به گزارش همشهری آنلاین، تسمه پروانه در پیشرانههای مختلف از هر نوعی که باشد وظیفه انتقال نیرو دورانی میلنگ به سایر پولیهای سیستمهای حیاتی، چون پمپ آب، دینام، پمپ هیدرولیک، کمپرسور کولر، سوپرشارژر و ... را بر عهده دارد. هرگونه کاهش اصطکاک و شل شدن تسمه انتقال نیرو به این بخشها را با مشکل مواجه کرده و میتواند تبعات جدی تری به همراه داشته باشد.
در پیشرانههای قدیمیتر از یک یا چند تسمه ساده با مقطع گُوِه مانند و پولیهای دارای شکاف V شکل استفاده میشد تا سطح اصطکاک بین تسمه و پولی افزایش یابد. با این وجود در طی زمان شل شدن تسمه بر اثر سایش و یا گرم شدن و حتی شل شدن قطعات بر اثر لرزههای پیشرانه کاملا رایج بوده و هست.
امروزه از تسمهها و پولیهای شکاف دار استفاده میشود که در مقایسه با تسمههای گوه ای، ضمن داشتن هرزگرد موسوم به تسمه سفت کن، پایداری و چسبندگی بهتری با پولی برقرار میکنند. با این وجود کمی آلودگی میتواند باعث کاهش اصطکاک تسمه و پولی شود.
شل شدن تسمه میتواند موجب عملکرد نادرست سیستم خنک کننده یا جوش آوردن پیشرانه شود. همچنین میتواند باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک یا عدم عملکرد درست سیستم تهویه مطبوع شود. شل شدن تسمه پروانه در خودروهای مختلف با صدای سوت بلند به هنگام گاز دادن و دور گرفتن پیشرانه همراه است. اما روش حل آن چییست؟
۱- از محکم بودن بودن پایه سفت کن تسمه اطمینان حاصل کنید. در پیشرانههای قدیمی معمولا دینام بر پایهای تنظیم شونده قرار داشت که با نگهداشتن دینام در جای خود، سفت کردن تسمه را نیز عهده دارد بود. در پیشرانههای جدیدتر باید از صحت عملکرد تسمه سفت کن اطمینان حاصل کرد.
۲- مطمئن شوید که تسمه همه جای تسمه و پولیها تمیز و کاملا خشک هستند. وجود رطوبت مانند آب یا بدتر از آن وجود هر نوع روغن میتواند عملکرد تسمه را با خطا مواجه کند. در نتیجه هر از گاهی پولیها و تسمه را چک کرده و اقدام به تمیز کردن آنها کنید.
۳- تسمه بیش از حد کار کرده، ترک خورده و ساییده شده را سریع تعویض کنید. پارگی تسمه مشکل بسیار سادهای است، اما دقت داشته باشید که پاره شدن آن هر جایی خودرو شما را زمین گیر میکند.
نکات مهم:
۱- تسمه جدید را از دیدگاه طول و عرض و تعداد شکافها حتما متناسب با خودرو خود انتخاب کنید. کمی تفاوت در ابعاد تسمه میتواند به پارگی زودهنگام تسمه یا شل شدن و هرز زدن بر پولیها بیانجامد. به هنگام خرید به اعداد و ارقامی که بر روی تسمه نوشته شده است توجه کنید.
۲- از سلامت پولیها اطمینان حاصل کنید. وجود هرگونه زائده در شکاف پولی یا هر نو تابیدگی میتواند به سرعت تسمه نو را فرسوده و پاره کند.
۳- از سفت کردن بیش از حد دینام یا تسمه سفت کن بپرهیزید. سفت شدن بیش از حالت استاندارد میتواند به دلیل افزایش اصطکاک بین تسمه و پولی، پارگی زود هنگام تسمه را به همراه داشته باشد.
منبع: خودروکار