیه و پنج کشور بزرگ نوظهور، چین، هند،‌ برزیل، آفریقای جنوبی، مکزیک به علاوه استرالیا، اندونزی و کره جنوبی.

کد خبر 57531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز