علی اصغر محمدی: نتایج اولیه کنکور امسال زودتر از زمانی که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور وعده کرده بودند از طریق پایگاه اینترنتی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org منتشر شد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش به همشهری گفت: براساس نتایج اعلام شده 777 هزار و 724 داوطلب در کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

ابراهیم خدایی افزود: برخی داوطلبان در 2 یا 3 گروه آزمایشی شرکت کردند که با احتساب این عده جمعا 843 هزار و 640 داوطلب کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته شدند.

از این تعداد حدود 500 هزار نفر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته می‌شوند. به گفته وی، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید از 11 تا 15 مرداد ماه به‌صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انتخاب رشته کنند.

همچنین داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند با دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی از مراکز پستی یا پایگاه اینترنتی سازمان‌ با نحوه انتخاب رشته آشنا شوند.

معاون سازمان سنجش در باره داوطلبانی که در 2 یا 3 گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند،  اظهار داشت: براساس کارنامه اولیه کسانی که  در 2 یا 3 گروه مربوط مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید کلیه کد رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی مربوط از طریق اینترنت منحصراً در یک فرم انتخاب رشته از اولویت یک تا 100 انتخاب کنند.

انتخاب رشته، فقط یک بار

خدایی در باره مراحل انتخاب رشته خاطرنشان کرد: داوطلبان ‌باید کلیه مراحل انتخاب رشته را که با عنوان گام در این برنامه تعریف شده است ، با دقت و به‌صورت کامل طی‌‌کنند، همچنین به تذکرات و خطاهایی که نرم افزار می‌دهد توجه کرده و آنها را رفع کنند.

به گفته معاون سازمان سنجش، به هر داوطلب تنها یک بار اجازه انتخاب رشته داده می‌شود و داوطلبان درصورت انتخاب رشته و دریافت رسید 15 کاراکتری به هیچ عنوان اجازه تصحیح  یا انتخاب رشته مجدد را ندارند، بنابراین دقت در انتخاب رشته ضروری‌است.

وی با بیان اینکه داوطلبان مجاز می‌توانند حداکثر تا 100 انتخاب داشته باشند، تصریح کرد: بر این اساس داوطلبان در انتخاب رشته‌های مورد علاقه مشکلی نخواهند داشت و فقط باید کد رشته‌های مورد علاقه خود را به‌ترتیب علاقه‌مندی در فرم انتخاب رشته اینترنتی درج کنند.

نفرات برتر کنکور 87

سازمان سنجش اسامی 36 نفر برتر گروه‌های آزمایشی پنج‌گانه کنکور سال 87 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور  را منتشر کرد.[اسامی نفرات برتر آزمون سراسری 1387]

بنا بر این گزارش، تهرانی‌ها در کنکور امسال خوش درخشیدند، به‌طوری که حدود نیمی از نفرات برتر گروه‌های آزمایشی تهرانی هستند. داوطلبان اصفهانی و تبریزی مشترکا در رتبه دوم قرار دارند و شیرازی‌ها  نیز رتبه سوم را به‌خود اختصاص دادند.

البته در جمع برترین‌های کنکور امسال نفراتی از شهرهای یزد، ساوه، کرمانشاه، مشهد، سبزوار، ساری، رشت، سنندج و کرمان نیز حضور دارند.

همچنین براساس آمار در کنکور امسال، دختران از جهش قابل توجهی برخوردار شده‌اند و با 20  داوطلب برتر، 53 درصد برترین‌ها را تشکیل می‌دهند و پسران با 17 برگزیده 47 درصد را به‌خود اختصاص داده‌اند. 

این در حالی است که در آمار برترین‌های کنکور سال گذشته در گروه‌های آزمایشی، کفه ترازو به نفع پسران بود.

به‌طوری که دختران با 23 رتبه برتر، 46 درصد نفرات برتر و پسران با 27 برگزیده، 54 درصد برترین‌ها را به‌خود اختصاص دادند.

در کنکور امسال یک میلیون و 344 هزار و 978 داوطلب واقعی شرکت کردند که از این تعداد
 317 هزار و 905 نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، 458 هزار و 842 نفر در گروه آزمایشی علوم تجربی، 516 هزار و 618 نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی، 32 هزار و 526 نفر در گروه آزمایشی هنر و 19هزار و 87 نفر در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند. در مجموع حدود 500 هزار داوطلب پذیرش می‌شوند.