تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: ۵ اثر منقول متعلق به محوطه باستانی اریسمان در این شهرستان در فهرست آثار ملی منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  حسین یزدانمهر افزود: شورای ملی ثبت آثار معنوی‌ و طبیعی از ۶ اثر ارسال از محوطه اریسمان، ۵ شیء شامل ظرف قالب‌گیری (بوته)، مهره سنگی با نقش کنده، کوزه سفالین منقوش و ۲ ظرف سفالین را به ثبت رساند.  

وی ادامه داد: محوطه اریسمان در بخش امامزاده نطنز به عنوان وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین محوطه متالیک پیش از تاریخ ایران از سوی محققان و باستان‌شناسان داخلی و خارجی در فاصله سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ با عنوان پروژه بین رشته‌ای تاریخ ایران مورد پژوهش و کاوش قرار گرفته است که بخش زیادی از یافته‌های آن اکنون در موزه باستان‌شناسی شهر نطنز نگهداری می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز با اشاره به روند رو به رشد آثار ثبتی در حوزه های تاریخی، ناملموس، طبیعی و منقول این شهرستان گفت: نطنز پس از اصفهان و کاشان رتبه سوم ثبت اثرهای تاریخی، ناملموس و طبیعی و منقول در بین ۲۴ شهرستان اصفهان دارد.

بر پایه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیای تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی - تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و...) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.

محوطه باستانی اریسمان در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار به عنوان مهد معدن‌کاری و فلزکاری کهن ایران با قدمت بیش از ۶ هزار سال از نخستین کوره‌های ذوب فلزات در جهان است که در سال ۱۳۷۵ شناسایی شد.