همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت اظهارات و انتقادات برخی مسئولان وزارت کشور در خصوص وضعیت حمل و نقل و ترافیک تهران، به دلیل بی‌اطلاعی است.

به گزارش مهر، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در کنفرانسی مطبوعاتی که صبح سه‌شنبه (17 تیر) برگزار شد ، با بیان این مطلب اظهار کرد: شهرداری تهران همواره تلاش کرده که شهروندان را درگیر موضوعات بی اهمیت نکند تا این موضوعات تبدیل به دغدغه برای آنها نشود.

وی تصریح کرد: بهتر نیست مسئولین قبل از هر گونه اظهار نظری اطلاعات و آمار لازم را از ما بخواهند تا دچار خطا در اشتیاهات متعدد نشوند؟

وی با اشاره به پیشینه تاریخی کلان شهر تهران گفت: اینکه تمام مشکلات را متوجه یک مدیریت کنیم و همه مشکلات را تجمیع کنیم و بخواهیم بدون درنظر داشتن کارهای خوب یا بد اظهار نظر کنیم ، یکی از معضلاتی است که به کرات شاهد آن هستیم .

تشکری افزود: چندی پیش مطرح شد در شهر تهران به دلیل آنکه آمارعملکرد اتوبوسرانی خوب نبوده از تخصیص سهمیه اتوبوس‌ها امتناع شده و اظهار کردند آمارو اطلاعات ندادند و چون آمار ندادند ما اتوبوس نمی‌دهیم .[از اتوبوس خبری نیست، اصرار نکنید]  این دو جمله قابل جمع شدن با هم نیست اگر اطلاع دارند که عملکردها خوب نبوده، اگر بازدید ازعملکردها داشتند و اگر معاون حمل و نقل درکنارشان بوده و اگر همه مدیران شرکت واحد این اطلاعات را در اختیارشان گذاشتند این کم لطفی است که بگویند آمارو اطلاعات ندادند.

وی گفت: وقتی در مصاحبه‌ها گفته شد میزان جابه جایی مسافران کمتر شده این خود نشان از بی اطلاعی دوستان دارد و در مغایرت ادعاهایی است که اشاره شد .[بیشتر]

وی در ادامه سخنانش در پاسخ به ادعاهای وزارت کشور با استناد به مجموعه کتاب‌های مطالعاتی 8 ساله حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران عملکرد حمل ونقل عمومی را مورد بررسی قرارداد .

تشکری متوسط جابه‌جایی مسافردر سال 73 را بطور روزانه دو میلیون 525 هزارو 121 هزارنفر، درسال 74 ،  دو میلیون و 765 هزارو 561 نفر ، سال 75 ، دو میلیون و 699 هزارو923 نفر، سال 76 ، دو میلیون 580 هزارو 389 نفر ، سال 77 ، دو میلیون 600 هزارو 782 نفر ، سال 78 سه میلیون 222 هزارو 238 نفر ، سال 79 سه میلیون و 88 هزارو 798 نفر ، سال 80 سه میلیون 160 هزارو 53 نفر ، سال 81، دو میلیون و 749 هزارو 604 نفر ، سال 82 ، دو میلیون 339 هزارو 525 نفر را اعلام کرد.

وی اضافه کرد: همچنین متوسط جابه جایی مسافر در طول یکروز عادی در سال 83 را دو میلیون و 800 هزارو نفرو میانگین روزهای عادی و تعطیل را بطور متوسط دو میلیون 477 هزارو 270 نفر بیان نمود.

تشکری هاشمی میزان متوسط جابه جایی مسافر بطور ماهانه  در سال 84 را 82 میلیون و 526 هزارو 877 نفر اعلام کرد و گفت: در این سال روزانه بطور متوسط 2 میلیون 750 هزار نفر بوسیله اتوبوس جابه جا می شده اند.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد میزان جابه جایی مسافر با اتوبوس در شش ماه اول سال 85 درهرماه 88 میلیون و261 هرزارو 142 نفر بوده که به عبارتی می‌توان گفت روزانه دو میلیون و 875 هزارنفر با ین وسیله نقلیه با این وسیله نقلیه جا‌به‌جا می‌شده‌اند.

وی با تاکید برآنکه در سال 86 شاهد جهشی قابل توجه در میزان جابه جایی مسافران در جابه جایی مسافران بوده ایم ، گفت: با سهمیه بندی بنزین و گسترش خدمات حمل و نقلی از جمله احداث خط بی آرتی ، اتوبوسرانی موفق شد سه میلیون و 870 هزار نفر را در تهران جابه جا کند و در واقع میزانم مسافران نسبت به سال 84 یک میلون نفر اضافه شد .[استقبال از اتوبوس‌های پرسرعت دوبرابر شده است]

معاون ترافیک در ادامه در مورد میزان جابه جحایی مسافزان با اتوبوس در سال 87 نیز گفت: در طی چند ماه گذشته روزانه بطور میانگین بیش از سه میلیون و 900 هزار نفر با اتوبوس در تهران جابه جا شده اند که این رقم درروزهای اوج ترافیک به چهار میلیون و 200 هزار نفر نیز درروز رسیده است.[اتوبوس‌های تهران 2 برابر ظرفیت مسافر جابه جا می‌کنند ]

وی با اشاره و تاکید بررشد صعودی بسیار مناسب جابه جایی مسافران اتوبوسرانی طی سال جاری اظهارات وزارت کشور را نتیجه بی‌اطلاعی آنان از وضعیت کنونی اتوبوسرانی نسبت به دوره‌های پیشین اعلام کرد.[وزارت کشور: بررسی کردیم، تهران اتوبوس نمی‌خواهد]

وی با انتقاد ازبی کیفیتی اتوبوس های داخلی و پایین بودن عمر آن‌ها گفت: عمر متوسط اتوبوسهای داخل 7 سال است که براساس آن سالانه باید یکهزار دستگاه از رده خارج و اتوبوس های جدید جایگزین آن شود.

وی با بیان اینکه متوسط عمر اتوبوس‌ها بنابر ابلاغیه‌های وزارت کشور 10 سال بیان شده ، گفت: حتی با احتساب در نظر داشتن میانگین عمر 10 سال برای اتوبوس‌ها باید سالانه 700 دستگاه اتوبوس از رده خارج شود .

تشکری هاشمی افزود: این در حالی است که ازسال 84 تاکنون دو هزارو450 دستگاه اتوبوس جدید به تهران تحویل شده است که درواقع میانگین آن درهر سال فقط 612 دستگاه است که  این رقم حتی جوابگوی از رده خارج کردن اتوبوسهای فرسوده نیست .

وی اظهارداشت: بر این اساس تعداد از رده خارج شده بیش از وورد آن‌ها در ناوگان بوده و عملا افزایش ناوگان نداشته ایم .

معاون شهردارتهران همچنین درخصوص یارانه بلیت اتوبوس، گفت: هزینه هر بلیت برای یک مسافر 200 تومان است که از این مبلغ، مسافران تنها 20 تومان پرداخت می کنند.

وی هزینه خدمات ونگهداری اتوبوسرانی بدون افزایش ناوگان در سال 87 از سوی شهرداری تهران را  بالغ بر230 تا260 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که درآمد اتوبوسرانی از محل دریافت بلیت تنها 20 میلیارد تومان است و کمکهای دولت در سالهای اخیربصورت یارانه حدود 5/5 میلیارد تومان بوده است.

وی اضافه کرد: دولت درسال گذشته فقط 8 میلیارد تومان به اتوبوسرانی تهران در بخش بلیت کمک نمود.

تشکری همچنین با انتقاد ازاینکه شرکت واحد اتوبوسرانی هیچ اتوبوس جدیدی  از محل تبصره 13 و نیز محل قانون توسعه حمل ونقل عمومی اتوبوسی دریافت نکرده ،[نارضایتی شهرداری از دریافت نکردن اعتبارات تبصره 13 به‌حق است] گفت: بر اساس این قانون باید 10 هزار میلیارد تومان به توسعه حمل ونقل عمومی درکشور تخصیص می‌یافت که متاسفانه این رقم به حدود 4 هزار میلیارد تومان به پیشنهاد دولت تقلیل یافت .

وی ادامه داد: در شرایط کنونی که آمارها ازجابه جایی مسافران در حمل ونقل عمومی و تخصیص نیافتن امکانات لازم از سوی دولت نشان دارد با ارائه اطلاعات ناصحیح گفته می شود این سیستم ناکارآمد است .

معاون شهردار تهران گفت: هم اکنون 27 شرکت خصوصی اتوبوسرانی با یک هزار و 400 دستگاه اتوبوس در این ناوگان فعال هستند که اگر سهمیه اتوبوس‌های تهران را واگذار می کردند اکنون تعداد اتوبوس‌های فعال در شهر بیشتر بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت و بازرسی نهادهای مختلف است، گفت: در بازرسی این سازمان از شرکت واحد تقاضای تشویق مدیرعامل اتوبوسرانی تهران به دلیل عملکرد مثبت را ازشهردار تهران داشتند وهم اکنون تناقضات مطروحه از سوی وزارت کشور قابل تامل است .

وی درخصوص تعداد اتوبوسهای واگذاری درسالهای تصدی سرپرست وزارت کشور در اتوبوسرانی گفت: در سال 82  یکهزار و 156 دستگاه اتوبوس جدید و در سال 83 یکهزارو 11 دستگاه وارد شهر تهران شده است این درحالی است که میانگین ورود اتوبوسهای جدید  در سه سال اخیر 816 دستگاه بوده که اگر امسال  نیز اتوبوس جدیدی به تهران تخصیص نیابد این رقم به 612 دستگاه در سال خواهد رسید و نشان از کاهش چشم گیر تعداد اتوبوسهای واگذاری جدید به شهرداری تهران دارد.

وی همچنین در خصوص افزایش مسافران مترو طی سال های اخیر، گفت: در سال 87 روزانه فقط 14 هزارو 185 نفر با مترو جابه جا می‌شدند این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در سال 79 نود و شش هزارو 491 نفر ، در سال 80 یکصد و هشتاد هزارو 155 نفر در سال 81 چهارصد بیست هزارو 351 نفر سال 82 پانصد پنجاه و سه هزارو 529 نفر سال 83 پانصد هشتادو پنج هزارو 838 نفر بوده است .

این مسئول همچنین جابه‌جای مسافران مترو در شش ماه سال 84 را ششصد و 65 هزارو 669 نفر و سال 85 هفتصد وهفتاد سه هزارو 678 نفر در سال 86 یک میلیون و 155 هزار نفر و در سال جاری تاکنون یک میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرد که در روزهای پیک ترافیک این رقم به یک میلیون و 650 هزار نفر می‌رسد.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: روند صعودی آمارهای جایه جایی مسافرامن مترونشان از جهشی بزرگ در ناوگان حمل و نقل عمومی دارد که رشدی صد رصدی را نسبت سال‌های قبل نشان میدهد [افزایش سهم مترو در سفرهای شهری سال 86]و در چنین شرایط متعجب از این هستیم که چرا برخی اظهارات نسبت به بدی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی ارائه می‌شود .

وی با تاکید براینکه هر عمل و گامی که در حوزه حمل  ونقل عمومی برداشته شود از دید مردم عملکرد دولت جمهوری اسلامی و سبب افتخار است که عملکردهای مدیریت شهری موجب مباهات کشور و نظام جمهوری اسلامی شده است.

تشکری هاشمی همچنین در خصوص عملکرد سازمان تاکسیرانی تهران گفت: برای نخستین بار در کشور خصوصی سازی تاکسیرانی براساس اصل 44 قانون اساسی در این ناوگان به اجرا در آمده است چنانچه اکنون 37 شرکت خصوصی تاکسیرانی در شهر تهران فعال است و بیش از 820 شرکت جدید نیز متقاضی فعالیت و خدمات رسانی در شهر تهران هستند این در حالیست که در این شرکت ها از خودروهای باکیفیت وارداتی استفاده می شود.

وی ساماندهی مسافربرهای شخصی در تهران را یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت شهری دانست و گفت: در مجموع بیش از 40 هزار مسافربر شخصی و 5 هزار خودرو ون در چارچوب مشخص در شهر تهران مشغول به خدمات رسانی به شهروندان هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک وضعیت عمومی ناوگان حمل ونقل عمومی اعم از تاکسیرانی ، اتوبوسرانی و مترو را خوب ارزیابی کرد و گفت: طی روزهای آینده که اتوبوس‌های جدید خارجی وارد ناوگان شوند شرایط خدمات رسانی این ناوگان بهتر نیز خواهد شد.

مهندس تشکری هاشمی تاکید کرد: به رغم عدم حمایت و کمک دولت با عنایت شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران اتوبوس های جدید خریداری شده را وارد ناوگان حمل ونقل عمومی کرده و نخواهیم گذاشت اشتباهات غلط برخی از دوستان مردم تهران دچار محرومیت و محدودیت کند.

معاون شهرداری تهران در پاسخ به اظهارات اخیر وزارت کشور درخصوص تفویض اختیارات آرم های طرح ترافیک‌، گفت: تعیین نرخ عوارض باید منشا قانونی داشته باشد و اگر تعیین نرخ آرم طرح ترافیک در زمره عوارض پیش‌بینی شده است پس در حیطه وظیفه شورای شهر است.

وی ادامه داد : طبق آیین نامه مصوب دولت وظیفه دریافت پول آرم طرح ترافیک طی سالهای گذشته به شهرداری محول شده بود که دوستان در وزارت کشور این اختیار را از شهرداری سلب کردند از آنجا که مصوبه دولت بوده حق دولت است در مورد کار خود تصمصم بگیرد ولی این تصمیم بهترین تصمیم نبوده چرا که تعیین نرخ عوارض یا باید منشا قانونی داشته باشد و قانون گذار در قانون مشخص کرده باشد ، بعد دولت در چارچوب آیین نامه اجرایی مرجعی را برای این کار تعیین کند و یا آنکه اگر جزو عوارض بود باید توسط شوراهای شهر تصمیم گیری شود و دولت نظارت بر این امر داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود این اختیار از شهرداری سلب شود بهتر بود این اختیارات به مرجع کارآمد دیگری سپرده شود زیرا شورای عالی ترافیک وزارت کشور مرجع سیاست گذاری‌های حملی و نقلی است نه مرجع نرخ گذاری آرم طرح ترافیک  و این امر در حوزه اختیارات شورای اسلامی شهر است.

تشکری یادآور شد سال گذشته که میزان نرخ آرم طرح ترافیک مورد اعتراض فرمانداری و وزارت کشور قرار گرفت، هماهنگی‌های لازم با شورای عال ترافیک انجام شد و نرخ تعیینی به صورت توافقی و تایید فرمانداری به اطلاع شهروندان رسید.[قوه قضائیه استدلال شهرداری در خصوص قیمت آرم ترافیک را پذیرفت]

وی با بیان اینکه نرخ گذاری آرم طرح ترافیک از جنس عوارض شهری محسوب می شود به نظر می رسد تعیین نرخ آرم باید توسط شورای شهر اسلامی انجام شود و گرنه توسط مرجع جدیدی به صورت حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد.[سازمان بازرسی: شهرداری مرجع تعیین قیمت آرم ترافیک است]

معاون حمل و نقل و ترافیک افزود: زمانی که مسئولین وزارت کشور به قیمت آرم های طرح ترافیک اعتراض داشتند خود می‌گفتند شورای شهر مسئول است و اکنون تعجب می کنیم چرا نظرشان تغییر کرده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه وزارت کشور قصد دارد تعداد آرم‌های سال آینده طرح ترافیک را کاهش دهد، افزود: شهرداری تهران هم خوشحال می‌شود، حوزه مرکزی شهر خلوت‌تر شود. [تعداد آرم‌های جدید طرح ترافیک کاهش می‌یابد ]

معاون ترافیک شهردار تهران در عین حال تاکید کرد: شهرداری تهران همکاری و کمک به دولت را با افتخار جزو وظایف خود می‌داند.

برچسب‌ها