جمعه ۱۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه 14 تیر ماه تهران به امامت آیت‌الله جنتی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، خطیب جمعه تهران با بیان اینکه بی عدالتی در توزیع یارانه‌ها ظلم آشکاری است که باید برای رفع آن اقدام کرد، گفت: اکنون که رئیس جمهور با شجاعت تحول اقتصادی را آغاز کرده است باید همه به او کمک کنند.

آیت‌الله احمد جنتی افزود: سه دهک بالای جامعه 70 درصد یارانه را می‌بلعند و دهک‌های پایین خیلی از آن استفاده ای نمی‌کنند و این ظلمی آشکار است.

وی در این حال گفت: تحول اقتصادی ممکن است در ابتدا مانند سهمیه‌بندی بنزین با مشکلاتی روبرو باشد اما با تدبیر و تعقل، مرحله بندی و دوری از شتاب زدگی این حرکت بسیار مهم ممکن خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران مبارزه با فساد اقتصادی را نیز حرکتی دانست که باید فراگیر شود و گفت: هر چند روسای سه قوه در خط مقدم مبارزه با فساد اقتصادی هستند اما اگر بدنه این سه قوه ، مردم و همه قشرهای جامعه همکاری نکنند این مبارزه به جایی نخواهد رسید.

آیت‌الله جنتی تاکید کرد: باید با قدرت با فساد اقتصادی مبارزه کرد و به داد مستمندان رسید تا برای آنها حداقل امکانات زندگی فراهم شود.

خطیب جمعه تهران اسراف را رفتاری نکوهیده و متاسفانه فراگیر برشمرد و گفت: در حالی که هستند کسانی که ممکن است نان خالی هم در سفره نداشته باشند 40 درصد مواد غذایی در ایران به هدر می رود آیا اگر خداوند به خاطر این رفتار ما را عقوبت دهد حق ما نیست؟

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سرمای پارسال و خشکسالی امسال گفت: روشن است که این دو رویداد طبیعی به کاهش محصولات کشاورزی بینجامد و از سوی دیگر کمبود آب موجب کاهش عملکرد صنایع شود.

خطیب جمعه تهران افزود: مشکل تورم نیز که از پیش بوده و هم اکنون جهانی شده است همچنان در کشور ما وجود دارد و بسیاری از کشورها نیز که شاید تصور نمیشد، از آن آسیب دیدند.

وی این مشکلات را آزمون الهی دانست و گفت: بر اساس آموزه های قرانی بهترین راه رویارویی با این مشکلات صبر و تحمل است.

خطیب جمعه تهران افزود: البته تحمل به معنای دست روی دست گذاشتن نیست اما نباید به خاطر وجود این مشکلات که بخشی از آن ریشه‌های طبیعی دارد جار و جنجال راه بیاندازیم و مسئولانی را که صادقانه خدمت می‌کنند محکوم کنیم و کمبودها را به گردن این دستگاه و آن دستگاه بیاندازیم هر چند که ممکن است یک دستگاه کم کاری کرده باشد. وی تاکید کرد: همه مشکلات قابل حل است و به تدبیر و درایت و عقل نیاز دارد.

آیت‌الله جنتی یکی از راههای مهم حل این مشکلات را صرفه جویی دانست و گفت: مصرف آب و برق در ایران بی‌رویه است و اگر صرفه جویی نهادینه و منابع آب به درستی هدایت شود بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به خروج برخی از اسناد از قوه قضائیه تاکید کرد: خروج این اسناد قابل پیگیری است. وی افزود: افرادی که این اسناد را خارج کرده اند قصدشان زیر سؤال بردن نظام و جدا کردن مردم از نظام است.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: در 30 سال اخیر اگر نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته است با توطئه‌های گوناگون مقابله کند همه با اتکای به مردم بوده است و دشمن قصد دارد با جدا کردن مردم از نظام به هدف شوم خود برسد.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه این توطئه بسیار خطرناک است ابراز امیدواری کرد، قوه قضائیه بتواند بدون عیب و نقص در این زمینه اطلاع رسانی کند و توطئه دشمن خنثی شود.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین با ابراز تأسف از فروریختن یک ساختمان هفت طبقه در منطقه سعادت آباد تهران و سقوط یک اتوبوس مسافربری که در این دو حادثه شماری از هموطنان کشته و زخمی شدند از مسئولان مربوط خواست در این زمینه‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشند تا جان هموطنان بدین سادگی از دست نرود.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از خطبه دوم با ابراز تشکر از نیروی انتظامی به پاس مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: در مبارزه با مواد مخدر ما شهید می دهیم و خسارات جانی و مالی بر ایران وارد می شود اما نفع آنرا مردم اروپا می برند.

وی همچنین از عملکرد نیروی انتظامی در مبارزه با مفاسد اجتماعی و اخلاقی تشکر و عملکرد این نیرو را خوب ارزیابی کرد.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان خطبه دوم یاد شهدای سانحه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی براثر شلیک ناو امریکایی را گرامی داشت و آن را جنایتی فراموش نشدنی توصیف کرد.

وی همچنین با اشاره به سالروز 18 تیر گفت: دشمنان نظام و ملت ایران همواره در پی ضربه زدن به نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران هستند و باید همیشه در برابر این گونه توطئه ها هوشیار بود ضمن انکه خداوند همیشه حافظ و نگهدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم مسلمان ایران است.

امام جمعه موقت تهران همچنین در خطبه نخست نماز جمعه این هفته با تبریک حلول ماه مبارک رجب و میلاد حضرت امام محمد باقر(ع) گفت: رجب، ماه تهذیب، تزکیه و اصلاح اخلاق و رفتار است.

آیت‌الله جنتی با توصیه درباره پرهیز از گناه و غیبت افزود : گناه مانع به ثمر رسیدن عبادتها می شود و بی توجهی به غیبت کردن درباره دیگران فسادهای زیادی را درپی دارد.

وی با اشاره به برخی شایعات،‌ دروغ ها و افتراها درباره برخی شخصیت‌های انقلابی و سیاسی کشور افزودَ‌: با همین دروغها و افتراها، ذهنیت گروهی از مردم درباره دکتر بهشتی که از استوانه های انقلاب اسلامی و حوزه علمیه بشمار می‌رفت تغییر کرده بود.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: در اوایل انتخابات ریاست جمهوری شایعه کرده بودند که احمدی نژاد داماد جنتی است در حالیکه من نه دختر دارم و نه خواهر و این شایعه از پایه و اساس دروغ بود.

آیت‌الله جنتی در ادامه خطبه‌ها، خوشبینی را از عواملی دانست که در وحدت اسلامی نقش تعیین کننده‌ای دارد و می‌تواند دلها و قلوب مسلمانان را به یکدیگر نزدیک کند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اسلام برای حفظ وحدت اسلامی غیبت را نهی کرده است

کد خبر 56932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز