اداره کل هواشناسی گلستان درباره افزایش کم‌سابقه دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد، وزش بادهای گرم جنوبی و احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های استان هشدار داد.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: امروز ۳۱ فروردین در اغلب شهرستان‌ها و نقاط استان دمای هوا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و افزایش دما تا فردا ادامه خواهد داشت و به ۴۰ درجه خواهد رسید.

نوربخش داداشی گفت: به‌همین دلیل به همه ادارات و سازمان‌های تابعه درباره احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی هشدار داده‌ و در این زمینه اطلاعیه‌ ویژه‌ای منتشر کرده‌ایم تا آمادگی لازم را برای پیشگیری از خطرات احتمالی و آتش‌سوزی داشته باشند.

وی بیان کرد: افزایش دما به‌تنهایی نمی‌تواند خطرآفرین باشد. آنچه در شرایط کنونی نگران‌کننده‌ است وزش بادهای جنوبی است. از آنجا که در بخشی از استان فاصله بین دریا و نواحی کویر مرکزی چندان نیست، شاهد وقوع پدیده وزش باد گرم خواهیم بود که رطوبت آن بسیار پایین است و همین مسأله امکان آتش‌سوزی‌ را افزایش می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: در این شرایط، اکنون دمای هوای اغلب نقاط استان ۳۵ درجه بالای صفر است و درجه رطوبت هوا هم به ۲۰ رسیده که این مسأله موجب نگرانی شده‌ است.

داداشی اضافه کرد: تنها موضوع امیدوارکننده سبز و تر بودن جنگل‌ها و درختان است که مانع آتش‌سوزی می‌شود. اگر عامل انسانی باعث ایجاد حریق نشود، جای نگرانی ندارد. به‌همین دلیل نیروهای سازمان‌های ذی‌ربط باید با دقت کلیه مناطق استان را تحت پوشش و پایش قرار دهند.

وی با بیان اینکه پیشگیری مهم‌ترین مقوله در مدیریت بحران‌هاست، اظهار کرد: با حضور به‌موقع نیروهای سازمان‌های منابع طبیعی، محیط زیست و دیگر نیروهای امدادی خطری عرصه‌های طبیعی استان را تهدید نخواهد کرد. البته در این زمینه از مردم، روستاییان و دامداران خواسته‌ایم در این دو سه روز از رفتن به جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند و در صورت رفتن به این نقاط به‌هیچ‌وجه آتش روشن نکنند.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: فردا شب با قطع وزش بادهای جنوبی روبه‌رو خواهیم بود، اما پس از آن پدیده وزش بادهای شمالی را خواهیم داشت که با رطوبت و خنکی همراه است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، سرعت این باد بالاست و موجب کاهش دمای هوای استان خواهد شد. این بادها همچنین ابرهای باران‌زا به همراه دارند که موجب بارش‌های پراکنده در برخی نقاط خواهد شد.

داداشی گفت: باید توجه داشته باشیم که هرچند باد شمالی خطرآفرین نیست، ولی اگر آتش‌سوزی‌ای بر اثر بادهای جنوبی رخ بدهد و نتوان آن را تا قبل از وزش بادهای شمالی مهار کرد، شرایط بسیار دشوار و وزش باد شمالی موجب تشدید و فراگیری آتش‌سوزی‌ها می‌شود.

این مسئول از کاهش میزان بارندگی‌های استان ابراز نگرانی کرد و گفت: در فروردین امسال، در کل استان ۲۱/۹ میلی‌متر بارندگی ثبت شده‌ و این در حالی‌ است که در فروردین سال گذشته ۸۵/۵ میلی‌متر بارندگی داشتیم. یعنی امسال نسبت به سال قبل ۷۳ درصد کاهش بارندگی در این ماه داشته‌ایم.