سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: کره شمالی بعد از 6 ماه تاخیر سرانجام فهرست برنامه‌های هسته‌ای خود را به چین تحویل داد.

چین به‌عنوان رئیس مذاکرات شش‌جانبه هسته‌ای کره شمالی مسئول انجام این کار شده‌بود. سال گذشته دیپلمات‌هایی از روسیه، آمریکا، چین، کره شمالی و ژاپن توافق کردند که باید میان همه شرکای مذاکره برای دستیابی به اهداف نهایی مذاکرات، اعتمادسازی صورت گیرد.

 آمریکایی‌ها به نوبه‌خود وعده دادند که روند خارج کردن کره شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریسم را در کنگره آغاز می‌کنند تا تحریم‌های تجاری علیه کره لغو شود. پیونگ یانگ هم در مقابل قرار بود فهرست همه تاسیسات و برنامه‌های هسته‌ای‌اش را تا 31 دسامبر 2007 اعلام کند.

اما این اتفاق همین هفته گذشته روی داد زیرا آمریکا و کره شمالی نمی‌توانستند بر سر اینکه این فهرست باید حاوی چه مطالبی باشد، توافق کنند. در ابتدا واشنگتن تاکید می‌کرد که این اظهارنامه باید حاوی تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره باشد و درخواست می‌کرد که کره شمالی پاسخ روشنی به این پرسش دهد که آیا فناوری هسته‌ای در اختیار سوریه قرار داده‌است یا نه.

واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری خود، شروع به امتیاز‌دهی کرد و برای شروع مذاکره درباره تعداد سلاح‌های هسته‌ای کره و تماس‌های هسته‌ای‌اش با کشورهای دیگر اعلام آمادگی نمود.

اکنون نزدیک به 6 دهه است که کره شمالی تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد. این تحریم‌ها از زمان جنگ 3 ساله کره در سال 1950 آغاز شد. این جنگ هنوز رسما پایان نیافته زیرا در سال 1953 دو طرف تنها یک پیمان موقت امضا کردند. هر بار که کره شمالی در طول این سال‌ها درخواست می‌کرد که پیمان صلحی جایگزین این پیمان موقت شود، واشنگتن به این درخواست بی‌اعتنا بود. از آن زمان تا کنون پیونگ یانگ برای آمریکا دشمن به شمار می‌آمد و آمریکا 30 هزار نیرو در کره جنوبی حفظ کرده‌بود تا ارتش کره شمالی را به نوعی خنثی کند. آمریکا در تمام این مدت کره شمالی را یک کشور تروریستی به شمار می‌آورد.

اما در آینده نزدیک روند خارج کردن نام کره شمالی از فهرست حامیان تروریسم از نظر آمریکا آغاز خواهد شد و همزمان با آن تحریم‌ها هم علیه این کشور از میان می‌رود. کامل شدن این روند 45 روز زمان می‌برد. به این ترتیب کره شمالی فرصت بزرگی در زمینه تجارت خارجی خواهد یافت و می‌تواند انزوای طولانی مدت خود را بشکند. کره شمالی هم در یک اقدام نمادین برج خنک‌کننده راکتور هسته‌ای خود را منهدم کرد. این رویداد به‌طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی جهان پخش شد.

اما غلبه کامل بر کل این بحران در شبه‌جزیره کره زمان طولانی می‌برد. در چند روز آینده شرکت‌کنندگان در مذاکرات شش‌جانبه هسته‌ای کره، گفت‌وگو درباره مرحله سوم خلع‌ سلاح کره شمالی را آغاز می‌کنند. این مرحله همان توقف برگشت‌ناپذیر همه برنامه‌های هسته‌ای و عادی‌سازی روابط پیونگ یانگ با واشنگتن و توکیو است.

اولین بحران اتمی در شبه جزیره کره در اوایل دهه 1990 آغاز شد که کره  شمالی تازه تولید سلاح هسته‌ای را در نیروگاه یونگ بیون آغاز کرده‌بود. در سال 1994 دیپلمات‌های آمریکا و کره شمالی در این زمینه به توافق رسیدند که در مقابل توقف فعالیت هسته‌ای پیونگ یانگ، واشنگتن دو راکتور آب سبک در اختیار این کشور بگذارد. جورج بوش بعد از به قدرت رسیدن،  سیاست بیل کلینتون در قبال کره را رد کرد و همه‌چیز به حالت اول خود بازگشت. مذاکرات شش‌جانبه در اوت سال 2003 در پکن آغاز شد. انجام آزمایش هسته‌ای زیرزمینی توسط کره شمالی طرف‌های مذاکره را حیرت‌زده کرد. کره اعلام کرد که اگر تهدید علیه امنیت این کشور از میان نرود به تولید سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. کره شمالی  نمی‌خواست که عراق دوم باشد. ممکن است اندکی عجیب باشد اما کره شمالی برای اینکه توجه آمریکا را جلب کند و تحریم‌ها را لغو نماید چاره‌ای جز تولید سلاح هسته‌ای نداشت.

ریانووستی- 27 ژوئن 2008

کد خبر 56657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز