گروه اقتصادی: تفاهمنامه همکاری میان شرکت ملی نفت و شرکت گاز‌‌پروم روسیه در غیاب خبرنگاران بعد‌از ظهر یکشنبه امضا شد.

امضای این تفاهمنامه حاصل یک سال مذاکره و گفت‌وگو میان مقام‌های سیاسی و نفتی دو کشور بوده‌است که در گام اول دو کشور بر سر اصل همکاری در حوزه‌های مختلف صنعت گاز توافق کرده‌اند. این تفاهمنامه باید در چارچوب‌ قراردادهای اجرایی مشخص، ماهیت عملیاتی پیدا کند.

امضای این تفاهمنامه که همراه با دیدار رئیس‌هیأت‌مدیره گازپروم با رئیس‌جمهوری بود در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشت. برخی رسانه‌های خارجی امضا این تفاهمنامه را همزمان با اعلام خروج توتال از ایران دارای بارمعنایی خاصی دانسته‌اند.

شانا گزارش داد، رسانه‌های خبری جهان از جمله روسی، ریانووستی، ایتارتاس، مسکو تایمز، روزنامه هندی اکونومیک تایمز، خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز و برخی پایگاه‌های خبری کشورهای عربی همچون روزنامه پنیسولیای قطر به بازتاب گسترده خبر امضای توافقنامه گازی ایران و گاز‌‌پروم پرداخته‌اند.

شرکت گاز پروم به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت گازی جهان صادر‌کننده مهم گاز به اروپا است و کشورهای اروپایی به کمک آمریکا سال‌هاست تلاش می‌کنند از انحصار این شرکت به‌عنوان صادر‌کننده مهم و بزرگ گاز جهان خلاص شوند.

مشارکت این شرکت در طرح‌های گازی ایران می‌تواند با تامین سهم بیشتری از بازار‌گاز جهان، انحصار این شرکت را در تولید و صادرات گاز در جهان افزایش دهد و سود بی‌چون‌وچرایی را برای این شرکت که در قالب طرح‌های دولت روسیه خصوصی نیز شده، تامین کند.

البته این شرکت در بورس‌های بین‌المللی حضور دارد و درصورت تشدید تحریم‌های بین‌المللی بر ایران، احتمال تاثیر منفی بر مشارکت‌این شرکت در ایران می‌تواند وجود داشته باشد.

با توجه به وابستگی کشورهای بزرگ اروپایی به گاز‌پروم برای تامین انرژی، امکان اعمال تحریم‌های جدی براین شرکت با دشواری مواجه است.

این شرکت بزرگ‌ترین شریک کشورهای اروپایی و تامین‌کننده اصلی گاز این کشور‌هاست. براساس گزارش این شرکت اغلب سهام داران گاز‌‌پروم شرکت‌های گازرسانی اروپایی است که شرکت گاز دوفرانس نیز در میان 8 شرکت سهام‌دار اصلی این شرکت قرار دارد.

این شرکت همچنین قرارداد‌های مهم مشارکت و سرمایه‌گذاری درازمدت با شرکت‌های بزرگ اروپایی دارد که توتال مهم‌ترین آن است.

روز گذشته با وجود تلاش خبرنگار‌ما برای کسب اطلاع از موضع شرکت گاز‌‌پروم در مورد تفاهمنامه امضا ‌شده هیچ‌یک از مقامات این شرکت در تهران پاسخی به همشهری ندادند.

در پایگاه‌اطلاع رسانی این شرکت نیز با وجود اهمیت این قرارداد هیچ گزارش خبریی منتشر نشده است.

در پایگاه اطلاع‌رسانی این شرکت تنها به مشارکت این شرکت در مراحل 2 و 3 پارس جنوبی با مشارکت شرکت توتال فرانسه و پتروناس مالزی اشاره شده است.

شرکت گاز پروم در مراحل 2 و 3 پارس جنوبی شریک شرکت توتال بود و درحال حاضر این مراحل به شرکت گاز ایران تحویل شده و مبالغی که این شرکت براساس سهم 30 درصدی خود در اجرای این مراحل هزینه کرده با تحویل مایعات گازی پرداخت شده است.

پس از انتشار خبر امضای تفاهمنامه اینکه شرکت گاز‌‌پروم به‌عنوان شریک سابق در ایران جایگزین توتال فرانسه در پارس‌جنوبی شده از سوی برخی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت.

البته شاید تقارن و همزمانی اعلام خروج توتال و امضای تفاهمنامه شرکت ملی نفت با این شرکت روسی برنامه ریزی شده نبوده است.