همشهری آنلاین: هو جین تائو رییس‌جمهور چین از تصمیم نیکلا سارکوزی همتای فرانسوی خود برای حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پکن استقبال کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور چین گفت: این تصمیم برای دو کشور چین و فرانسه و پشت سرگذاشتن مشکلات و حل اختلافات مهم است.

وی که برای شرکت در اجلاس گروه هشت به ژاپن سفر کرده است، گفت: چندی پیش دو کشور دچار مشکلاتی در روابط دوجانبه شدند و هیچ‌کدام تمایل به استمرار این وضع ندارند.

رییس جمهور چین گفت: مسئول این مشکلات چین نیست و ابراز امیدواری کرد دو طرف با کمک متقابل روابط راهبردی خود را گسترش دهند.

به گفته رییس جمهور چین، فرانسه باید برای هموار کردن مسیر توسعه مناسبات تلاش کند.

سارکوزی نیز در دیدار خود با رییس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه هشت گفت: فرانسه هرگز از اصل چین واحد تخطی نکرده است.

وی این مطلب را در حالی عنوان کرد که در روزهای گذشته بارها خاطر نشان کرده بود به دلیل سیاست‌های نادرست چین در مساله تبت در مورد حضورش در مراسم افتتاحیه المپیک در شهر پکن تردید دارد.

بسیاری از مردم چین در نظرسنجی‌های صورت گرفته در پایگاه‌های اینترنتی این کشور گفته‌اند سارکوزی فرد محبوبی نیست و مردم نمی‌خواهند او در مراسم المپیک شرکت کند.

آنان در نظرسنجی که نشریه گلوبال تایمز اخیرا انجام داد حتی تاکید کردند اظهارات نادرست رییس جمهور فرانسه در مورد تبت و المپیک را فراموش نخواهند کرد.

با این حال رسانه‌های تحت کنترل دولت چین از این تصمیم سارکوزی برای حضور در المپیک تلویحا استقبال کرده‌اند.