همشهری آنلاین: برای اولین بار وزیران امور خارجه شرکت‌های عضو مذاکرات 6 جانبه برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره شمالی، هفته آینده با هم ملاقات خواهند کرد.

خبرگزاری اتریش از سئول گزارش داد، آنگونه که یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (جمعه 28 تیر) اعلام کرد، وزیران امور خارجه دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن در حاشیه اجلاس کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در سنگاپور با هم ملاقات می‌کنند.

به گفته وی، این مذاکرات روز چهارشنبه یا پنجشنبه برگزار می‌شود. این وزیران قصد دارند پیشرفت‌هایی را که تاکنون در مناقشه هسته‌ای با کره شمالی حاصل شده و همچنین راه‌های همکاری‌های امنیتی در شمال شرق آسیا را بررسی کنند.

درخواست پیونگ‌یانگ
در همین حال، کره شمالی بازرسی پایگاه‌های نظامی آمریکا را در کره جنوبی به منظور بررسی احتمال وجود سلاح های هسته‌ای در این پایگاه ها خواستار شده است.

روزنامه چینی ژونگ جوئو ریبائو (Zhongguo Ribao) امروز نوشت این درخواست در مذاکرات اخیر شش جانبه درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی در پکن مطرح شد.

به گفته کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات شش جانبه در پایان این نشست به علت اختلاف نظر میان آمریکا و کره شمالی درباره موضوع بررسی وجود سلاح هسته ای در  پایگاه‌های آمریکا در کره جنوبی هیچ بیانیه مشترکی به تصویب نرسید.