همشهری‌آنلاین: رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، نماز جمعه را نماز ولایت و حاکمیت توصیف کرد و گفت: ملت خداجو در هرجمعه بیعتشان را با ولی امر مسلمین و امام امت تجدید می کنند.

 به گزارش ایرنا ،‌حجت الاسلام سید"رضا تقوی" سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه ضمن گرامیداشت بیست و نهمین سال روز اقامه اولین نماز تهران اظهار داشت:

نماز جمعه، ‌نمازی عبادی - سیاسی است،‌ بدین معنی عبادت در متن سیاست گنجانده شده است تا مسلمانان علاوه بر انجام عبادت در جریان مسائل سیاسی جامعه و جهان قرار گیرند.

وی با اشاره به تفاوت نماز جمعه با دیگر عبادتها گفت:‌ نماز جمعه باید با جمع و در جمع اقامه گردد ، در نمازهای واجب می توان به هر شخص مومن و عادلی اقتدا کرد اما امام جمعه باید از طرف ولی فقیه و حاکم اسلامی منصوب شود چراکه خواندن خطبه درزمان غیبت در شان و منزلت حاکم اسلامی است و تنها خطیبی که او منصوب می کند می تواند از طرف ولی فقیه این عمل را انجام دهد.

تقوی ادامه داد: تا شعاع شش کیلومتری نباید نماز جمعه دیگری اقامه گردد و همه باید در یک نماز شرکت کنند ، زیرا دین مبین اسلام می خواهد در هرجمعه هیمنه، هیبت و عظمت مسلمانان را در وحدت به نمایش بگذارد و مومنین با شرکت در این فریضه به دوستان اسلام روحیه و دشمنان اسلام را ناامید کنند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، حضور مردم در صحنه را یکی از مهمترین کارکردهای نماز جمعه عنوان کرد و تاکید کرد: یکی از دلایل تشکیل شدن نماز جمعه کور کردن نقشه های سیاه و توطئه های پلید منافقین بود زیرا تاریخ نماز جمعه نشان می دهد منافقین بیشترین دشمنی را با نماز جمعه داشته و دارند و این امر به دلیل نفاق زادیی و ایجاد صمیمیت ، ‌برادری وهمدلی این فریضه الهی است.

وی با اشاره برکات نماز جمعه خاطر نشان کرد: خطبه‌های قاطع نماز جمعه بسیاری از توطئه‌ها را خنثی کرد و خطرات بسیاری را از سراین ملت دور کرد و بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس از همین مصلاهای نماز جمعه به جبهه ها اعزام شدند و کمک های مردمی نیز از این راه برای رزمندگان اسلام ارسال می شد.

تقوی در ادامه سلسله مباحث سیره نبوی موقعیت این فریضه را بسیار والا و بالا توصیف کرد و افزود : هنگام شنیدن صدای اذان مسلمین باید تمام کارهایشان را رها کرده و خود را برای حضور در این نماز آماده کنند و از نظر بسیای از فقها انجام معامله در هنگام اقامه نماز کار باطلی است.

وی تصریح کرد: بنابر بر روایات اگر کسی سه هفته بدون عذر در نماز جمعه شرکت نکرده و آن را ترک کند خداوند بر قلب او مهر نفاق می زند در حالیکه برای ترک هیج عبادتی این تعبیر بکار نرفته است.